“De Colour Collection gaat over kleur compositie, beweging en sfeer”

Scholten & Baijings over hun Colour Collection voor VELUX vouwgordijnen

Stefan Scholten (44) en Carole Baijings (43) kunnen het niet ontkennen: Dutch design is hot. De twee hebben er zelf aan bijgedragen. Niet alleen hun designs, maar ook zij zelf gaan de hele wereld over. Sinds enkele jaren werkt Scholten & Baijings samen met de VELUX Groep aan de ontwikkeling van de Colour Collection vouwgordijnen. VELUX verlengde onlangs de samenwerking met het duo en vroeg hen naar hun inspiratie voor de Colour Collection.

Wat kun je vertellen over jullie kennismaking met VELUX?

Stefan: “Toen we in 2014 voor deze collectie werden gevraagd, was het voor ons niet moeilijk om de opdracht te accepteren: interieur is onze belangrijkste focus en VELUX een mooi bedrijf en het toonaangevende merk voor dakramen en vouwgordijnen. Toch zegt dat laatste niet altijd alles. Dat het goed zat, merkten we bij een rondleiding door één van hun immense fabrieken. Het viel ons op hoe professioneel alles gebeurt en dat over ieder detail grondig wordt nagedacht, van de werkomstandigheden voor werknemers tot materiaalkeuze en het gebruiksgemak voor de consument: de mens staat altijd centraal. Met zo’n instelling kun je als ontwerper mooie producten vormgeven.”

Hoe verliep jullie samenwerking voor Colour Collection?

Carole: “Het was een zeer prettige samenwerking. We zijn vanaf de eerste schetsen bij de ontwikkeling betrokken geweest, waardoor we gedurende het hele proces onze visie op het eindproduct konden geven. Zo werken wij het liefst; we zien onszelf als ontwerpers en als productontwikkelaars. Het was goed om te zien dat het productieteam van de VELUX Groep ook alle tijd neemt voor het testen en selecteren van het juiste textiel. Dat steunen wij omdat de keuze voor materialen – stoffen in dit geval – mede bepaalt hoe een product uiteindelijk oogt en aanvoelt. Die totaalbeleving is het échte eindresultaat. Daar willen wij volledig achter staan.”

Wat is de achterliggende visie van jullie Colour Collection?

Stefan: “Gordijnen hebben letterlijk twee kanten: enerzijds geven ze privacy en reguleren ze het binnenvallende daglicht, anderzijds blokkeren ze het uitzicht naar buiten. Met het oog op die ‘spanning’ hebben we ons voor de Colour Collection laten inspireren door de manier waarop het licht tussen zonsopgang en zonsondergang verandert, van hard licht in de ochtend tot warm licht in de avond. De verschillende kleuren van de ontwerpen weerspiegelen elk een ander dagdeel: blauw in de ochtend, geel in de middag en rood in de avond. Je hebt als consument dus keuze, bijvoorbeeld op basis van het deel van de dag waarop je de gordijnen in een kamer gebruikt. Smaak blijft natuurlijk doorslaggevend. Wie blauw een mooie kleur vindt, moet daar vooral voor gaan. De horizontale lijnen en banen wekken de illusie van een horizon en compenseren zo het verlies aan daadwerkelijk uitzicht.”

Carole: “Een gordijn is natuurlijk primair een functioneel product, maar het is ook de visuele verbinding tussen interieur en exterieur. Daarin wil je als consument wat te kiezen hebben. In totaal hebben we zes designs gemaakt: drie voor verduisterende gordijnen en drie voor de lichtdoorlatende variant. De verduisterende gordijnen dimmen het inkomend daglicht en zijn daarmee bij uitstek geschikt voor slaap- en werkkamers, waar fel licht meestal stoort. De lichtdoorlatende gordijnen komen het best tot hun recht in een huiskamer, zolder, gang, speelkamer of keuken. Deze stoffen reguleren het daglicht waardoor de lichtinval rustiger wordt.”

Zouden we in Nederland meer moeten doen met raamdecoratie?

Carole: “Absoluut. We barsten hier in Nederland van de ramen maar doen er veel te weinig mee. Hoe dat komt? Het zit volgens mij gewoon niet in ons systeem. We zijn gewend om functioneel naar gordijnen te kijken, niet esthetisch. Wat mensen vaak vergeten is dat gordijnen zomaar 20 procent van het totaalbeeld binnenshuis bepalen zodra je ze dichttrekt. In die zin zijn mooie gordijnen belangrijk voor de sfeer in je interieur. Er zijn genoeg landen waar ze dat wél inzien, zoals in Zweden. Daar vervangen ze elk seizoen hun gordijnen. Een klusser hoef je ook niet meer te zijn: met het juiste artikelnummer vind je online snel een andere stof die je eenvoudig op het vouwgordijnsysteem klikt. Klein of groot, nieuw of zelfs van 25 jaar of ouder: de VELUX raamdecoratie en zonwering past altijd perfect op ieder VELUX dakraam.

Liggen er meer projecten met VELUX in het verschiet?

Stefan: “Dat zou zomaar kunnen, we staan er sowieso voor open. Ik denk dat we qua visie goed op één lijn zitten. Zowel VELUX als wij vinden dat design zo democratic mogelijk moet zijn – voor iedereen toegankelijk. Kenmerkend voor ons werk zijn geraffineerde patronen en uniek kleurgebruik – soms rustig, soms fel – waarmee we functionele, industriële producten een menselijke dimensie geven. Daarmee vullen we de technische kennis en kunde van VELUX goed aan. We houden bovendien van minimalisme. Die uitstraling past bij de Scandinavische betrouwbaarheid en het Deense Design waar VELUX voor staat.”

Boilerplate

De Colour Collection by Scholten & Baijings is onderdeel van de collectie VELUX vouwgordijnen. Bekijk hier alle kleuren en mogelijkheden.

Scholten & Baijings in het kort:
• Opgericht in 2000 door de Nederlanders Stefan Scholten (1972) en Carole Baijings (1973), gevestigd te Amsterdam
• Houden een unieke niche in de wereld van de Nederlandse productontwerpen
• Bekend om hun fijne balans tussen design en functionaliteit
• Werken voor bedrijven en instellingen over de hele wereld van Cooper-Hewitt, Smithsonian Design Museum tot HAY
• Ontvingen meerdere nominaties en design awards van Nederlandse Designprijzen tot Wallpaper Design Awards

Kijk voor meer informatie op: www.scholtenbaijings.com