De VELUX Groep viert haar 75-jarig bestaan met het delen van licht

Nieuwe ontwerpwedstrijd "Natural Light" voor design studenten aan hogescholen en universiteiten, brengt duurzaam licht naar Afrikaanse gemeenschappen.

Om te vieren dat VELUX al 75 jaar daglicht en frisse lucht in het leven van mensen brengt, verlegt de VELUX Groep haar maatschappelijke focus op gebieden in de wereld die niet op het elektriciteitsnet zijn aangesloten. Om in deze gebieden op een duurzamebetrouwbare en betaalbare manier te zorgen voor licht, wordt in samenwerking met het maatschappelijk bedrijf Little Suneen speciale editie van de door hen ontwikkelde zonne-lamp gefabriceerd.

Vandaag de dag hebben 1,2 miljard mensen wereldwijd geen toegang tot elektriciteitOm de behoefte aan licht in gemeenschappen zonder elektriciteit op een duurzame manier aan te pakken is de VELUXGroep een samenwerking gestart met Little Sun. Dit maatschappelijke bedrijf is opgericht door dewereldberoemde kunstenaar Olafur Eliasson en ingenieur Frederik Ottesen. Ter ere van de 75steverjaardag van de VKR Holding zullen de twee bedrijven gezamenlijk een betaalbare speciale editie van een lamp op zonne-energie ontwikkelen.

"Een gebrek aan licht beïnvloedt hele gemeenschappen. Licht is namelijk een vitale hulpbron en mensendie geen toegang hebben tot elektriciteit staan voor aanzienlijke uitdagingenEssentiële onderdelen van het leven die voor ons vanzelfsprekend zijnzoals veilige medische zorg, werken, studeren en koken,worden haast onmogelijk. Little Sun produceert creatieve en innovatieve lichtoplossingen om ditprobleem aan te pakken. We zijn dan ook zeer verheugd om met de VELUX Groep samen te werken en onze kernactiviteiten nog verder uit te bouwen," vertelt Felix HallwachsManaging Director van LittleSun.

Little Sun lamp zorgt voor licht om te leren 280px.jpg Little Sun lamp zorgt voor veilig gevoel 280px.jpg

Ontworpen voor duurzaamheid

"De kracht van de zon gebruiken om het welzijn van mensen te verbeteren zit in het DNA van zowel deVELUX Groep als Little Sun. Als daglicht ingenieurs heeft de VELUX Groep er vanaf het allereerste begin naar gestreefd om in de westerse wereld de natuurlijke lichtbronnen in huizen van miljoenen mensen te verbeterenLittle Sun is als ervaren producent van duurzame verlichtingsoplossingen voor Afrikaansegemeenschappen die geen elektriciteit tot hun beschikking hebben, expert in het creëren van lampen op zonne-energie. Het is voor ons heel natuurlijk om samen te zorgen voor licht in het leven vandiegenen die dit het meeste nodig hebben," zegt Michael K. RasmussenMarketing Director van deVELUX Groep.

Natural Light - Internationale ontwerpwedstrijd

Bij de speciale editie van de zonne-energie lamp gaat het niet alleen om het creëren van lichtOok het ontwerp speelt een grote rolNaast zijn functionaliteit, moet de lamp een esthetischeaantrekkingskracht hebbenOm een nieuwe generatie ontwerpers te inspireren duurzame energie-oplossingen te ontwikkelenzal de speciale editie worden gecreëerd met behulp van designstudenten uit de hele wereld. Hiervoor organiseren de VELUX Groep en Little Sun een internationale ontwerpwedstrijdgenaamd "Natural Light," waarbij design studenten worden uitgenodigd hun visie te tonen op het creëren van duurzaam licht in de donkere gebieden in Afrika. Het winnende ontwerp zal in productie worden genomen en net als de originele Little Sun zonnelamp via plaatselijke verkoopagenten wordenverkocht tegen betaalbare prijzen aan mensen in Afrikaanse gemeenschappen.

Voor designstudenten is "Natural Light” een unieke kans om hun eigen creaties geproduceerd enwereldwijd op de markt gezet te krijgenVoor de winnende ontwerperis dit een geweldige show-case.Maar nog belangrijker isde ontwerper zal helpen duurzaam licht en frisse lucht in huizen te brengendie eerder werden verlicht door rokende olielampen, als de mensen überhaupt al licht hadden.

Little sun zonnelamp 280 px.jpg Little Sun lampen worden uitgedeeld 280px.jpg

Over Natural Light

Natural Light is een internationale ontwerpwedstrijd gericht op designstudenten van erkendeonderwijsinstellingenover de hele wereldDe wedstrijd is erop gericht om de beste nieuwe ideeën voor een zonne-energielamp te vinden, die voor een betaalbare en duurzame lichtoplossing zorgen in gebieden die niet zijn aangesloten op het elektriciteitsnet. Om ervoor te zorgen dat de beste en meest innovatieve oplossingen worden gevonden, werken we samen met gerenommeerde en opkomende ontwerpers uit de hele wereld en een jury bestaande uit internationaal erkende ontwerpers en kunstenaars.

Studenten hebben nog tot 15 maart 2015 om hun ontwerpen in te sturen. Lees meer over deinternationale ontwerpwedstrijd Natural Lightwww.naturallight.org.