21
juni
2011
|
00:00
Europe/Amsterdam

Daylight & Architecture #15

Daylight & Architecture Magazine by VELUX toont "Daglicht in een menselijk perspectief"

In de afgelopen anderhalve eeuw hebben kunstlicht en de herstructurering van werktijden ons schijnbaar 'bevrijd' van de dagelijkse cyclus van licht en donker dat de natuur ons schenkt. Recent onderzoek heeft echter aangetoond dat deze scheiding van de natuur ons aanzienlijk duur komt te staan, omdat het gezondheid en sociale problemen veroorzaakt. Een heraansluiting bij de ritmes van de natuur is daarom noodzakelijk en dit zal ook een diepgaande invloed op de architectuur hebben. "Onze levens worden beheerst door de tijd en we gebruiken de tijd om ons te vertellen wat we moeten doen. Maar de digitale wekker die ons ‘s ochtends wekt of de polshorloge die ons vertelt dat we zijn te laat voor het avondeten, zijn onnatuurlijk klokken. Onze biologische klok reageert op een aanzienlijk dieper, ouder ritme die waarschijnlijk al is begonnen met tikken tijdens het begin van de evolutie. Ingebed in onze genen en in bijna al het leven op aarde zijn de instructies voor een biologische klok, die de overgang van ongeveer 24 uur markeert. Biologische klokken of "circadiaanse klokken" helpen met het timen van onze slaappatronen, alertheid, stemming, fysieke kracht, bloeddruk en nog veel meer. Onder normale omstandigheden ervaren we een 24-uurs patroon van licht en donker, en onze circadiaanse klok gebruikt dit signaal om onze biologische klok aan te passen aan dag en nacht", zegt Russell Foster. Onderzoek en praktijk met betrekking tot daglicht Russel Foster is slechts een van meerdere toonaangevende internationale onderzoekers die in deze editie van Daylight & Architecture een update geven over daglicht in een menselijk perspectief. De Amerikaanse sociaal psychologe Judith Heerwagen rapporteert over de evaluaties van gebouwen en over de menselijke voorkeuren ten aanzien van daglicht. De Britse architect Dean Hawkes analyseert hoe grote architecten, van Sir Christopher Wren tot heden, gebruik hebben gemaakt van daglicht in hun gebouwen. De Britse architect Brent Richards gaat dieper in op de uitdaging dat de beschaving zich heeft uitgebreid van individueel verspreide gebouwen tot dichte nederzettingen en van verstedelijkte gebieden tot de grote dichtbevolkte megasteden van vandaag de dag. Afgesneden of nog meer verwijderd geraakt van de 'natuurlijkheid' van het daglicht en de fysieke en emotionele voordelen daarvan. De nieuwste editie van het VELUX magazine voor architectuur brengt tevens een portret van de Parijse architecten Lacaton & Vassal, toont het werk van de Amerikaanse architect Will Bruder, de Noorse praktijk Jarmund / Vigsnaes, en Sanaa, de Japanse winnaar van de Pritzker Prize 2010. Het magazine laat ook de resultaten zien van de International VELUX Award 2010, 's werelds grootste competitie voor architectuurstudenten wat betreft het onderwerp daglicht in de architectuur.Zoals gebruikelijk eindigt Daylight & Architecture met foto's van toonaangevende internationale fotografen, speciaal gemaakt in opdracht van het magazine. Ze tonen onder andere het Rolex Learning Center in Lausanne door SANAA, de Agave Bibliotheek door Will Bruder in Phoenix, USA en werken van John Soane en Peter Zumthor, in een geheel nieuw licht.

d