Studenten uit 120 landen registreren zich voor International VELUX Award 2020

Meer dan 3.000 studententeams van 783 architectuuropleidingen wereldwijd hebben zich aangemeld voor de International VELUX Award (IVA). De teams uit 120 landen hebben nog tot 15 juni a.s. de tijd om hun ‘daglicht in architectuur’-projecten af te ronden en in het dienen.

De IVA is sinds 2004 een tweejaarlijkse prijs voor architectuurstudenten met de focus op daglicht. Studententeams en docenten werken aan projecten die daglicht beschouwen als een altijd relevante bron van licht, energie en welzijn. Ingeschreven studenten moeten hun afstudeerproject in een van twee categorieën - ‘Daglicht in gebouwen’ of ‘Daglichtonderzoek’ - medio juni indienen bij de jury.

De prijs wil toekomstige architecten inspireren om het gebruik van daglicht in hun werk te overwegen door middel van het thema ‘Light of Tomorrow’.

“Het belang van daglicht in projecten is voor mij altijd erg belangrijk geweest, omdat het echt iets is waar je energie van krijgt. Je wilt openen - open jezelf, je leven en je tijd - je opent alles. Daarom is in de architectuur daglicht belangrijk,” aldus jurylid Odile Decq, een bekroonde Franse architect en academicus.

Regionale en wereldwijde prijzen

De regionale winnaars in beiden categorieen worden uitgenodigd om in december het World Architecture Festival in Lissabon, Portugal bij te wonen en hun project te presenteren. De regio's worden gedefinieerd door de UIA-lidstaten (International Union of Architects): 1) West-Europa, 2) Oost-Europa en het Midden-Oosten, 3) Amerika, 4) Azië en Oceanië en 5) Afrika. Na elke live-presentatie aan de jury wordt voor beiden categorieen een wereldwijde winnaar gekozen.

De jury van de IVA 2020 bestaat uit Odile Decq (Frankrijk), Sebastián Adamo (Argentinië), Nóra Demeter (Hongarije), Juri Troy (Oostenrijk) en Martin Pors Jepsen van de VELUX Groep (Denemarken).

Om aan te geven waar de jury naar op zoek is vertelt Odile Decq: "Ik weet wanneer ik naar projecten kijk, dat ik verrast wil worden. Ik wil een aantal dingen ontdekken waarvan denk oh mijn god, ik moet daarover nadenken.'

Over International VELUX Award

De Award wordt georganiseerd in nauwe samenwerking met de International Union of Architects (UIA) en het World Architecture Festival (WAF) en wordt erkend door de volgende educatieve organisaties; De European Association for Architectural Education (EAAE), The American Institute of Architecture Students (AIAS), het Architectural Research Centers Consortium (ARCC) en de Association of Collegiate Schools of Architecture (ACSA).

Lees meer op iva.velux.com of volg ons op facebook.com/internationalveluxaward en @internationalveluxaward op Instagram.

Al bijna 80 jaar creëert de VELUX Groep wereldwijd een betere leefomgeving voor mensen door te zorgen voor optimaal daglicht en frisse lucht door het dak. Ons productprogramma biedt daglichtoplossingen voor hellende en platte daken, zoals dakramen, lichtkoepels en modulaire lichtstraten. Daarnaast bestaat ons assortiment uit vele typen raamdecoratie, zonwering, rolluiken, installatieoplossingen en intelligente bedieningssystemen. Al deze producten helpen bij het creëren van een gezond en duurzaam binnenklimaat om in te werken, wonen, leren of recreëren. Hieraan werken we wereldwijd met ongeveer 11.500 medewerkers in verkoop- en productiemaatschappijen in meer dan 40 landen. VELUX Nederland B.V. is een volledig autonome dochteronderneming van de VELUX Groep, die onderdeel is van de VKR Holding A/S, een naamloze vennootschap volledig in handen van non-profit stichtingen (de VELUX FOUNDATIONS) en familie. In 2019 had de VKR Holding een totale omzet van 2,9 miljard euro en de VELUX FOUNDATIONS keerden voor 178 miljoen euro aan liefdadigheidsdonaties uit. Kijk voor meer informatie op: www.velux.nl.