VELUX introduceert eerste dakraam speciaal voor monumentale gebouwen

VELUX heeft een dakraam ontworpen speciaal voor monumentale gebouwen. Niet alleen de esthetische kenmerken, maar ook het gebruik van bijzondere materialen zoals zink en koper maken het raam uitermate geschikt voor monumenten. Door uitstekende technische eigenschappen zoals hoge isolatiewaarden voldoet het dakraam tegelijkertijd aan het hoge comfort van moderne, hightech dakramen.

Aanleiding voor de ontwikkeling van het dakraam was de grootschalige renovatie van een monumentaal pand in het Deense plaatsje Nykøbing Falster. VELUX liet onder meer acht nieuwe dakramen plaatsen in de zolder van het pand. Het agentschap voor Cultureel Erfgoed in Denemarken heeft de renovatie goedgekeurd. Ook de dakramen kwamen door de test.

Vooraanstaande ontwerpers
Het nieuwe dakraam is ontwikkeld door de ontwerpers en ingenieurs van de VELUX Groep in samenwerking met de gerenommeerde Deense architecte Merete Lind Mikkelsen. Zij ontving onder andere een prijs uit handen van de Deense Henning Larsen Foundation voor haar werk aan monumentale gebouwen.

“Dit is het eerste dakraam dat speciaal ontworpen is voor monumentale gebouwen,” vertelt Mikkelsen. “Het bewijst dat het mogelijk is om een dakraam te ontwerpen speciaal voor een historisch pand, passend bij de bestaande materialen, de esthetiek én met de garantie van een hoog comfortniveau. Dat kun je gerust een mijlpaal op het gebied van architectuur en cultureel erfgoed noemen.”

Esthetiek én comfort
Verschillende nieuwe eigenschappen maken het VELUX dakraam bij uitstek geschikt voor monumentale panden. Zo zijn het buitenkozijn en de gootstukken van zink, dat goed past bij de materialen die vaak bij monumentale panden zijn gebruikt. Het binnenkozijn en de binnenafwerking zijn van hout, de ruit heeft een bolling en de robuuste beugels zijn een fraaie aanvulling op de oude, gietijzeren ramen. Dankzij de lage oppervlaktetemperaturen en U-waardes houdt het dakraam overtollige warmte nog beter buiten.

“Zink en koper verweren prachtig tegelijkertijd met het gebouw, vandaar de keuze voor deze metalen,” vertelt Jolanda de Gooijer, Product Groep Manager van VELUX Nederland. “Dankzij de universele gootstukken is dit dakraam bovendien toepasbaar op alle typen dakmaterialen.”

De Gooijer legt uit dat het werken met bouwmaterialen voor monumentale panden wezenlijk anders is dan productontwikkeling voor conventionele woonhuizen en openbare gebouwen. Voor een monumentaal pand gelden nieuwe, striktere esthetische vereisten. De Gooijer: “Het stemt ons trots dat dit dakraam aan die vereisten voldoet en tegelijkertijd het hoge comfort van moderne, hightech ramen biedt.”

Nu ook internationaal
VELUX denkt al jaren mee over slimmer onderhoud van monumentale panden. “De bescherming van maatschappelijk-cultureel erfgoed staat altijd al hoog in het vaandel bij VELUX,” vertelt De Gooijer. “We zien het als onze plicht om daaraan bij te dragen, niet alleen in Denemarken maar in heel Europa. Juist daarom willen we dit type dakraam ook internationaal bij renovaties in gaan zetten.”

Kijk voor meer informatie op: http://www.velux.nl/producten/velux-dakraam/dakramen-voor-bijzondere-toepassingen/dakraam-voor-monumentale-toepassingen

Al meer dan 75 jaar creëert de VELUX Groep wereldwijd een betere leefomgeving voor mensen door te zorgen voor daglicht en frisse lucht door het dak. Ons productprogramma biedt daglichtoplossingen voor hellende en platte daken, zoals dakramen, lichtkoepels en modulaire lichtstraten. Daarnaast bestaat het assortiment uit vele typen raamdecoratie, zonwering, rolluiken, installatieoplossingen en intelligente bedieningssystemen. Deze producten helpen bij het creëren van een gezond en duurzaam binnenklimaat om in te werken, wonen of leren. Hieraan werken we wereldwijd met ongeveer 9.500 medewerkers in verkoopmaatschappijen en productievestigingen in meer dan veertig landen. VELUX Nederland B.V. is een volledig autonome dochteronderneming van de VELUX Groep, die onderdeel is van de VKR Holding A/S, een naamloze vennootschap volledig in handen van stichtingen en familie. Kijk voor meer informatie op: www.velux.nl.