Daglicht is als een medicijn, blootstelling verandert iets in je lichaam

6de VELUX Daylight Symposium toont belang daglicht in architectuur voor gezondheid en geluk

Nieuwe ideeën, handvatten en methoden verzamelen voor het ontwerpen van gebouwen, die het geluk en de gezondheid van gebruikers bevorderen. Dat was voor de deelnemers aan het 6de VELUX Daylight Symposium in Londen het belangrijkste doel. Twee dagen lang bespraken wetenschappers, architecten, ingenieurs en bouwprofessionals hoe daglicht hiervoor kan zorgen in de huidige 24-uurs maatschappij.

“Als ontwerpers moeten we ons richten op het creëren van een positief welzijn voor mensen in plaats van te bouwen om ziektes te voorkomen. Hierbij speelt daglicht een cruciale rol,” aldus professor Koen Steemers van Cambridge University. In zijn inleidende toespraak tijdens het VELUX Daylight Symposium 2015 introduceerde hij zijn nieuw concept; 'stimulatie-architectuur'. Hierbij stimuleren gebouwen mensen om te verbinden, actief te zijn en te blijven leren en zo te zorgen voor een betere gezondheid en meer geluk.

Proactief ontwerpen met daglicht liep als een rode draad door de 35 lezingen tijdens het symposium bijgewoond door meer dan 350 deelnemers uit alle delen van de wereld, waaronder een groep architecten en professoren uit Nederland. David Nelson, Head of Design bij Foster + Partners, toonde de veelzijdige mogelijkheden van ontwerpen met daglicht door de indrukwekkende wereldwijde portfolio van zijn bedrijf te laten zien. Voorbeelden van China tot de VS en Europa toonden aan dat daglicht als een sleutel tot duurzame gebouwen wereldwijd in beweging is.

Mensen moeten meer naar buiten en daglicht naar binnen
“Om te zorgen dat mensen meer worden blootgesteld aan daglicht kunnen we twee dingen doen: meer mensen naar buiten krijgen en meer daglicht naar binnen brengen,” dat zei Christoph Reinhart van het MIT Sustainable Design Lab. “Idealiter doen we beiden tegelijk.” Hij verbreedde daarmee het perspectief van daglicht in individuele gebouwen naar daglicht als startpunt van verandering, gezondheid en geluk in stedelijke omgevingen die steeds dichter bebouwd zijn.

Blootstelling aan licht is als een medicijn, het verandert iets in je lichaam
Een terugkerend thema tijdens het symposium was hoe daglichtontwerpen de natuurlijke, dagelijkse en seizoensgebonden ritmes van de mens, die meer dan 90 procent van de tijd in gebouwen doorbrengt, kan ondersteunen. In haar tot nadenken stemmende lezing “First – do no harm”, pleitte Deborah Burnett voor een nauwere samenwerking tussen ontwerpers en doctoren om zeker te weten dat de voorgestelde lichtoplossingen echt zo gunstig zijn voor de menselijke gezondheid.

aldus Deborah Burnett van Benya Burnett uit de VS.
Blootstelling aan licht is als een drug, een medicijn dat iets in het lichaam verandert. Het heeft effect op je hartslag, bloeddruk, immuunsysteem, metabolisme en stemming. Als ontwerpers kunnen wij wel denken dat wat wij in de praktijk doen goed is voor de gezondheid van mensen, maar we moeten meer naar de feiten kijken en nauwer samenwerken met medische wetenschappers om ervoor te zorgen dat we de juiste verlichtingsoplossing voorstellen,
aldus Deborah Burnett van Benya Burnett uit de VS.

Nog specifieker werd gedurende het symposium gekeken naar hoe daglicht kan zorgen voor een sneller herstel van patiënten in ziekenhuizen en betere leerprestaties van kinderen op school.

10 jaar Daylight Symposium laat ontwikkeling zien

zei Michael K. Rasmussen, CMO van de VELUX Groep.
Daglichtonderzoek is volwassen aan te worden. Het symposium liet zien hoe enorm veel kennis ons in staat stelt om tot nieuwe oplossingen te komen en klassieke ontwerpen te combineren met moderne technologieën, om zo gezondheid en geluk in de gebouwde omgeving bevorderen,
zei Michael K. Rasmussen, CMO van de VELUX Groep.

Behoefte aan nieuwe regelgeving
Tijdens het symposium werden ook verschillende onderzoeken, perspectieven, tools en ontwerpen naar voren gebracht, die kunnen inspireren om op een andere manier na te denken over de ontwerpen van woningen, werkplekken en publieke gebouwen. De welwillendheid van de eigenaars en ontwerpers van een gebouw is daarbij een belangrijke stap op weg naar gezondere gebouwen. Om het proces daadwerkelijk te bespoedigen en daglichtonderzoek om te zetten naar grootschalige praktijkoplossingen, spelen echter ook nieuwe praktijkvoorbeelden, wetgeving en wetgevers een belangrijke rol. Daglichtmeeteenheden en -regelgeving was dan ook één van de belangrijkste onderwerpen op de tweede dag van het symposium.

“We moeten nieuwe manieren creëren om de prestaties van daglichttoetreding te beoordelen door de locatie, oriëntatie en seizoensgebonden gegevens van een gebouw aan elkaar te koppelen en deze informatie op een manier weer te geven die door besluitvormers eenvoudig te begrijpen en te gebruiken is,” zei Bernard Paule van Estia in Zwitserland.

Marc Fontoynont introduceerde daarop het ontwerp voor de nieuwe European Daylight Standard, die binnenkort zal worden verzonden in een openbaar onderzoek. Marc is de covenor van de CEN TC169 werkgroep. De nieuwe norm bevat aanbevelingen voor de minimale voorziening van daglicht en uitzicht, blootstelling aan zonlicht en bescherming tegen verblinding.

Internationaal Jaar van het Licht 2015
Het VELUX Daylight Symposium vierde haar 10-jarig bestaan met dit zesde evenement gehouden in het door de Verenigde Naties en de Unesco uitgeroepen ‘Internationaal Jaar van het Licht 2015’. John Dudley, initiatiefnemer en voorzitter van het Jaar van het Licht, benadrukte in zijn openingstoespraak dat het Jaar van het Licht een belangrijke bijdrage kan leveren om aan het algemene publiek en de politiek de centrale rol van daglicht in de moderne samenleving te laten begrijpen. Want het is essentieel dat iedereen zich hiervan bewust is.

Bekijk meer impressies van het VELUX Daylight Symposium op http://thedaylightsite.com/

Al meer dan 70 jaar creëert de VELUX Groep wereldwijd een betere leefomgeving voor mensen door te zorgen voor daglicht en frisse lucht door het dak. Ons productprogramma biedt daglichtoplossingen voor hellende en platte daken, zoals dakramen, lichtkoepels en modulaire lichtstraten. Daarnaast bestaat het assortiment uit vele typen raamdecoratie, zonwering, rolluiken, installatieoplossingen en intelligente bedieningssystemen. Deze producten helpen bij het creëren van een gezond en duurzaam binnenklimaat om in te werken, wonen of leren. Hieraan werken we met ongeveer 10.000 medewerkers in verkoopmaatschappijen en productievestigingen in meer dan veertig landen. VELUX Nederland B.V. is een volledig autonome dochteronderneming van de VELUX Groep, die onderdeel is van de VKR Holding A/S, een naamloze vennootschap volledig in handen van stichtingen en familie. Kijk voor meer informatie op: www.velux.nl.