De VELUX Groep slaat handen ineen met internationale designgoeroe

‘Koning van de Kleuren’ Karim Rashid lanceert VELUX designcollectie raamdecoratie

De Meern, 20 januari 2011. Wereldberoemd ontwerper Karim Rashid heeft een nieuwe collectie van in het oog springende verduisterende rolgordijnen ontworpen voor de VELUX Groep. De samenwerking met internationaal erkende ontwerper is een nieuwe aanpak van de VELUX Groep. De VELUX designcollectie by Karim Rashid bevat vier unieke patronen elk in twee verschillende kleuren. "Ik vind het erg belangrijk dat mensen raamdecoratie niet zien als een standaard product, maar als een stukje decoratieve kunst die hun woning mooier maakt en zelfs bepalend kan zijn voor de stijl van hun interieur", legt Karim Rashid uit. Karim Rashid is een vooraanstaande persoonlijkheid op het gebied van modern design en wordt door sommigen gezien als een culturele provocateur. Zijn werkterrein en klanten bevinden zich wereldwijd en zijn projecten variëren van producten, kleding, meubels, interieurontwerpen, lichtontwerpen en kunstwerken. Al zijn ontwerpen zijn toegankelijk en betaalbaar voor iedereen. Als ontwerper is Karim Rashid altijd op zoek naar maximale daglichttoetreding in zijn interieurontwerpen. "Daglicht is essentieel voor ons welzijn en het vermogen om positief te denken. De VELUX Groep maakt kwalitatief goede producten die ruimtes vullen met daglicht. Om een intieme en recreatieve ruimte te creëren, om te slapen, te werken of om privacy te creëren, is het echter noodzakelijk om het daglicht juist te reguleren. Dus toen zij mij vroegen om een collectie verduisterende rolgordijnen te ontwerpen, ben ik enthousiast aan het werk gegaan met als thema licht versus donker", aldus Karim Rashid. Een klein kunstwerkje De VELUX designcollectie by Karim Rashid bevat vier unieke patronen elk in twee verschillende kleuren. Afhankelijk van individuele voorkeuren, kan gekozen worden uit felroze en geelgroene of subtielere ontwerpen in zwart en wit. Inspiratie uit digitale technologie aan de ene kant en bloemmotieven aan de andere kant, zorgen voor een moderne en toch poëtische collectie. De nieuwe patronen zijn een aanvulling in hedendaagse woningen en geven een gevoel van abstracte 'digitale natuur' in huis. Bovendien hebben vier van de ontwerpen mooie, decoratieve metallic details die een levendige textuur creëren. Totale duisternis voor dag en nacht De VELUX designcollectie by Karim Rashid zorgt voor volledige controle over het daglicht en biedt totale verduistering voor overdag en ‘s nachts. Perfect voor een middagdutje of lichtere zomernachten. De nieuwe designcollectie past zonder enige aanpassing perfect op ieder VELUX dakraam en is in enkele minuten gemonteerd met het unieke VELUX Pick&Click!™ systeem. Groots ontwerp voor dagelijks gebruik De samenwerking met één van de meest productieve ontwerpers uit de designwereld toont een nieuwe ontwerpaanpak van de VELUX Groep. "Als wij als VELUX innovatief willen zijn, moeten we ook tijdens het ontwerpproces experimenteren. Daarom hebben we gekozen om de handen ineen te slaan met Karim Rashid. Samenwerken met internationaal erkende ontwerpers als de 'Koning van de Kleuren' is een nieuwe ervaring voor ons. Onze raamdecoratie is normaal vooral functioneel en heeft als voornamelijk doel discretie. De ontwerpen van Karim Rashid trekken echter de aandacht en voegen naast een hoge functionele kwaliteit een nieuwe dimensie toe aan onze producten”, zegt Michel Kalis, Commercieel Directeur van VELUX Nederland B.V. “We hebben al wel wat ervaring opgedaan door onze samenwerking met één van de meest gerespecteerde voorstanders van Green Design, Ross Lovegrove. Die ontwierp voor ons de VELUX daglichtspot by Lovegrove, een daglichtlamp die vorig jaar is geïntroduceerd." Over Karim Rashid De in New York gevestigde ontwerper Karim Rashid is een van de meest productieve ontwerpers van zijn generatie. Zijn stijl is het best te omschrijven als sensueel minimalisme. Zijn ideeën zijn techno-organisch en info-esthetiek. Ze combineren natuurlijke zachte lijnen met handige oplossingen. Meer dan 3000 ontwerpen in productie, meer dan 300 ontvangen prijzen en werken in meer dan 35 landen getuigen van Karim’s legende als ontwerper. Zijn werk is te zien in 20 permanente collecties en hij exposeert kunst in galeries wereldwijd. Karim is een herhaaldelijke winnaar van de Red Dot Award, Chicago Athenaeum Good Design Award, ID Magazine Annual Design Review en IDSA Industrial Design Excellence Award. Kijk voor meer informatie op www.karimrashid.com. Over de VELUX designcollectie by Karim Rashid • Past perfect op VELUX dakramen, zelfs van 25 jaar en ouder. • Stijlvolle slim design aluminium profielen. • Verbetert de isolatie van een dakraam tot wel 33 % voor meer wooncomfort en temperatuurregeling. • In enkele minuten gemonteerd met het unieke VELUX Pick & Click! ™ systeem. • Door traploze positionering kan het gordijn op elke positie in het dakraam worden geplaatst. • Een geplisseerd gordijn kan worden toegevoegd voor decoratie en daglichtregulering. • Standaard 3 jaar schriftelijke fabrieksgarantie. De VELUX designcollectie by Karim Rashid is vanaf 1 februari 2011 verkrijgbaar bij VELUX dealers of via internet op www.veluxshop.nl.

Download filmsDownload binnenkort videobeelden (geschikt voor TV) van Karim Rashid die de VELUX designcollectie by Karim Rashid officieel lanceert tijdens de Heimtextil in Frankfurt: www.thenewsmarket.com/veluxVoor vragen kunt u contact opnemen met:journalisthelp@thenewsmarket.com