Europees onderzoek wijst uit: Daglicht stimuleert leerprestaties

De kwaliteit van daglichtomstandigheden in klaslokalen heeft een significant effect op de leerprestaties van leerlingen. Dat blijkt uit Europees onderzoek over de invloed van de schoolomgeving op kinderen. Daarom adviseert de VELUX Groep dat er bij het renoveren en bouwen van scholen, naast energie-efficiëntie voldoende aandacht moet zijn voor betere daglichtomstandigheden.

Uit het onderzoek blijkt dat de verhouding tussen de afmetingen van de ramen en de afmetingen van de vloer van een klaslokaal, een significante invloed heeft op de resultaten van scholieren. Wetenschappers concludeerden dat scholieren in klaslokalen met grotere ramen, bij zowel wiskundige als analytische toetsen tot wel 15% betere presteren, waarschijnlijk door de overvloedige hoeveel daglicht en een minder ‘opgesloten’ gevoel.

Een andere belangrijke conclusie van de onderzoekers is dat scholieren in klaslokalen met meer raamoppervlak op het zuiden en voldoende zonwering, hogere scores behalen. Dit betekent dat het belangrijk is om ramen op de juiste plaats in een gebouw te positioneren en te investeren in systemen die het zonlicht, als het nodig is, kan reguleren en temperen.

Het belang van daglicht in scholen en de invloed op leerprestaties
Het onderzoek uitgevoerd door het wetenschappelijke onderzoeksteam EPAR (Epidemiologie van Allergieën en Longziektes), onderdeel van onderzoeksinstituut IPLESP Pierre Louis Instituut voor Epidemiologie en Algemene Gezondheid) (een samenwerkingsverband tussen universiteit UPMC en onderzoeksinstituut INSERM). Isabella Annesi-Maesano, Onderzoeksdirecteur van EPAR, licht toe: “Eerdere onderzoeken hebben de voordelen van daglicht in algemene zin aangetoond, maar deze Europese studie toont aan dat toegang tot meer daglicht door grotere ramen een positieve invloed heeft op de leerprestaties van kinderen. In combinatie met recente onderzoeken naar het belang van goede luchtkwaliteit in gebouwen, verwachten we dat voorwaarden voor het binnenklimaat op scholen vanaf nu hoger op de agenda komt te staan.”

Bij de studie waren 2.837 kinderen (in de leeftijd van 9 tot 12 jaar), in 148 klaslokalen in 54 scholen door heel Europa betrokken. Alle kinderen maakten dezelfde wiskundige en analytische testen aan het begin van de schooldag. Bij de VELUX Groep weten we al heel lang wat de invloed is van daglicht op het welzijn en de productiviteit van mensen. Door middel van daglicht en frisse lucht zijn we al 75 jaar lang bezig leef- en werkomgevingen voor mensen over de hele wereld te verbeteren,” zegt Michel Sombroek, algemeen directeur van VELUX Nederland. ”De bevindingen van het onderzoeksrapport onderstrepen ons eigen werk op de Endrupschool en de Langebjergschool, waaruit bleek dat daglicht door het dak in de behoefte van zowel energie-efficiëntie als een goed binnenklimaat voorziet. De hoeveelheid daglicht in elk lokaal nam significant toe door de geplaatste dakramen, wat leidde tot blije en productievere scholieren en leerkrachten.”

Endrupschool
Als vervolg op het onderzoek van EPAR heeft de VELUX Groep een aanvullend onderzoek uitgebracht over de Endrupschool School in Fredensborg. Door dakramen te installeren in beide kleuterlokalen, hebben de lokalen nu een daglichtfactor van 3,7% tot 5,7%. De daglichtfactor is de meest gebruikte prestatie-indicator om de hoeveelheid daglicht in gebouwen te evalueren. Voor de renovatie waren de gemiddelde resultaten 0,8% tot 1,1%. Verder nam het aantal keer dat er elektrische verlichting werd ingeschakeld in de kleuterlokalen af met 55%, waardoor de school veel energie-efficiënter werd.

Meer informatie over de Endrupschool School: http://www.velux.com/solutions/demo-buildings/endrup-school-fredensborg-denmark

Over het Europese onderzoek
Het belang van daglicht in scholen en de invloed op leerprestaties werd onderzocht door het SINPHONIE-project (Schools Indoor Pollution and Health: Observatory Network in Europe), een complex onderzoeksproject op het gebied van gezondheid, milieu, transport en klimaatverandering dat als doel heeft om luchtkwaliteit in scholen en kinderdagverblijven te verbeteren. Het project wordt geïmplementeerd onder begeleiding van de DG Sanco (Directoraat-Generaal voor Gezondheid en Voedselveiligheid) van de Europese Commissie. 36 milieu- en gezondheidsinstanties uit 25 landen nemen deel aan het SINPHONIE-onderzoeksproject om de Regional Priority Goal III (RPG3) van het CEHAPE (Children’s Environment and Health Action Plan for Europe) te implementeren. Dit actieplan wil longziekten als gevolg van luchtvervuiling binnen en buiten voorkomen en verminderen.

Meer informatie over het onderzoek: http://www.velux.com/article/2016/daylight-boosts-academic-performance

Al 75 jaar creëert de VELUX Groep wereldwijd een betere leefomgeving voor mensen door te zorgen voor daglicht en frisse lucht door het dak. Ons productprogramma biedt daglichtoplossingen voor hellende en platte daken, zoals dakramen, lichtkoepels en modulaire lichtstraten. Daarnaast bestaat het assortiment uit vele typen raamdecoratie, zonwering, rolluiken, installatieoplossingen en intelligente bedieningssystemen. Deze producten helpen bij het creëren van een gezond en duurzaam binnenklimaat om in te werken, wonen of leren. Hieraan werken we wereldwijd met ongeveer 9.500 medewerkers in verkoopmaatschappijen en productievestigingen in meer dan veertig landen. VELUX Nederland B.V. is een volledig autonome dochteronderneming van de VELUX Groep, die onderdeel is van de VKR Holding A/S, een naamloze vennootschap volledig in handen van stichtingen en familie. Kijk voor meer informatie op: www.velux.nl.