International VELUX Award 2014 open voor registraties

Gebruik van daglicht als bouwsteen in het ontwerpproces

Daglicht in dichte stedelijke omgevingen. Daglicht en duurzaamheid. Daglicht, gezondheid en welzijn. Hoe kan daglicht worden getransporteerd en bewaard?
Conceptuele experimenten, poëtische gedachten en mooie reflecties. Keer op keer heeft de jury van de International VELUX Award zich de afgelopen 10 jaar verbaasd door de experimentele denkbeelden en het innovatievermogen van de toekomstige generatie architecten. Vanaf 2 september 2013 wordt de International VELUX Award wederom geopend voor registraties en worden architectuurstudenten opnieuw uitgedaagd het thema ‘Light of Tomorrow’ te verkennen. De winnaars worden ook dit keer beloond met 30.000 euro aan prijzengeld.

De International VELUX Award voor architectuurstudenten viert haar 10-jarig bestaan en nodigt architectuurstudenten wereldwijd uit daglicht in de architectuur in de ruimste zin van het woord te verkennen en te onderzoeken. Dat het onderwerp nog steeds relevant is en een brede, internationale aantrekkingskracht heeft, blijkt wel uit de meer dan 10.000 inschrijvingen en meer dan 3.000 inzendingen die we hebben ontvangen tijdens de vijf eerdere edities. In 2012 deelden 14 winnende teams en hun docenten het prijzengeld van 30.000 euro, nadat ze door de internationale jury waren gekozen uit 983 inzendingen uit 59 landen.

IVA logo 2014 280px.jpg

“We willen studenten de mogelijkheid geven om binnen de architectuur te experimenteren met het nog steeds relevante onderwerp daglicht. De eerder ontvangen inzendingen laten zien dat het thema ‘Light of Tomorrow’ de studenten geïnspireerd heeft om na te denken over de toekomst, vragen te stellen en te experimenteren. Als bedrijf dat daglichtoplossingen ontwikkeld zijn al deze inspirerende gedachten belangrijk voor ons. Daarnaast kunnen we hiermee een nauwe dialoog aangaan met de toekomstige generatie architecten,” vertelt Per Arnold Andersen, architect en hoofd van het Knowledge Centre for Daylight, Energy and Indoor Climate van de VELUX Groep.

"Resonance, Memory” winnend project 2012 van Bo Li & Ge Men van het Zwitsere ETHZ in Zürich

Internationale jury beoordeelt honderden inzendingen
De IVA wordt georganiseerd in samenwerking met de International Union of Architects (UIA) en de European Association for Architectural Education (EAAE). Om te kunnen deelnemen aan de IVA moeten studenten zich registreren. Dit kan van 2 september 2013 tot 3 maart 2014 op iva.velux.com. Hier is ook meer informatie over registratie en participatie richtlijnen beschikbaar en zijn eerdere inzendingen te bekijken. De deadline voor het indienen van de daadwerkelijke projecten is 2 mei 2014, waarna de inzendingen zullen worden beoordeeld door een mondiale doorsnede van gerenommeerde praktiserende en onderwijzende architecten. Studenten kunnen op de hoogte blijven van alle ontwikkelingen via www.facebook.com/InternationalVELUXaward

Bekijk hier de reacties van de winnaar van de IVA 2012: