International VELUX Awards 2018: Wereldwijde winnaars bekendgemaakt

's Werelds beste architectuurstudenten geëerd tijdens het World Architecture Festival in Amsterdam

De VELUX Groep kondigt met trots aan dat "Light Forms Juggler" van Anastasia Maslova en "Road to Light" van Yuhan Luo, Di Lan, Yuan Liu en Yusong Liu de wereldwijde winnaars zijn van de International VELUX Award 2018 voor architectuurstudenten. Na live presentaties door negen regionale winnaars selecteerde de jury bestaande uit internationaal gerenommeerde architecten de twee wereldwijde winnaars.

Zonlicht als vormgever
"Light Forms Juggler" door Anastasia Maslova van de Kazan State University of Architecture and Engineering in Rusland werd als winnaar gekozen in de categorie Daylight in Buildings na indruk te hebben gemaakt op de jury door relevante vragen te stellen over de manier waarop we vandaag de dag gebouwen ontwerpen. "Het project vertoont een rigoureuze verkenning van het daglicht in gebouwen op stedelijke schaal. Het toont een sterke architectonische denkgeest en het project werpt veel interessante vragen op,” aldus de jury.

Het project nodigt uit om een frisse blik te werpen op architectuur. Momenteel is onvoldoende verlichting in gebouwen een groot probleem. Maar tegelijkertijd is er voldoende zonlicht. Dus hoe kunnen we gebouwen zo vormgeven dat de maximale hoeveelheid natuurlijk licht wordt binnengelaten? Het project suggereert een verandering in de vorm van gebouwen en hun openingen, waar rechthoekige vormen de penetratie van licht in de ruimte steeds meer beperken. Het analyseert ook verschillende alternatieve vormen die het potentieel van natuurlijke lichtpenetratie maximaliseren en ook de schaduwen onderzoeken die door gebouwen worden gecreëerd.

De weg effenen met licht
De wereldwijde winnaar in de categorie Daylight Investigations, "Road to Light", kreeg de prijs voor een goed onderzocht project dat een echt probleem grondig aanpakt en een eenvoudige en praktische oplossing biedt. "Het is een eenvoudige oplossing die het leven van kinderen in afgelegen plattelandsgebieden verandert. Door kleine stukjes lokale materialen te introduceren, stimuleert dit optimisme, groei en denken", aldus de jury.

Het project, gecreëerd door studenten van de Tianjin University in China, komt voort uit een zeer fundamentele behoefte aan een veilige doorgang tussen gemeenschappen. Door het gebrek aan een goede wegeninfrastructuur en elektriciteit in de bergachtige gebieden van landelijk China, kan naar school gaan zeer gevaarlijk zijn voor kinderen - vooral wanneer ze thuiskomen in het donker. Het team stelt voor om een kleine hoeveelheid goedkoop fluoriet in de paden te leggen. Wanneer dit fluoriet overdag door daglicht zijn bestraald gloeien de heldere kleuren van deze stenen ‘s avonds enkele uren na. Bijna alle provincies in China hebben grote fluorietmijnen en de verwerking van de ruwe steen tot bestrating maakt het economisch haalbaar voor arme landelijke gebieden.

De twee winnende teams ontvingen hun prijs, samen met de algemene winnaars van de professionele architectencategorieën tijdens het slotgaladiner van het World Architecture Festival in Amsterdam op 30 november 2018.

Bekijk alle inzendingen op: iva.velux.com

Over de International VELUX Award
Op 1 september 2017 lanceerde de VELUX Groep de achtste editie van de International VELUX Award voor architectuurstudenten. De International VELUX Award voor architectuurstudenten wordt sinds 2004 om het jaar georganiseerd in nauwe samenwerking met de International Union of Architects (UIA) en wordt erkend door: de European Assosciation for Architectural Education, het American Institute of Architecture Students, het Architectural Research Centers Consortium en de Association of Collegiate Schools of Architecture. Met als centrale thema "Light of Tomorrow" wil VELUX architectuurstudenten laten nadenken over daglicht als belangrijkste bron van energie en licht. De jury van dit jaar Carme Pigém Barceló, Rick Joy, Li Hu, Saša Begivić en Martin Pors Jepsen koos uit ruim 600 ingezonden projecten uit 57 landen de negen regionale winnaars.

Het totale prijzengeld is € 30.000. Iedere regionale winnaar ontvangt € 1.250 om te verdelen tussen de teamleden en de docent die hun project ondersteunt. De twee wereldwijde winnaars ontvangen ieder € 5.000 om te verdelen tussen de teamleden en hun docent.

Al ruim 77 jaar creëert de VELUX Groep wereldwijd een betere leefomgeving voor mensen door te zorgen voor optimaal daglicht en frisse lucht door het dak. Ons productprogramma biedt daglichtoplossingen voor hellende en platte daken, zoals dakramen, lichtkoepels en modulaire lichtstraten. Daarnaast bestaat ons assortiment uit vele typen raamdecoratie, zonwering, rolluiken, installatieoplossingen en intelligente bedieningssystemen. Al deze producten helpen bij het creëren van een gezond en duurzaam binnenklimaat om in te werken, wonen, leren of recreëren. Hieraan werken we wereldwijd met ongeveer 10.200 medewerkers in verkoop- en productiemaatschappijen in meer dan veertig landen. VELUX Nederland B.V. is een volledig autonome dochteronderneming van de VELUX Groep, die onderdeel is van de VKR Holding A/S, een naamloze vennootschap volledig in handen van non-profit stichtingen (de VELUX FOUNDATIONS) en familie. In 2017 had de VKR Holding een totale omzet van 2,5 miljard euro en de VELUX FOUNDATIONS keerden voor 168 miljoen euro aan liefdadigheidsdonaties uit. Kijk voor meer informatie op: www.velux.nl.