VELUX Natural Light project creëert licht en banen met duurzame handlamp

Lokale bevolking in Zambia geholpen met duurzame en veilige Natural Light solarlampen

De VELUX Groep zorgt met haar Natural Light project dat steeds meer gebieden in Afrika die geen elektriciteit hebben toch over licht beschikken. Door de Natural Light solarlampen, handlampen met zonnepanelen, te combineren met een verdienmodel voor de lokale bevolking, stimuleert VELUX niet alleen duurzaam licht, maar ook de groei van het aantal banen in de regio. Steeds meer gezinnen in Afrika beschikken daardoor over duurzame lichtbronnen. Het project is een groot succes: 88 verkoopmedewerkers bouwden in Zambia hun eigen bedrijf op met de verkoop van Natural Light solarlampen en verkochten gezamenlijk al 7.000 lampen.

Het Natural Light project is een initiatief van de VELUX groep in samenwerking met sociale onderneming Little Sun en non-profitorganisatie Plan International, ter ere van het 75-jarig jubileum van de VELUX Groep. Het winnende ontwerp van een internationale ontwerpwedstrijd werd geproduceerd en VELUX doneerde 14.500 stuks aan Afrikaanse regio’s zonder elektriciteit: één voor elke medewerker van de VELUX groep en haar zusterbedrijven.

“Het is geweldig om te zien hoe de lokale bevolking succesvolle bedrijfjes opbouwt rondom de Natural Light lampen,” zegt Michel Sombroek, algemeen directeur van VELUX Nederland. “Met de eerste donatie wilden wij duurzaam licht brengen bij mensen in regio's zonder elektriciteit, maar door dit ondernemersmodel zal die ambitie blijven bestaan, ook lang na onze donatie. Zo zullen we om te beginnen nog eens 20.000 solarlampen leveren aan verkopers in Zambia, Zimbabwe, Sierra Leone en Malawi.”

Groeien op de fiets
“Ons doel is om 10.000 solarlampen per jaar te verkopen en uit te breiden naar andere regio’s. Onder andere door fietsen te kopen, zodat de verkopers een groter gebied kunnen bereiken. Op dit moment gaan de meeste verkopers te voet op pad waardoor ze slechts een beperkt gebied kunnen bedienen,” zegt Mosses Mkamsamuele, de lokale coördinator in Zambia. De 88 verkoopmedewerkers in Zambia hebben samen een bedrijf opgebouwd waarin ze transportkosten delen en elkaar helpen met advies over het verkoopproces.

Duurzaam, betrouwbaar en betaalbaar
Kunstenaar en oprichter van Little Sun Olafur Eliasson is trots op de meerwaarde van de lampen voor Zambia: “De Natural Light solarlamp zorgt niet alleen voor energie in de sub-Sahara. Het geeft de bevolking middelen om controle te krijgen over hun eigen leven. Door te zorgen voor duurzaam, betrouwbaar en betaalbaar licht, zijn mensen onafhankelijker en kunnen ze veilig werken, studeren en koken, ook als het donker is.” De solarlampen dragen bovendien bij aan een betere luchtkwaliteit. Het gebruik van giftige kerosinelampen, die koolstof uitstoten, neemt steeds verder af. In plaats daarvan wordt de duurzame energie van de zon gebruikt. Het Natural Light project heeft zijn eerste doelen gerealiseerd: er schijnt duurzaam en veilig licht in Afrikaanse regio’s zonder elektriciteit en een groeiend aantal gezinnen heeft hierdoor een inkomen. “Het project is een goed initiatief dat zijn volle potentie nog lang niet heeft bereikt. De komende jaren willen we dit project als een duurzame olievlek laten verspreiden over Afrika,” aldus Sombroek.

Over Little Sun
Little Sun is een sociale onderneming en een wereldwijd project dat is opgericht door kunstenaar Olafur Eliasson en ingenieur Frederik Ottesen. Little Sun heeft als doel om schone, betrouwbare, betaalbare zonne-energie te leveren aan de 1,1 miljard mensen in de wereld die in gebieden wonen zonder elektriciteit. Als je een Little Sun lamp koopt in een gebied waar wel elektriciteit is, wordt er ook een lamp geleverd aan een gebied zonder elektriciteit, tegen een gereduceerde, lokaal betaalbare prijs. De lampen vormen een schoon alternatief voor de giftige en dure olielampen en een duurzaam en schoon alternatief voor afhankelijkheid van een elektriciteitsnetwerk. Little Sun ziet dat gemeenschappen behoefte hebben aan duurzame energie en daar ook profijt van hebben als er wordt samengewerkt met lokale ondernemers. Op die manier worden er banen gecreëerd en wordt er lokaal winst gemaakt. Het Little Sun project werd officieel gelanceerd in juli 2012 in het Tate Modern museum in Londen. Sindsdien zijn er meer dan 500.000 Little Sun lampen wereldwijd gedistribueerd, waarvan bijna de helft naar gebieden zonder elektriciteit. In april 2014 ontving Little Sun een baanbrekende investeringslening van ongeveer 4,2 miljoen euro van Bloomberg Philanthropies, waardoor het mogelijk werd om de activiteiten van Little Sun uit te breiden over het gehele Afrikaanse continent.

Lees meer informatie op www.littlesun.com, facebook.com/ilovelittlesun en twitter.com/littlesun.

Al meer dan 75 jaar creëert de VELUX Groep wereldwijd een betere leefomgeving voor mensen door te zorgen voor optimaal daglicht en frisse lucht door het dak. Ons productprogramma biedt daglichtoplossingen voor hellende en platte daken, zoals dakramen, lichtkoepels en modulaire lichtstraten. Daarnaast bestaat ons assortiment uit vele typen raamdecoratie, zonwering, rolluiken, installatieoplossingen en intelligente bedieningssystemen. Al deze producten helpen bij het creëren van een gezond en duurzaam binnenklimaat om in te werken, wonen of leren. Hieraan werken we wereldwijd met ongeveer 9.500 medewerkers in verkoop- en productie maatschappijen in meer dan veertig landen. VELUX Nederland B.V. is een volledig autonome dochteronderneming van de VELUX Groep, die onderdeel is van de VKR Holding A/S, een naamloze vennootschap volledig in handen van non-profit stichtingen (de VELUX FOUNDATIONS) en familie. In 2016 had de VKR Holding een totale omzet van 2,4 miljard en de VELUX FOUNDATIONS keerde voor 155 miljoen aan liefdadigheidsdonaties uit.Kijk voor meer informatie op: www.velux.nl.