Natural Light brengt licht en leven naar Zambia

Natural Light lampen, handlampen met zonnepanelen, zorgen voor licht en een beter leven voor de inwoners van Zambia. De lampen zijn juist in Zambia van cruciaal belang, aangezien slechts 20% van de bevolking toegang heeft tot elektriciteit. Als de avond valt, leeft de resterende 80% zonder elektriciteit en de enige lichtbronnen zijn olielampen, kaarsen of openluchtvuren. Zelfs de geboorte van een kind vindt ’s nachts vaak plaats bij het geringe licht van een mobiele telefoon.

Wereldwijd zijn er 1,2 miljard mensen die geen toegang hebben tot elektriciteit. Het 75-jarig jubileum van de VELUX Groep was voor het bedrijf een mooie gelegenheid om deze kwestie onder de aandacht te brengen. Ze werken samen met sociale onderneming Little Sun en non-profitorganisatie Plan International om regio’s zonder elektriciteit in Zambia, Sierra Leone en Zimbabwe te voorzien van schoon, betrouwbaar en betaalbaar licht.

Inmiddels zijn 14.500 Natural Light lampen van de VELUX Groep aangekomen in Afrika en kunnen de eerste mensen zich nu al verheugen op een betere kwaliteit van leven. Onder hen is een groep meisjes tussen de 10 en 18 jaar die in een safehouse in de krottenwijk Mntendere wonen, in de Zambiaanse hoofdstad Lusaka.

‘Door de lampen kunnen de meisjes hun huiswerk doen als ze terugkomen van school en ze kunnen zich ’s avonds veilig voelen, in plaats van dat ze bij elkaar kruipen in het donker na zonsondergang. En voor onze kinderen is het is buitengewoon belangrijk dat ze zich veilig voelen; veel van hen hebben emotionele littekens overgehouden aan trauma’s door geweld, verkrachting of drugs,’ vertelt Verann Delarey, beheerder van de safe house.

Eén van de meisjes, de 17-jarige Sandy, woont nu vijf maanden in het huis. ‘Nu kan ik ’s avonds lezen en mijn huiswerk doen. We gingen eerst gewoon maar slapen, want we mochten geen kaarsen branden in het huis vanwege het risico op brand. Het was te gevaarlijk met zoveel jonge kinderen,’ vertelt Sandy.

Lampen genereren inkomsten
Behalve dat de Natural Light lampen licht genereren in de donkere uren, kunnen ze ook werk genereren voor veel mensen in Zambia. Plan International heeft al zeventig jonge mensen gecontracteerd en getraind voor dit project dat inkomsten oplevert. De jonge ondernemers verkopen de lampen en ze ontvangen een kleine commissie voor elke verkochte lamp. Daarmee kunnen ze meer nieuwe lampen kopen, waardoor ze hun eigen bedrijfje kunnen starten. Eén van deze verkopers is Adrian Mwaanga, die grote mogelijkheden ziet voor Natural Light in Zambia.

‘De Natural Light lamp heeft een groot potentieel hier in de binnenlanden. Ik heb acht lampen verkocht in drie weken, ondanks dat het een flinke investering is voor veel mensen. Zodra mensen inzien dat de lamp op de lange termijn goedkoper is dan de paraffine voor olielampen of batterijen voor een zaklamp, is het makkelijk om ze te verkopen,’ legt Adrian Mwaanga uit. ‘Opeens kan een gezin elkaar zien en iets nuttigs doen als het donker is. En het helpt mij om mijn gezin te onderhouden,’ vertelt hij glimlachend verder.

Geboorte bij het licht van een mobiele telefoon
Verpleegster Bertha Musonda werkt in een lokale gezondheidskliniek, vier uur rijden ten noorden van Lusaka. Zij ziet de solarlampen als een belangrijke stap om te stoppen met het gebruiken van olielampen, die zowel een gezondheidsrisico als een brandrisico met zich meebrengen.

‘We zien zoveel patiënten hier in de kliniek die ernstige brandwonden hebben door olielampen, of erdoor vergiftigd zijn. Soms zijn de lampen gewoon gevallen of kinderen zijn ermee in aanraking gekomen. We zien ook veel brandwonden omdat mensen in slaap vallen terwijl de olielampen nog steeds aan zijn,’ zegt verpleegster Musonda.

Bertha Musonda’s werk als verpleegster en verloskundige is ook een stuk eenvoudiger geworden met de Natural Light lampen. ‘Natural Light zorgt voor een wereld van verschil bij geboortes die ’s avonds of ’s nachts plaatsvinden. Ik gebruikte vroeger het licht van mijn mobiele telefoon. Ik klemde hem tussen mijn tanden zodat ik beide handen vrij had om het kind op de wereld te zetten. En dat is best lastig als je tegelijkertijd ook met de moeder moet praten,’ licht ze toe.

Plan International, die een cruciale rol heeft gespeeld bij de distributie van de lampen, vindt dat het project grote voordelen heeft. ‘Hele gemeenschappen hebben baat bij de solarlampen als elektriciteit schaar is. In landen waar het werkeloosheidspercentage meer dan 60% is, maakt dit programma een groot verschil voor de betrokken mensen. Ze krijgen de kans om in hun eigen levensonderhoud te voorzien,’ vertelt Gwen Wisti, directeur van Plan International Denemarken.

Over de Natural Light donatie
De VELUX Groep wil graag iets teruggeven aan de maatschappij en voorzien de wereld graag van nieuwe mogelijkheden om toegang tot daglicht en frisse lucht te krijgen. Gebouwd op de kennis van licht zetten ze hun expertise in daar waar zij geloven dat het de grootste impact heeft. Als onderdeel van het 75-jarig bestaan, wil de VELUX Groep nu meer prioriteit geven aan het zorgen voor duurzaam, betrouwbaar en betaalbaar licht in Afrikaanse regio’s waar geen elektriciteit is.

Over Plan Internationals distributie van Natural Light lampen
Het distributiemodel dat wordt toegepast heeft veel overeenkomsten met het microkrediet concept, waarbij kleine, lokale ondernemers die onder normale omstandigheden geen leningen kunnen afsluiten (omdat ze te weinig stabiel inkomen of onderpand hebben), kleine leningen wordt aangeboden waarmee ze een bedrijfje kunnen starten. Om de verkoop van de grond te krijgen, wordt de eerste voorraad Natural Light solarlampen aan de ondernemers gedoneerd door de VELUX Groep. Als ze hun voorraad hebben verkocht, geeft de winst hen het kapitaal om extra solarlampen te kopen, waarmee ze hun eigen, zelfvoorzienend bedrijfje kunnen beginnen.

download
Natural light solar lampen

Al 75 jaar creëert de VELUX Groep wereldwijd een betere leefomgeving voor mensen door te zorgen voor daglicht en frisse lucht door het dak. Ons productprogramma biedt daglichtoplossingen voor hellende en platte daken, zoals dakramen, lichtkoepels en modulaire lichtstraten. Daarnaast bestaat het assortiment uit vele typen raamdecoratie, zonwering, rolluiken, installatieoplossingen en intelligente bedieningssystemen. Deze producten helpen bij het creëren van een gezond en duurzaam binnenklimaat om in te werken, wonen of leren. Hieraan werken we wereldwijd met ongeveer 9.500 medewerkers in verkoopmaatschappijen en productievestigingen in meer dan veertig landen. VELUX Nederland B.V. is een volledig autonome dochteronderneming van de VELUX Groep, die onderdeel is van de VKR Holding A/S, een naamloze vennootschap volledig in handen van stichtingen en familie. Kijk voor meer informatie op: www.velux.nl.