De mens staat centraal tijdens internationaal symposium over daglicht

De Meern, 21 april 2011. Het effect van daglicht op mensen staat in de spotlight tijdens het door de VELUX Groep voor de vierde keer georganiseerde Daylight Symposium van 3 tot 5 mei 2011 in Lausanne. Tijdens het symposium getiteld ‘Daylight in a Human Perspective’, staan een aantal thema’s centraal. De bijna 300 onderzoekers, architecten en andere deelnemers die zich dagelijks met daglicht bezighouden, worden geïnformeerd over hoe daglicht in gebouwen invloed kan hebben op onze productiviteit, ons vermogen om te leren, onze gezondheid en onze dagelijkse ritmes. In Europa brengen we vandaag de dag 80 tot 90% van onze tijd binnenshuis door. Meerdere onderzoeken hebben aangetoond dat als wij in de loop van de dag te weinig worden blootgesteld aan daglicht, wij het risico lopen te eindigen met een slechte gezondheid, verminderde kwaliteit van slaap en aanzienlijk verstoorde dag- en nachtritmes. Voor een groot deel van de bevolking geldt dat dit kan leiden tot depressies, vermoeidheid en verminderde sociale vaardigheden. Daglicht is belangrijk voor ons dag- en nachtritme Tientallen jaren is daglicht in gebouwen vrijblijvend gebruikt om ons in staat stellen onze dagelijkse activiteiten ongehinderd uit te voeren, de architectuur van een ruimte te versterken, ons een blik op onze omgeving te geven en ons welzijn te ondersteunen. De meest recente onderzoeken tonen echter aan dat daglicht van essentieel belang is voor onze gezondheid en welzijn. "Tegenwoordig kunnen we precies meten hoe het staat met de daglichtcondities in een ruimte, maar we weten niet met dezelfde mate van zekerheid, hoeveel daglicht nodig is om ons dag- en nachtritme in orde te brengen en de gezondheid en het welzijn van de bewoners te beschermen. Of wanneer dat nodig is. Het Daylight Symposium is een stap in de goede richting, waarmee de VELUX Groep ervoor zorgt dat de meest recente internationale bevindingen met elkaar worden gedeeld", vertelt Per Arnold Andersen, architect en hoofd van de afdeling Daylight, Energy and Indoor Climate binnen de VELUX Groep. Per Arnold Andersen tijdens het derde                     Wessel de Jonge over de renovatie van VELUX Daylight Symposium                                     de Van Nelle Ontwerpfabriek tijdens het                                                                            Daylight Symposium 2009 Gedurende twee dagen zal het symposium wetenschappelijke updates verzorgen over de internationale inspanningen die worden gedaan om de effecten van daglicht op gebruikers van gebouwen te bepalen. Zo worden voorbeelden van architectonische gebouwen samen met gebruikerservaringen gepresenteerd. "Het is duidelijk dat architecten en ingenieurs veel meer rekening moeten houden met het daglichtpotentieel in een gebouw én in een eerder stadium van het planningsproces dan ze vandaag de dag doen. Daglicht dient op dezelfde manier een centrale rol te spelen in het ontwerp als de technische installaties en op dezelfde manier worden gepland", aldus Andersen. Het Rolex Learning Center in Lausanne, ontwerp van het Japanse architectenbureau SANAA, die hiervoor de Pritzker Architecture Prize 2010 ontving, is de locatie van het VELUX Daylight Symposium 2011.Daglicht en gezondheid Het centrale thema van het vierde symposium is ‘Daylight in a Human Perspective’. Een groot aantal gerenommeerde experts presenteert haar nieuwste onderzoek naar hoe mensen worden beïnvloed door daglicht en welke hoeveelheden we nodig hebben om aan onze visuele en niet-visuele (biologische) behoeften te voldoen. Nieuwe Europese norm voor daglicht Ook de technische deskundigen die betrokken zijn bij het opstellen van de eerste Europese normering voor daglicht nemen deel aan het symposium. Naast een workshop geeft Peter Raynham, voorzitter van de EU-werkgroep, een lezing over wat we inhoudelijk kunnen verwachten van de nieuwe normering, die gepland staat voor publicatie in 2013. Academisch Forum Voor de allereerste keer verzamelen voorafgaand aan het Daylight Symposium meer dan 30 promovendi uit heel Europa zich in een inleidend Academisch Forum, om de aandacht te vestigen op daglicht en de effecten daarvan op mensen. “Het Academisch Forum biedt promovendi een platform om ervaringen en kennis op het gebied van daglicht te delen, presentaties te geven en te debatteren met toonaangevende experts in dit vakgebied”, aldus Andersen. "Als fabrikant van dakramen zijn wij binnen de VELUX Groep nauw verbonden met het ontwerp en de constructie van gebouwen. Wij stimuleren dan ook graag de ontwikkeling van betere woningen, met voldoende daglicht, frisse lucht en een comfortabel binnenklimaat”, vertelt Michel Kalis, Commercieel Directeur van VELUX Nederland B.V. Het Daylight Symposium wordt om de twee jaar gehouden met als doel de oprichting van een internationaal platform voor de ontwikkeling van kennis, opvattingen en visies. Het is een onderdeel van de visie van de VELUX Groep om actief deel te nemen in de continue discussie onder vakgenoten over de kwaliteit van daglicht in onze gebouwen. Het Rolex Learning Center in Lausanne, ontwerp van het Japanse architectenbureau SANAA, die hiervoor de Pritzker Architecture Prize 2010 ontving, is de locatie van het VELUX Daylight Symposium 2011. Lees meer op www.thedaylightsite.com. Over de VELUX Groep De VELUX Groep zorgt al 70 jaar voor een aangenamere leefomgeving onder het dak door deze te voorzien van daglicht en frisse lucht. Naast een ruim aanbod van dakramen en daglichtsystemen voor hellende daken biedt het VELUX productprogramma oplossingen voor platte daken. Het assortiment van de Groep bestaat bovendien uit vele typen raamdecoratie, buitenzonweringen, rolluiken, op afstand bedienbare intelligente producten, producten aangestuurd door zonne-energie en zonnecollectoren. VELUX Technology levert tevens originele VELUX onderdelen aan onze partners werkzaam op het gebied van raamdecoratie voor dakramen. De VELUX Groep investeert uitgebreid in producten die een bijdrage kunnen leveren aan het terugdringen van het energieverbruik in gebouwen. In zes modelwoningen in het Model Home 2020 project wordt concreet getoond hoe gebouwen energieneutraal en energieproducerend kunnen worden gebouwd met gebruik van daglicht en behoud van een comfortabel binnenklimaat. De opgebouwde kennis uit het project wordt vertaald naar visualisatietools. De VELUX Groep bezit productievestigingen in elf landen, verkoopmaatschappijen in bijna veertig landen en is één van de sterkste merken in de wereldwijde sector bouwmaterialen. VELUX Nederland B.V. is een volledig autonome dochteronderneming van de VELUX Groep, die bijna 10.000 werknemers heeft en onderdeel is van de VKR Holding A/S. Kijk voor meer informatie op www.velux.nl.