19
december
2013
|
00:00
Europe/Amsterdam

15e plaats voor VELUX in top 40 meest inspirerende merken van Nederland




Als enige merk in de bouwsector is VELUX dit jaar vertegenwoordigd in de ‘inspirerende 40’ van Synergie, Totta Brand Lab en Survey Sampling International. De daglichtspecialist eindigde op nummer 15. IKEA wordt door Nederlanders als het meest inspirerende merk van Nederland gezien, gevolgd door de Efteling, Samsung, Apple en BMW. Inspirerende merken onderscheiden zich door het leveren van bijzondere producten en door tot de verbeelding te spreken. Daarnaast spelen de historie en visie op de toekomst een belangrijke rol.
 
Inspiratie sleutel tot toekomst
Het onderzoek probeert organisaties houvast te bieden bij het ontwikkelen en verankeren van inspiratie in strategie en operatie. Daarom is niet alleen gemeten wie het meest inspirerend is, maar ook wat een inspirerend imago creëert. Iedere respondent beoordeelde 4 merken die hij of zij kende. Het onderzoek leverde vier factoren op die de inspiratiewaarde bepalen. Wat doe je als merk: kwalitatieve & aantrekkelijke producten, wie ben je: geschiedenis en innovaties door organisatie, waarom doe je dit: visie en optimistische houding, wat betekent dit voor de relatie: prikkelen en tot de verbeelding spreken. Het merk VELUX komt dit jaar nieuw binnen in de ‘inspirerende 40’ en eindigde op de 15e plaats. Opvallend is de hoge score voor kwalitatieve & aantrekkelijke producten. Op die pijler eindigt VELUX op een 9e plaats op de ranglijst.
 
Enige merk uit bouwbranche
De 15e plaats van VELUX is best opvallend, omdat in de top 40 merken uit de auto-, mode-, retail- en amusementsbranche de boventoon voeren. Naast de top 5 winnen Toyota en Starbucks vooral aan inspiratiewaarde. Merken als HEMA, Albert Heijn, Jumbo en Apple verliezen daarentegen inspiratiewaarde, net als Rabobank en ING. Een lagere ranking van mode en sportmerken bewijst dat een sterke emotionele lading niet langer voldoende is klanten tot volgen te verleiden.
 

 Nieuwe generatie VELUX dakramen

 Daglicht, ruimte & natuurlijke ventilatie

  VELUX moduliare lichtstraten winkelcentrum   De Assenburg in Bemmel

 Duurzame modelwoningen
 
Van de meest inspirerende merken vloeien de functionele en emotionele voordelen logisch voort uit hun doorbrekende rol. IKEA ‘maakt aangenaam en betaalbaar wonen mogelijk’, Efteling ‘dompelt mensen onder in verhalen’. VELUX ‘zorgt voor een comfortabelere leefomgeving door daglicht en frisse lucht’. De merken lager in de ranking beperken hun verhalen vaak tot één van de inspiratiepijlers; het product, de organisatie, de visie of de relatie met hun klanten.
 
Ook duurzaamheid telt mee
Duurzaamheid werd in het verleden verbonden aan weinig inspirerende begrippen als degelijk, saai en zonder franje, maar wordt nu steeds belangrijker om te kunnen inspireren en innoveren. De VELUX Groep heeft de afgelopen jaren geïnvesteerd in duurzame productinnovaties, zoals de nieuwe generatie dakramen en de VELUX modulaire lichtstraten. Daarnaast is geïnvesteerd in oplossingen om de uitstoot van broeikasgassen door gebouwen en het energieverbruik in gebouwen terug te dringen én tegelijk de gezondheid en het welzijn van mensen in gebouwen te verbeteren, door behoud van voldoende daglicht en een comfortabel binnenklimaat. Aan de hand van modelwoningen is dit in de praktijk gebracht. 
Synergie logo.jpgOver het onderzoek
De inspirerende 40 is een initiatief van Synergie, corporate brand strategy, Totta Brand Lab en SSI. Het onderzoek werd dit jaar voor de derde keer uitgevoerd onder een steekproef (N = 150) van inwoners uit de grote steden (meer dan 100.000 inwoners). Dit onderzoek bevestigde het eerdere beeld van de pijlers van inspirerende merken. Daarnaast toont het dat duurzaamheid aan belang wint.

In een tweede onderzoek zijn de merken beoordeeld door een representatieve steekproef (N = 1.200). Aan de hand van een gewogen score op de vier pijlers en overall inspiratie waarde is de score berekend.



d