Daglichtarchitectuur zonder uitzicht

Stichting Living Daylights en VELUX organiseren inspirerende bijeenkomst

De winnaar van de Daylight Award 2012 in de categorie woningbouw was ook voor de jury een verrassing. Hoe kan een gebouw met zo weinig glas in de gevel de prijs voor de beste daglichtwoning winnen? Het loskoppelen van uitzicht en daglichttoetreding is een interessant onderwerp met verrassende gebouwen tot gevolg. Daarvan kennen we er uit andere sectoren (kerken, musea) diverse. In de woningbouw is dit echter veel minder gebruikelijk en voor de handliggend. Speciaal daarvoor organiseren Stichting Living Daylights en VELUX Nederland op woensdag 21 november een inspirerende bijeenkomst in een geweldige uitzichtloze omgeving.

Aan de hand van een tweetal gerealiseerde en bewoonde hoogstandjes qua daglichtarchitectuur, Licht Budget huis, Almere, COURAGE, 2012 en Van SchijndelHuis, Utrecht, Mart van Schijndel, 1993, wordt het onderwerp daglicht zonder uitzicht belicht en vooral ook bediscussieerd. Beiden projecten worden toegelicht waarbij de visie van de architect op het project duidelijk moeten maken waarom wel of niet de koppeling daglicht en uitzicht relevant is.

24 280px.jpgoverzicht 1 low res 280px.jpg

Om de discussie vanuit het daglicht & uitzicht spectrum te belichten zal Jurg Hertog van EMMA architecten, Amsterdam een toelichting geven. Want in een aantal van hun projecten is uitzicht misschien wel de belangrijkste ontwerpoverweging. Vanuit Stichting Living Daylights zal Atto Harsta vervolgens samen met het publiek de discussie oppakken, waarbij zaken als, Wat zijn de substituten voor het ‘gemis’ aan uitzicht’? en Wat is de meerwaarde van ‘daglicht zonder uitzicht’? aan de orde zullen komen. Is het vooral de omgeving die deze keuze bepaald of zijn het de bewoners/opdrachtgever die een uitgesproken visie aan de architect opleggen. Wat is de gebruikswaarde? Is daglicht zonder uitzicht nog wel compleet?

De bijeenkomst vindt plaats op woensdag 21 november van 16.00 – 19.00 uur in het Van Schijndelhuis, Pieterskerkhof 8 in Utrecht.

Programma:
16.00 - 16.30 uur    Inloop en bezichtiging Van Schijndelhuis
16.30 - 16.45 uur    Welkom en introductie, Atto Harsta, directeur
                           Stichting Living Daylights
16.45 – 17.00 uur   Toelichting op het Van Schijndelhuis vanuit het thema,
                           Natascha Drabbe
17.00 – 17.30 uur    Licht Budget huis, Lars Courage – COURAGE architecten
17.30 – 18.00 uur    Maximaal uitzicht, Jurg Hertog - EMMA architecten
18.00 – 18.45 uur    Discussie met drankje en hapje
19.00 uur               Afsluiting

Aanmelden kan door een mail te sturen naar lj@livingdaylights.nl