Inschrijvingen International VELUX Award 2018 gestart

VELUX roept architectuurstudenten op gebouwen te verrijken met daglicht

Architectuurstudenten met passie voor hun vak krijgen dé kans om hun talent aan de wereld te tonen. Zij kunnen zich sinds deze maand inschrijven voor de Internationale VELUX Award 2018, de meest prestigieuze award voor architectuurstudenten wereldwijd. Het thema is ‘het daglicht van morgen’. Om kans te maken op de award moeten studenten laten zien hoe daglicht slimmer te gebruiken is in gebouwen en leefomgevingen.

VELUX doet met de International VELUX Award (IVA) nadrukkelijk een oproep aan architectuurstudenten wereldwijd. Zij kunnen bij deelname kiezen tussen twee categorieën. Daylight in Buildings richt zich op projecten die laten zien hoe daglicht slimmer te benutten is in gebouwen. De categorie Daylight Investigations focust op onderzoek naar cruciale factoren voor de gezondheid en het welzijn van de gebruikers van gebouwen. Denk aan de fysieke eigenschappen van daglicht en nieuwe constructiematerialen.

Inspiratie in eigen stad of dorp
“Zoek je inspiratie niet onnodig ver, maar kijk kritisch om je heen in je eigen stad of dorp,” is het advies aan deelnemers van Omar Gandhi, jurylid van de voorgaande IVA. “Overal in de wereld spelen vraagstukken die om duurzame oplossingen vragen, ook van architecten. Het zijn zulke oplossingen waar de jury naar op zoek is.”

Grenzeloos denken
“Deze award is de uitgelezen kans voor studenten om hun visie en creativiteit de volle ruimte te geven,” vertelt Per Arnold Andersen, hoofd van de International VELUX Award. “Jezelf ten volste uitdagen en echt grenzeloos denken, dat is waar het bij deze award om draait. Zo willen we dat de beste architecten van de toekomst komen bovendrijven.”

De inschrijvingsperiode voor de IVA loopt tot 1 april 2018. Studenten kunnen hun projecten tot 15 juni 2018 indienen. Alle inzendingen worden in juni 2018 beoordeeld door een vakkundige jury van internationaal erkende architecten en bouwkundig experts. Elke deelnemende student moet bij zijn project begeleiding krijgen van een tutor. Bij winst krijgen beiden de award en een prijs.

Over de IVA
De IVA, een tweejaarlijkse award voor de beste concept projecten in de architectuur, is sinds de eerste editie in 2003 uitgegroeid tot de grootste competitie in zijn soort. Met de award wil VELUX architectuurstudenten laten nadenken over daglicht als belangrijkste bron van energie en licht. Maar liefst 4.500 studenten uit meer dan zestig landen deden tot op heden aan de IVA mee. Het overzicht van alle winnaars, meer informatie over de award en uitleg over registratie en deelname is te vinden op iva.velux.com.

Al meer dan 75 jaar creëert de VELUX Groep wereldwijd een betere leefomgeving voor mensen door te zorgen voor optimaal daglicht en frisse lucht door het dak. Ons productprogramma biedt daglichtoplossingen voor hellende en platte daken, zoals dakramen, lichtkoepels en modulaire lichtstraten. Daarnaast bestaat ons assortiment uit vele typen raamdecoratie, zonwering, rolluiken, installatieoplossingen en intelligente bedieningssystemen. Al deze producten helpen bij het creëren van een gezond en duurzaam binnenklimaat om in te werken, wonen of leren. Hieraan werken we wereldwijd met ongeveer 9.500 medewerkers in verkoop- en productie maatschappijen in meer dan veertig landen. VELUX Nederland B.V. is een volledig autonome dochteronderneming van de VELUX Groep, die onderdeel is van de VKR Holding A/S, een naamloze vennootschap volledig in handen van non-profit stichtingen (de VELUX FOUNDATIONS) en familie. In 2016 had de VKR Holding een totale omzet van 2,4 miljard en de VELUX FOUNDATIONS keerde voor 155 miljoen aan liefdadigheidsdonaties uit. Kijk voor meer informatie op: www.velux.nl.