Daglicht is als een drug, blootstelling eraan verandert iets in je lichaam

Mensen moeten meer naar buiten en daglicht moet meer naar binnen

Zaterdagnacht gaat de klok weer een uurtje terug. Een duidelijk signaal dat de winter weer begint en dat we het weer met minder daglicht moeten doen. En dat terwijl voldoende daglicht belangrijk is in het dagelijks leven van mensen. Het heeft effect op je hartslag, bloeddruk, immuunsysteem, metabolisme en stemming. Het werkt als een drug, een medicijn en verandert iets in je lichaam. Om te zorgen dat mensen meer worden blootgesteld aan daglicht kunnen we twee dingen doen: we moeten meer naar buiten of we moeten meer daglicht naar binnen brengen.

“Idealiter doen we beiden tegelijk, zei Christoph Reinhart van het MIT Sustainable Design Lab tijdens het VELUX Daylight Symposium. “Daglicht kan voor mensen die wonen en werken in stedelijke omgevingen die steeds dichter bebouwd worden, zorgen voor positieve veranderingen in hun gezondheid en geluk.”

Daglicht naar binnen brengen
Mensen brengen inmiddels 90 procent van hun tijd binnenshuis door. Omdat blootstelling aan voldoende daglicht essentieel is voor een gezond leven, wordt het steeds belangrijker dat er voldoende daglicht gebouwen binnenkomt. En hoe dat daglicht de natuurlijke, dagelijkse en seizoensgebonden bioritmen van de mens kan ondersteunen.

Uit onderzoek blijkt dat een gebrek aan daglicht ons biologische ritme verstoort wat o.a. tot uiting komt in een gebrek aan slaap, een verminderde weerstand en een verhoogde prikkelbaarheid. De klassieke ‘winterdepressie’ is dan ook toe te schrijven aan een tekort aan zonlicht. Door voldoende daglicht wordt Vitamine D in het lichaam opgenomen wat zorgt voor sterkere tanden en botten en een beter immuunsysteem. Daglicht regelt zelfs ons zenuwstelsel en endocriene systeem, twee pilaren waar het menselijk gestel op steunt. Een gecontroleerde blootstelling aan natuurlijk licht wordt dan ook gebruikt bij de behandeling van huidaandoeningen en tumoren. Werk je in een kantoorgebouw dan verlaagt voldoende daglicht het stressniveau en verhoogt de productiviteit.

Tijdens het symposium werden verschillende onderzoeken, perspectieven, tools en ontwerpen naar voren gebracht die architecten en aannemers kunnen inspireren om al in de ontwerpfase van een gebouw na te denken over de hoeveelheid daglichttoetreding. De welwillendheid van de huiseigenaars en ontwerpers is daarbij een belangrijke stap op weg naar gezondere gebouwen.

Behoefte aan nieuwe regelgeving
Om dit proces daadwerkelijk te bespoedigen en daglichtonderzoek om te zetten naar grootschalige praktijkoplossingen, is ook behoefte aan nieuwe regelgeving. Binnenkort zal een nieuwe Europese daglichtnorm worden voorgesteld met daarin aanbevelingen voor de minimale hoeveelheid daglicht en uitzicht die gebouwen zouden moeten hebben Maar ook de maximale blootstelling aan zonlicht en bescherming tegen verblinding door bijvoorbeeld zonwering moet geregeld zijn.

Internationaal Jaar van het Licht 2015
Een mooi moment in het door de Verenigde Naties en de Unesco uitgeroepen ‘Internationaal Jaar van het Licht 2015’. John Dudley, initiatiefnemer en voorzitter benadrukte dat het Jaar van het Licht het belang van daglicht in de moderne samenleving aantoont. Want dat voldoende daglicht vooral in steden steeds belangrijker wordt is een feit.

Al meer dan 70 jaar creëert de VELUX Groep wereldwijd een betere leefomgeving voor mensen door te zorgen voor daglicht en frisse lucht door het dak. Ons productprogramma biedt daglichtoplossingen voor hellende en platte daken, zoals dakramen, lichtkoepels en modulaire lichtstraten. Daarnaast bestaat het assortiment uit vele typen raamdecoratie, zonwering, rolluiken, installatieoplossingen en intelligente bedieningssystemen. Deze producten helpen bij het creëren van een gezond en duurzaam binnenklimaat om in te werken, wonen of leren. Hieraan werken we met ongeveer 10.000 medewerkers in verkoopmaatschappijen en productievestigingen in meer dan veertig landen. VELUX Nederland B.V. is een volledig autonome dochteronderneming van de VELUX Groep, die onderdeel is van de VKR Holding A/S, een naamloze vennootschap volledig in handen van stichtingen en familie. Kijk voor meer informatie op: www.velux.nl.