De VELUX Groep zet volgende stap naar 100% groene stroom door samenwerking met Schneider Electric

Schneider Electric en de VELUX Groep kondigen vandaag een partnerschap aan voor de inkoop van duurzame energie. Met deze groene Power Purchase Agreements (PPA’s), zet de VELUX Groep - wereldwijd marktleider in dakramen - een volgende stap in de doelstelling om in 2023 100% groene stroom (RE100) te gebruiken. Het streven van het bedrijf is om in 2030 volledig CO2-neutraal en 2041 Levenslang CO2 Neutraal te zijn.

Met de toekomstige PPA’s wil de VELUX Groep de ontwikkeling van nieuwe, duurzame energieprojecten in heel Europa mogelijk maken, waarbij Schneider Electric optreedt als full-service inkoopadviseur. De VELUX Groep is vooral gefocust op het behalen van haar RE 100 doel en op duurzamere energie in het energienet.

De inkoop van stroom uit hernieuwbare bronnen maakt onderdeel uit van het doel van VELUX om niet langer afhankelijk te zijn van energie uit fossiele brandstoffen. De eerste focus ligt op het realiseren van energiebesparingen en het plaatsen van warmtepompen en zonnepanelen op iedere locatie. Deze gecombineerde aanpak draagt bij aan het doel van de VELUX Groep om op alle locaties in 2030 CO2-neutraal te zijn.

Initiatieven om Levenslang CO2 Neutraal te worden

Deze stap past volledig in het streven van de VELUX Groep om in 2030 100% CO2-neutraal te worden. Daarnaast is het bedrijf bezig om de CO2-uitstoot in de hele waardeketen te halveren, een doel dat ook in 2030 moet zijn bereikt. Parallel daaraan wordt de volledige historische CO2-voetafdruk sinds de oprichting van het bedrijf in 1941, vastgelegd door te investeren in wereldwijde bos- en biodiversiteitsprojecten, ontwikkeld en beheerd door het Wereld Natuur Fonds (WWF). Al deze initiatieven dragen bij aan de duurzaamheidsambitie van de VELUX Groep om in 2041 Levenslang CO2 Neutraal zijn.

De beoogde PPA’s zullen een combinatie van duurzame energiebronnen betreffen, waarbij VELUX het liefst langetermijncontracten sluit tegen vaste energieprijzen. Een PPA biedt duurzame energieleveranciers een solide basis om nieuwe groene energieprojecten te ontwikkelen.

De VELUX Groep streeft naar nieuwe, niet-gesubsidieerde groene energieprojecten in de EU-landen. Het doel is om het energienet duurzamer te maken en waar mogelijk ‘bruine’ energie - die wordt opgewekt met fossiele brandstoffen - te vervangen.

“De aarde kampt met een klimaat- en een natuurcrisis en we willen er alles aan doen om bij te dragen aan een duurzamere toekomst,” zegt Jörn Neubert, Senior Vice President Supply bij de VELUX Groep, “Als één van de eerste bedrijven wereldwijd – en het eerste bedrijf in de bouwsector – nemen wij onze verantwoordelijkheid voor onze CO2-uitstoot uit zowel het verleden als richting de toekomst met onze Levenslang CO2 Neutraal doelstelling. Dit partnerschap met Schneider Electric is daar een belangrijk onderdeel van.”

“Wij voelen ons vereerd om de VELUX Groep te ondersteunen op haar pad CO2-neutraal te worden met groene energie,” zegt Philippe Diez, VP Energy and Sustainability Services, EMEA, Schneider Electric. “De VELUX Groep is een ambitieuze pionier op het gebied van zakelijke klimaat- en natuurdoelen. Verantwoordelijkheid nemen voor zowel je CO2-uitstoot uit het verleden alsook in de toekomst, is innovatief en inspirerend tegelijk. We dragen dan ook graag bij aan het realiseren van de klimaatdoelen van het bedrijf en uiteraard het einddoel om in 2041 volledig CO2-neutraal vanaf de oprichting te zijn.”

Over Schneider Electric

Het doel van Schneider Electric is om iedereen in staat te stellen alles uit beschikbare energie en hulpbronnen te halen en zo vooruitgang te boeken en verduurzaming te garanderen. We noemen dit Life Is On. Onze missie is om uw digitale partner te zijn voor duurzaamheid en efficiëntie. We stimuleren digitale transformatie gedurende de gehele levenscyclus door integratie van toonaangevende proces- en energietechnologieën met producten, monitoring, software en services die end-point met de cloud verbinden. Hierdoor is geïntegreerd beheer mogelijk voor woningbouw, gebouwen, datacenters, infrastructuur en industrieën. Van alle internationale bedrijven zijn wij het meest lokaal actief. We zijn voorstanders van open standaarden en partnerschap in ecosystemen, waarbij de passie voor onze gedeelde waarden, inclusiviteit, elkaar versterken en een betekenisvol doel centraal staan. Kijk voor meer informatie op: www.se.com

Al bijna 80 jaar creëert de VELUX Groep wereldwijd een betere leefomgeving voor mensen door te zorgen voor optimaal daglicht en frisse lucht door het dak. Ons productprogramma biedt daglichtoplossingen voor hellende en platte daken, zoals dakramen, dakkapellen, lichtkoepels en modulaire lichtstraten. Daarnaast bestaat ons assortiment uit vele typen raamdecoratie, zonwering, rolluiken, installatieoplossingen en intelligente bedieningssystemen. Al deze producten helpen bij het creëren van een gezond en duurzaam binnenklimaat om in te werken, wonen, leren of recreëren. Hieraan werken we wereldwijd met ongeveer 11.500 medewerkers in verkoop- en productiemaatschappijen in meer dan 40 landen. VELUX Nederland B.V. is een volledig autonome dochteronderneming van de VELUX Groep, die onderdeel is van de VKR Holding A/S, een naamloze vennootschap volledig in handen van non-profit stichtingen (de VELUX FOUNDATIONS) en familie. In 2019 had de VKR Holding een totale omzet van 2,9 miljard euro en de VELUX FOUNDATIONS keerden voor 178 miljoen euro aan liefdadigheidsdonaties uit. Kijk voor meer informatie op: www.velux.nl.