Cocreatie start van nieuw tijdperk voor ontwerpen met daglicht

VELUX Groep en Foster + Partners lanceren VELUX modulaire lichtstraten

De VELUX Groep en Foster + Partners hebben hun krachten gebundeld in een intensieve innovatieve samenwerking. De ambitie is om een radicale verandering teweeg te brengen in de markt voor commerciële lichtstraten. Het resultaat is de lancering van de VELUX modulaire lichtstraten.

Op 13 september vierden de VELUX Groep, die het sterkste merk in de bouwmaterialenindustrie in haar bezit heeft, en wereldwijd toonaangevend architectenbureau Foster + Partners, de creatie van de VELUX modulaire lichtstraten. Gezamenlijk gaven ze de aftrap voor een nieuw tijdperk voor ontwerpen met daglicht tijdens een avondevenement in The Gherkin, het spectaculaire Londense bouwwerk van Foster + Partners.

VELUX in The Gherkin 280px.jpgVELUX en Foster + Partners in The GherkinJørgen Tang-Jensen.jpgJørgen Tang-Jensen over het cocreatieproces

De twee bedrijven delen de passie voor daglicht; hoe daglicht ons leven kan verrijken en onze gebouwen beter en comfortabeler kan maken om in te verblijven. De visie achter het cocreatieproject was dan ook het ontwikkelen van een duurzame oplossing die eenvoudig en moeiteloos daglicht kan brengen in commerciële gebouwen, zoals scholen, ziekenhuizen en winkelcentra. Voor beide partijen is het de eerste keer dat ze zo’n intensieve samenwerking zijn aangegaan.

"We hebben het gevoel dat we de perfecte match hebben gevonden in Foster + Partners. Daglicht is voor ons allebei van essentieel belang. Zij vullen onze technische kennis aan met hun ervaringen in ontwerpen en architectuur. Met deze samenwerking beantwoorden we aan een behoefte in de markt met een oplossing die we niet alleen ontwikkeld zouden kunnen hebben", zegt Jørgen Tang-Jensen, CEO van de VELUX Groep.

De VELUX modulaire lichtstraten combineren de uitgebreide kennis van de VELUX Groep over daglicht en frisse lucht door het dak in woningen, met de jarenlange ervaring van Foster + Partners met het ontwerpen van gebouwen en de behoeften en uitdagingen van architecten. Het resultaat is een nieuwe kijk op commerciële lichtstraten, want de modules integreren een hoge energieprestatie en een slank, elegant ontwerp met een unieke modulariteit, wat breekt met de traditie van op maat gemaakte oplossingen voor lichtstraten.

Cocreatie VELUX en Foster+Partners 280px.jpgVELUX en Foster + Partners tijdens cocreatieproces

VELUX modulaire lichtstraten Atrium 280px.jpgAtrium toepassing met VELUX mdulaire lichtstraten

“De voordelen van een samenwerking tussen een bedrijf als de onze en de VELUX Groep zijn enorm. De problemen waarmee we in de wereld allemaal geconfronteerd worden, kunnen niet worden opgelost door één individu of in meer toenemende mate een discipline als architectuur. Het combineren van kennis en componenten op de manier waarop we dat met de VELUX Groep hebben gedaan, is een hele goede zaak voor ontwerpen in de toekomst. Want hierdoor zijn we in staat om veel meer te bereiken met minder inspanningen", aldus David Nelson, Senior Partner en Head of Design bij Foster + Partners.

De VELUX modulaire lichtstraten zullen worden geïntroduceerd op markten waar het merk VELUX al een gevestigde positie heeft, te beginnen in Denemarken, Zweden en het Verenigd Koninkrijk in 2012, gevolgd door Nederland, België, Duitsland en Frankrijk in begin 2013.

Klik hier voor meer informatie over de VELUX modulaire lichtstraten

Bekijk hier de sfeerimpressie van de introductie van de VELUX modulaire lichtstraten in The Gherkin in Londen

Sfeerimpressie

Bekijk hier het interview met Paul Kalkhoven & Brent Møller

Interview

Over Foster + PartnersFoster + Partners is één van de meest innovatieve architectenbureaus in de wereld. Onder leiding van oprichter en bestuursvoorzitter Norman Foster is het bureau gevestigd in Londen met wereldwijd projectkantoren. In de afgelopen vier decennia is het bureau een pionier geweest in de duurzame benadering van architectuur en ecologie door middel van een opvallend breed scala aan werk, van stedelijke masterplannen, infrastructuur, luchthavens, burgerlijke en culturele gebouwen, kantoren, werkplaatsen, tot particuliere woningen en productontwerp. Het bureau heeft een internationale reputatie opgebouwd met gebouwen, zoals 's werelds grootste luchthaventerminal in Peking, Swiss Re's hoofdkantoor in Londen, Hearst hoofdkwartier in New York, het Millau Viaduct in Frankrijk, het Duitse parlement in de Rijksdag in Berlijn, The Great Court in het British Museum in Londen, de hoofdkantoren van HSBC in Hong Kong en Londen en het hoofdkantoor van Commerzbank in Frankfurt. Er is ook een sterke interesse in stadsplanning en infrastructuur. Het bureau heeft meer dan 600 awards ontvangen en won meer dan 100 nationale en internationale wedstrijden sinds haar oprichting in 1967.

Over de VELUX Groep
De VELUX Groep zorgt al 70 jaar voor een aangenamere leefomgeving onder het dak door deze te voorzien van daglicht en frisse lucht. Het VELUX productprogramma biedt daglichtoplossingen voor hellende en platte daken, zoals dakramen, daglichtsystemen, lichtkoepels en lichtstraten. Daarnaast bestaat het assortiment uit vele typen raamdecoratie, buitenzonweringen, rolluiken, op afstand bedienbare producten aangestuurd door zonne-energie en zonnecollectoren.

De VELUX Groep investeert uitgebreid in producten en projecten die een bijdrage kunnen leveren aan het terugdringen van het energieverbruik in gebouwen. Met zes modelwoningen in het Model Home 2020 project wordt aangetoond hoe gebouwen energieneutraal kunnen zijn met behoud van voldoende daglicht en een comfortabel binnenklimaat. Visionaire architectuur, maximale energie-efficiëntie en minimale CO2-uitstoot worden gecombineerd met maximale leefbaarheid én comfort voor gebruikers. De VELUX Groep heeft productievestigingen in elf landen, verkoopmaatschappijen in bijna veertig landen en heeft het sterkste merk in de bouwmaterialenindustrie in haar bezit. VELUX Nederland B.V. is een volledig autonome dochteronderneming van de VELUX Groep, die bijna 10.000 werknemers heeft en onderdeel is van de VKR Holding A/S, een naamloze vennootschap volledig in handen van stichtingen en familie.