Nieuwe online tool helpt bewoners aan een gezonder binnenklimaat

VELUX Nederland lanceert vandaag een nieuwe online tool om mensen bewust te maken van de luchtkwaliteit binnenshuis. De tool geeft persoonlijk advies om in huis een betere en gezondere leefomgeving te creëren.

Door het beantwoorden van een aantal vragen over dagelijkse gewoonten, adviseert de tool over hoe je met kleine veranderingen een groot verschil kunt maken als het gaat om de luchtkwaliteit in huis. Aan de hand van de uitkomst biedt de tool handvatten en praktische tips om het binnenklimaat te verbeteren.

Luchtvervuiling gaat onbewust
Dagelijkse gewoontes beïnvloeden de lucht in ons huis. Of het nu gaat om onze schoonmaakroutines, kookkunsten, romantische diners bij kaarslicht, of het binnenshuis drogen van onze was, het heeft allemaal effect op de luchtkwaliteit wanneer hierbij niet voldoende wordt nagedacht over luchten en ventilatie. Binnen afzienbare tijd kunnen hierdoor problemen ontstaan, zoals te veel vocht of schimmels in huis. Veel Nederlanders onderschatten de impact van het binnenleven op hun gezondheid. Doordat wij 90% van onze tijd binnen doorbrengen en in huizen wonen waar de binnenlucht vaak meer vervuild is dan de buitenlucht, kan luchtverontreiniging binnenshuis tot ernstige gezondheidsproblemen leiden.

Eenvoudige aanpassingen voor gezonder binnenklimaat
“We zijn een ‘Indoor Generation’ geworden omdat we bijna al onze tijd binnenshuis doorbrengen met soms slechts 15 minuten daglicht en frisse lucht per dag,” zegt Marthijn Reekers, architect daglicht & binnenklimaat bij VELUX Nederland. “Terwijl we thuis zijn, voeren we routines uit die deel uitmaken van het dagelijks leven, zoals koken, schoonmaken, douchen en kleren drogen op radiatoren. Wat wij onszelf hierbij niet realiseren is het schadelijke effect dat dit heeft op de luchtkwaliteit binnenshuis. Met deze tool laten we met kleine en eenvoudige stappen zien hoe je een gezondere leefomgeving creëert zonder je dagelijkse routines drastisch om te gooien. Door bijvoorbeeld het raam drie of vier keer per dag te openen, verbetert de luchtkwaliteit in huis al flink.”

Vijf gewoontes die eenvoudig zijn aan te passen om de luchtkwaliteit binnen te verbeteren:

1. Het gebruik van reinigingsproducten: denk na over welke reinigingsproducten de vervuiling van binnenlucht verhoogt.
  2. Het aansteken van kaarsen: kaarslicht creëert een aangename sfeer, maar laat vuile deeltjes in de lucht vrij. Zorg dat je hierna voldoende lucht.
  3. Het drogen van kleding: binnenshuis drogen van natte kleding in gesloten ruimtes kan leiden tot groei van schimmels. Het luchten van de ruimte is hierbij van belang.
  4. Koken: tijdens het koken komen vocht en vuile deeltjes vrij in de lucht waardoor het belangrijk is om in de keuken de ramen te openen en de afzuigkap aan te zetten.
  5. Binnen sporten: haal wat frisse lucht en daglicht door buiten te sporten in plaats van binnen in een fitnesscentrum.

Zelf ook een persoonlijk advies, doe de test op: https://indoorgenerationtool.velux.nl/

Kijk voor meer tips op: https://www.velux.nl/indoorgeneration/wat-kan-ik-doen

Bronnen

1. Mensen brengen tot 90 procent van hun tijd binnen door (WHO Europe 2013 report), http://www.euro.who.int/en/health-topics/environment-and-health/air-quality/publications/2014/combined-or-multiple-exposure-to-health-stressors-in-indoor-built-environments
  2. Binnenlucht kan tot wel 5 keer meer verontreinigd zijn dan buitenlucht (US Environmental Protection Agency), https://www.epa.gov/report-environment/indoor-air-quality
  3. 77% is zich niet bewust dat binnenlucht meer verontreinigd kan zijn dan buitenlucht (The Indoor Generation Report, YouGov 2018).

YouGov-enquête

Het onderzoek voor het Indoor Generation-rapport werd uitgevoerd door YouGov, dat in maart en april 2018 enquêtes afnam onder ongeveer 16.000 huiseigenaren in Noord-Europa en Noord-Amerika (Groot-Brittannië, Verenigde Staten, Canada, Denemarken, Duitsland, Frankrijk, België, Nederland, Tsjechië, Slowakije, Italië, Oostenrijk, Zwitserland en Spanje).

Denkt u dat binnenlucht meer of minder vervuild is dan buitenlucht?

Binnenlucht is meer vervuild dan buitenlucht

De vervuiling is hetzelfde

Binnenlucht is minder vervuild dan buitenlucht

Weet niet

Mannen

Vrouwen

18-29 jaar

30-39 jaar

40-49 jaar

50-59 jaar

60+ jaar

TOTAAL NEDERLAND

NOORD

OOST

WEST

ZUID

Over de Indoor Generation Tool

De tool kan op alle digitale platformen, smartphones, tablets en desktops worden gebruikt. Het is ontworpen door het digitale Deense bedrijf Hello Greatworks om gepersonaliseerde adviezen te bieden.

Al ruim 77 jaar creëert de VELUX Groep wereldwijd een betere leefomgeving voor mensen door te zorgen voor optimaal daglicht en frisse lucht door het dak. Ons productprogramma biedt daglichtoplossingen voor hellende en platte daken, zoals dakramen, lichtkoepels en modulaire lichtstraten. Daarnaast bestaat ons assortiment uit vele typen raamdecoratie, zonwering, rolluiken, installatieoplossingen en intelligente bedieningssystemen. Al deze producten helpen bij het creëren van een gezond en duurzaam binnenklimaat om in te werken, wonen, leren of recreëren. Hieraan werken we wereldwijd met ongeveer 10.200 medewerkers in verkoop- en productiemaatschappijen in meer dan veertig landen. VELUX Nederland B.V. is een volledig autonome dochteronderneming van de VELUX Groep, die onderdeel is van de VKR Holding A/S, een naamloze vennootschap volledig in handen van non-profit stichtingen (de VELUX FOUNDATIONS) en familie. In 2017 had de VKR Holding een totale omzet van 2,5 miljard euro en de VELUX FOUNDATIONS keerden voor 168 miljoen euro aan liefdadigheidsdonaties uit. Kijk voor meer informatie op: www.velux.nl.