De VELUX Groep introduceert nieuwe generatie dakramen

Nieuwe generatie VELUX dakramen zet nieuwe standaard voor energie-efficiëntie en comfort in dakramen

De VELUX Groep, wereldwijd marktleider in dakramen, introduceert een nieuwe generatie dakramen die energie-efficiëntie, daglicht en comfort naar nieuwe en hogere niveaus brengt.

"We hebben de afgelopen jaren intensief gewerkt om de nieuwe generatie VELUX dakramen te ontwikkelen. Deze nieuwe generatie zet een nieuwe standaard in het voordeel van miljoenen mensen die onder het dak van daglicht en frisse lucht genieten door VELUX dakramen. De nieuwe generatie combineert voortreffelijke isolerende eigenschappen met een aanzienlijk verbeterde opbrengst van passieve zonnewarmte en bereikt daarmee uitstekende niveaus van energie-efficiëntie", vertelt CEO van de Groep Jørgen Tang-Jensen van VELUX A/S. Hij voegt daaraan toe: "Op deze manier gaan VELUX dakramen een nettobijdrage leveren aan energiezuinige woningen. Dit is belangrijk voor de vermindering van de wereldwijde energieconsumptie, waarvan gebouwen ongeveer 40 procent voor hun rekening nemen".

Verbeterde energie-efficiëntie en beter binnenklimaat
Tijdens de ontwikkeling van de dakramen was de uitdaging om constructief de juiste onderdelen te vinden die optimale energie-efficiëntie garanderen en tegelijk de hoge kwaliteit van de bewezen constructie, een belangrijk kenmerk van VELUX dakramen, verder te verbeteren. Met de introductie van VELUX Thermo Technology zijn de isolerende eigenschappen verbeterd met een U-waarde van 1,2 voor de nieuwe standaard dakramen. Dit gecombineerd met een groter glasoppervlak, dat niet alleen tot wel 18 procent meer daglichttoetreding oplevert, maar ook meer passieve zonnewarmte in onze huizen toelaat, doet de nieuwe generatie dakramen tot nieuwe en uitstekende niveaus stijgen als het gaat om optimale energiebalans en energie-efficiëntie.

"Het glasoppervlak is om twee redenen vergroot. Allereerst wilden we de energie-efficiëntie van het nieuwe dakraam verbeteren. De ruimte wordt niet alleen beter geïsoleerd, maar profiteert ook meer van passieve zonnewarmte in koude periodes. Het netto resultaat is een uitstekende energiebalans en energieprestatie. Ten tweede wordt de behoefte aan elektrisch licht door de toepassing van meer daglicht verminderd. Dit bespaart energie en verbetert het welzijn van de mensen die wonen en werken in de gebouwen", vertelt Jørgen Tang-Jensen.

Naast het verbeteren van de toetreding van passieve zonnewarmte binnen het stookseizoen, blijft VELUX een reeks van unieke glasvarianten, raamdecoratie- en zonweringsystemen aanbieden om oververhitting in de warmere periodes en klimaatzones te beperken.

Frisse lucht is even belangrijk voor een goed binnenklimaat als daglicht. Dankzij de unieke ventilatieklep, al lange tijd een bekend VELUX kenmerk, is ventileren wanneer het dakraam gesloten is bij de nieuwe generatie VELUX dakramen nog steeds mogelijk. Het zorgt voor aanvoer en controle van frisse lucht, wat het binnenklimaat ten goede komt.

Innovatieve en verbeterde functies en voordelen
Naast de nieuwe standaard in energie-efficiëntie, heeft VELUX voor de nieuwe generatie dakramen een reeks nieuwe en verbeterde kenmerken ontwikkeld ten voordele van de miljoenen mensen die wonen in gebouwen evenals de vele professionals die elke dag met VELUX producten werken. "De nieuwe generatie biedt voordelen op het gebied van design, comfort en montage die wereldwijd als aanwinst zullen worden gezien door veel consumenten, verwerkers, dealers en architecten," aldus de Chief Commercial Officer van de Groep Jacob Schambye van VELUX A/S.

