VELUX lanceert RenovActive

Een innovatief antwoord op duurzame renovatie-uitdagingen

In 2050 zal ongeveer 90% van de huidige woningen nog steeds gebruikt worden. Het is daarom essentieel om de verouderende woningen op een duurzame en gezonde manier te renoveren. RenovActive biedt een eenvoudig, innovatief en betaalbaar renovatieconcept volgens de Active House principes, dat op grote schaal kan worden toegepast en waarbij energie-efficiëntie gecombineerd wordt met een gezond binnenklimaat.

De behoefte aan energie-efficiënte gebouwen met een gezond binnenklimaat en een minimale impact op het leefmilieu is uitermate belangrijk. Aangezien we bijna 90% van onze tijd binnenshuis doorbrengen, is een gezond, vocht- en schimmelvrije woning essentieel om het risico op allergieën en astma te verminderen. De VELUX Groep toont met het RenovActive concept aan hoe verouderde woningen met bestaande technieken en materialen getransformeerd kunnen worden tot duurzame en gezonde leefomgevingen.

Renovatie + Active House = RenovActive
Het RenovActive concept is voor het eerst toegepast in de Anderlechtse wijk Goede Lucht. Om de toekomstige bewoners een hoogwaardige woning te bieden heeft een twee-onder-een-kapwoning van 80m2 volgens de principes van Active House een klimaatrenovatie ondergaan. Hierbij is een juiste balans gevonden tussen energie-efficiëntie, respect voor het milieu en wooncomfort, door middel van een gezond binnenklimaat met een maximale hoeveelheid daglicht en optimale ventilatie.

Het ontwerp van ONO Architectuur beantwoordt niet alleen aan de door Active House vooropgestelde technische parameters, maar zorgt ook voor een rationeel ruimtegebruik, is kostenefficiënt en biedt een eenvoudige maar doeltreffende technische benadering. Het ontwerp kan eenvoudig worden gereproduceerd en de levenskwaliteit van de volledige wijk kan verbeteren.

Reproduceerbaar concept
Het RenovActive concept bevat zeven reproduceerbare renovatie-elementen die zelfstandig of los kunnen worden toegepast:

• Plaatsen van ramen aan de voorzijde en op het dak zodat er zoveel mogelijk daglicht binnenkomt.
  • Plaatsen van een trappenhuis met daarboven twee dakramen in het midden van het huis. Dit zorgt voor daglicht op elke verdieping, evenals natuurlijke ventilatie door een ‘schoorsteeneffect’.
  • Installeren van een vraag gestuurd ventilatiesysteem, dat spuiventilatie en mechanische ventilatie combineert.
  • Installeren van buitenzonwering voor een optimaal thermisch comfort.
  • Creëren van een effectieve thermische schil door de buitenkant te isoleren, met een nieuw dak en verticale ramen.
  • Installeren van een eenvoudig en comfortabel verwarmingssysteem, dat vloerverwarming op de begane grond combineert met radiatoren op de bovenverdiepingen, aangesloten op de stadsverwarming van de wijk.
  • Plaatsen van een uitbouw om extra woonruimte te creëren op de begane grond.

Duurzame renovatie voor iedereen
De wijk Goede Lucht werd aangelegd in 1923 met als doel kwaliteitsvolle huisvesting te bieden aan mensen in ongezonde woonomstandigheden. De wijk lag strategisch tussen stad en platteland en bood haar bewoners een beter contact met de natuur en een betere sociale cohesie. Voor die tijd waren de woningen architecturaal uiterst geavanceerd en een aanzienlijke vooruitgang voor de arbeidersbevolking van het begin van de twintigste eeuw. Vandaag de dag voldoen ze echter niet langer aan de huisvestingsnormen. Woningbouwvereniging De Anderlechtse Haard wil haar woningen, die ernstig beschadigd, onbewoond of bouwvallig zijn verklaard, geleidelijk aan renoveren en de wijk haar oorspronkelijke karakter teruggeven. Tot 2018 zal de Anderlechtse Haard nog 86 sociale huurwoningen op basis van het RenovActive concept gaan renoveren.

Oorsprong van het concept
Tussen 2009 en 2011 investeerde de VELUX Groep in het bouwen van zes experimentele demonstatiewoningen door heel Europa, als onderdeel van het Model Home 2020 project. Dit project bood inzicht in de mogelijkheden om in toekomstige behoeftes op het gebied van duurzame gebouwen te voorzien, waarbij bestaande technieken en materialen worden gebruikt. Het RenovActive project maakt gebruik van de in deze periode opgedane kennis en ervaring om huidige renovatie-uitdagingen aan te gaan.

RenovActive is ontworpen door ONO Architectuur. De hele renovatie is door bouwbedrijf Troubleyn uitgevoerd afgestemd op het begrotingskader van de Brusselse sociale woningbouw. RenovActive is volledig uitgevoerd door de VELUX Groep. Naast de VELUX Groep hebben de Saint-Gobain groep, Renson, Grundfos, Somfy en Wienerberger producten geleverd voor dit RenovActive project.

Bezoek RenovActive
RenovActive fungeert op dit moment als modelwoning en kan tot april 2017 bezocht worden. Daarna zal een gezin met drie kinderen twee jaar lang zijn intrek nemen in de woning. Tijdens deze periode zal energie-, warmte- en waterverbruik, evenals de interactie tussen het gezin en het huis, gemonitord en geanalyseerd worden. Meer infromatie over RenovActive is te vinden op de speciale website.

Hebt u interesse in een bezoek aan RenovActive neemt u dan contact op via: architecten@velux.nl

RenovActive is ook één van de projecten die zal worden bezocht tijdens de Daglichtexcursie van Stichting Living Daylights in samenwerking met VELUX Nederland op woensdag 26 oktober a.s.

Al 75 jaar creëert de VELUX Groep wereldwijd een betere leefomgeving voor mensen door te zorgen voor daglicht en frisse lucht door het dak. Ons productprogramma biedt daglichtoplossingen voor hellende en platte daken, zoals dakramen, lichtkoepels en modulaire lichtstraten. Daarnaast bestaat het assortiment uit vele typen raamdecoratie, zonwering, rolluiken, installatieoplossingen en intelligente bedieningssystemen. Deze producten helpen bij het creëren van een gezond en duurzaam binnenklimaat om in te werken, wonen of leren. Hieraan werken we wereldwijd met ongeveer 9.500 medewerkers in verkoopmaatschappijen en productievestigingen in meer dan veertig landen. VELUX Nederland B.V. is een volledig autonome dochteronderneming van de VELUX Groep, die onderdeel is van de VKR Holding A/S, een naamloze vennootschap volledig in handen van stichtingen en familie. Kijk voor meer informatie op: www.velux.nl.