VELUX Nederland genomineerd voor de titel 'Fabrikant van de Toekomst'

VELUX Nederland is één van de genomineerden voor de titel ‘Fabrikant van de Toekomst’. In de eerste ronde van het onafhankelijke onderzoek door USP Marketing Consultancy onder ruim vierhonderd groothandelsvestigingen in bouwmaterialen viel VELUX op als bedrijf dat bovengemiddeld presteert op de thema’s duurzaamheid, digitalisering en kennisdeling. Inmiddels is de tweede ronde van de verkiezing van start gegaan. Tot begin december kan iedereen die werkzaam is binnen de bouwgroothandel de genomineerde fabrikanten inhoudelijk te beoordelen. In januari 2018 wordt de Fabrikant van de Toekomst bekendgemaakt.

Duurzaamheid, digitalisering en kennisdeling zijn de komende jaren volgens de bouwgroothandel de voornaamste thema’s. In de enquête werd onder andere gevraagd naar de mate waarin fabrikanten zich inspannen om producten en het productieproces te verduurzamen, het bestelproces te digitaliseren en kennis en ervaring te delen met de groothandel. VELUX scoort volgens het onafhankelijke onderzoek op al deze thema’s bovengemiddeld goed. “We zijn altijd bezig met het verbeteren van onze processen, zowel voor de groothandel als voor de eindgebruiker,” zegt Michel Sombroek, Algemeen Directeur, bij VELUX Nederland. “Dat we genomineerd zijn voor deze prijs toont aan dat de markt het op prijs stelt dat we zoveel energie stoppen in het continu optimaliseren van onze processen.”

Duurzaam bosbeheer
VELUX is voorloper in het gebruik van duurzaam hout. Maar liefst 98% van het hout dat wordt gebruikt in VELUX producten komt uit gecertificeerde, duurzame bossen. Ook worden alle VELUX producten vervaardigd in eigen fabrieken, om het gebruik van duurzaam hout verder te waarborgen. “Wij werken nauw samen met leveranciers om ons doel van 99-100% gecertificeerd hout in al onze producten te bereiken,” zegt Sombroek.

Brancheorganisatie kijkt vooruit
Het onderzoek is geïnitieerd door Koninklijke Hibin, de brancheorganisatie voor de bouwmaterialengroothandel. Hibin wil in het licht van veranderende (markt)omstandigheden werken aan een goede relatie waarbinnen fabrikanten en groothandel elkaar waar mogelijk versterken. De uitkomsten van het onderzoek moeten individuele bedrijven handvatten geven om de relatie op inhoud te verstevigen. Hibin wil onderzoeken hoe het verbinden van fabrikanten en groothandel vanuit de brancheorganisatie ondersteund kan worden.

Naast VELUX Nederland zijn ook Daas Baksteen Zeddam, Isobouw Systems, Kingspan Unidek, Knauf, Knauf Insulation, Monier, Nelskamp Dakpannen, Saint Gobain Isover en Weekamp Deuren genomineerd.

Over Koninklijke Hibin
Koninklijke Hibin richt zich enerzijds als brancheorganisatie voor de bouwmaterialenhandel op belangenbehartiging, advisering, arbeidsvoorwaarden en pensioenregelingen, en anderzijds als servicecentrum op een aantal succesvolle diensten voor haar leden. Namens de bedrijfstak voert Hibin cao-onderhandelingen en neemt ze initiatieven om via samenwerking binnen de bouwketen de positie van de bouwtoelevering te versterken. Voorts stimuleert Hibin innovaties en bevordert ze het professionele ondernemerschap binnen de branche. Koninklijke Hibin vertegenwoordigt 414 vestigingen en 90% van de omzet in de branche.

Al meer dan 75 jaar creëert de VELUX Groep wereldwijd een betere leefomgeving voor mensen door te zorgen voor optimaal daglicht en frisse lucht door het dak. Ons productprogramma biedt daglichtoplossingen voor hellende en platte daken, zoals dakramen, lichtkoepels en modulaire lichtstraten. Daarnaast bestaat ons assortiment uit vele typen raamdecoratie, zonwering, rolluiken, installatieoplossingen en intelligente bedieningssystemen. Al deze producten helpen bij het creëren van een gezond en duurzaam binnenklimaat om in te werken, wonen of leren. Hieraan werken we wereldwijd met ongeveer 9.500 medewerkers in verkoop- en productie maatschappijen in meer dan veertig landen. VELUX Nederland B.V. is een volledig autonome dochteronderneming van de VELUX Groep, die onderdeel is van de VKR Holding A/S, een naamloze vennootschap volledig in handen van non-profit stichtingen (de VELUX FOUNDATIONS) en familie. In 2016 had de VKR Holding een totale omzet van 2,4 miljard en de VELUX FOUNDATIONS keerde voor 155 miljoen aan liefdadigheidsdonaties uit.Kijk voor meer informatie op: www.velux.nl.