De nieuwe generatie VELUX dakramen kan dankzij de nieuwe innovatieve montagebeugels sneller en op twee verschillende niveaus in het dak worden gemonteerd (standaard of verdiept). Met een verdiepte montage ligt het dakraam 40 mm dieper in het dak, wat zorgt voor een nog betere integratie in het dak en een verdere bijdrage aan energiebesparing. De bediening met de nieuwe VELUX INTEGRA® io-homecontrol® bedieningstablet zorgt voor een geavanceerde en toch eenvoudige, gebruiksvriendelijke controle over het binnenklimaat voor elektrische VELUX dakramen en accessoires. Daarnaast is ook het ontwerp van de nieuwe generatie VELUX dakramen verbeterd, zowel aan de binnenzijde met smallere kozijnen als buitenzijde met afgerond lijstwerk, wat zorgt voor een eleganter dakraam.

Nieuwe generatie: bekende kwaliteit en oplossingen voor alle behoeften
Alle producten van de VELUX Groep zijn onderworpen aan uitvoerige tests om ervoor te zorgen dat zij aan de hoge en strenge VELUX prestatie- en kwaliteiteisen voldoen. Het testprogramma omvat factoren als energieprestatie, ventilatie, geluidsreductie, veiligheid, duurzaamheid en werking.

Om ervoor te zorgen dat VELUX dakramen de voorkeur blijven genieten voor het creëren van daglicht en frisse lucht door het dak in verschillende gebouwen, daktypes en klimaatzones, zet VELUX met de nieuwe generatie de lange traditie voort met dakramen in verschillende soorten, maten, varianten en installatieproducten.

Introductieperiode
De VELUX Groep zal de nieuwe generatie dakramen op 31 januari tijdens de beurs Dach+Holz in Duitsland onthullen, waar het in 2012 in een beperkt assortiment zal worden aangeboden. De nieuwe generatie VELUX dakramen wordt in de Scandinavische landen in het voorjaar van 2012 geïntroduceerd, waarna andere landen vanaf 2013 volgen. Neem voor meer details over de introductie van de nieuwe generatie VELUX dakramen contact op met VELUX Nederland.

De feiten op een rijtje:
De nieuwe generatie VELUX dakramen biedt verschillende nieuwe en verbeterde voordelen:
·         Verbeterde isolatie-eigenschappen met VELUX Thermo Technology met een
     U-waarde tot 1,2 voor standaard dakramen;
·         Tot 18 procent meer daglichttoetreding;
·         Betere energiebalans;
·         Nieuwe standaard voor gebruiksvriendelijke bediening met de INTEGRA®
     io-homecontrol® bedieningstablet met verschillende programma's;
·         Esthetischere uitstraling aan binnen- en buitenzijde met smallere kozijnen;
·         Verbeterde verpakking;
·         Sneller en eenvoudiger te hanteren en monteren.

Energiebalans
Energiebalans is een specifieke waarde die bestaat uit een aantal variabelen voor ieder type dakraam en glaselement. Energiebalans is een methode om de energie-efficiëntie van een raam te evalueren. Het is de balans tussen de zonnewarmte die het raam binnenkomt en het warmteverlies door het raam. Als het niveau van zonnewarmte hoger is dan het warmteverlies, is de energiebalans van het raam positief.

Zomerseizoen
Tijdens de zomer moet de energiebalans zo dicht mogelijk bij nul liggen, zodat het risico van oververhitting verminderd wordt en het gebruik van fossiele energie voor koeling vermijd wordt. Dakramen met hogere zonwerende beglazing zal oververhitting in de zomer helpen voorkomen. Als extra bescherming tegen hitte kunnen raamdecoratie, buitenzonweringen en rolluiken worden toegepast.

Winterseizoen
In het stookseizoen moet de energiebalans groter zijn dan nul en zo hoog mogelijk om energieverlies te verminderen en de opbrengst passieve zonnewarmte te optimaliseren. De nieuwe generatie VELUX dakramen biedt zowel verbeterde isolatie-eigenschappen met de integratie van nieuw ontwikkeld hoogisolatie materiaal (VELUX Thermo Technology) en verbeterde toetreding van passieve zonnewarmte door een groter glasoppervlak dat tot wel 18 procent meer daglicht toelaat.