Kinderen naar buiten voor handbaltoernooi HV Leidsche Rijn

VELUX Nederland wil buiten spelen en sporten stimuleren

Schoolkinderen uit groep 5, 6 en 7 strijden aanstaande woensdag om de eerste prijs op het jaarlijkse schoolhandbaltoernooi van handbalvereniging Leidsche Rijn. Speciaal voor de Nationale Buitenspeeldag wordt het toernooi dit jaar ook buiten gespeeld.

Handbalvereniging Leidsche Rijn heeft een van de grootste jeugdafdelingen van Nederland en organiseert het sportieve evenement al zes jaar op rij. Door het succes en het toenemend aantal enthousiaste deelnemers vindt het dit jaar voor het eerst op twee dagen plaats. Dit jaar is VELUX Nederland de hoofdsponsor van het toernooi.

Binnenleven steeds gewoner
Kinderen zitten gemiddeld 90% van hun tijd binnen; op school of thuis. Uit onderzoek blijkt dat de luchtkwaliteit op scholen regelmatig te wensen overlaat en dat ook kinderkamers vaker een ongezonde plek zijn om te verblijven. Een gebrek aan daglicht en frisse lucht, kan op den duur nadelige gevolgen hebben voor hun gezondheid. Om die reden zet VELUX zich in voor de Buitenspeeldag.“Buiten spelen en sporten zorgt ervoor dat kinderen frisse lucht binnenkrijgen en vitamine D opbouwen. Ze worden er vrolijk van, het stimuleert hun nachtrust en zorgt voor betere prestaties op school,” vertelt Claudia van Veenendaal van VELUX Nederland. “Nog niet zo heel lang geleden was het zelfs heel normaal om regelmatig buiten les te krijgen en speelden kinderen ook veel meer buiten. Van de kinderen in de basisschoolleeftijd sport op dit moment ruim 40 procent niet of niet regelmatig. En dat terwijl het zo ontzettend belangrijk is voor opgroeiende kinderen. Om buiten-zijn en sporten te stimuleren hebben we dit initiatief omarmt.”

Dit jaar strijden maar liefst 400 kinderen in bijna 50 teams om de eer en de mooie prijzen. De teams zijn afkomstig van verschillende basisscholen uit het Zand, Langerak, Terwijde, Veldhuizen, Vleuterweide, Vleuten en De Meern. “Om dit te bereiken hebben we de afgelopen jaren verschillende clinics en open trainingen gegeven op de basisscholen. Zo maken de kinderen spelenderwijs kennis met handbal en stromen ze naadloos het toernooi in. Alleen al bij de clinics komen 1000 tot 1500 basisschoolleerlingen in contact met deze sport, waarvan veel mensen niet weten dat hij ook buiten wordt beoefend,” vertelt Lenneke van der Meer van HV Leidsche Rijn. “Door de steun van VELUX Nederland hebben we de mogelijkheid gehad om nog meer kinderen enthousiast te maken.”

Over HV Leidsche Rijn

Handbal Vereniging Leidsche Rijn is een jonge vereniging in het hart van het land. Ontstaan uit een fusie van HV Eendracht uit Vleuten-De Meern en UDSV uit Utrecht met een rijke historie sinds 1933. Met ruim 200 jeugdleden en in totaal 319 leden verdeeld over diverse leeftijdscategorieën is HV Leidsche Rijn de grootste handbalvereniging van Midden-Nederland. Kijk voor meer informatie op www.hvleidscherijn.nl

Al ruim 77 jaar creëert de VELUX Groep wereldwijd een betere leefomgeving voor mensen door te zorgen voor optimaal daglicht en frisse lucht door het dak. Ons productprogramma biedt daglichtoplossingen voor hellende en platte daken, zoals dakramen, lichtkoepels en modulaire lichtstraten. Daarnaast bestaat ons assortiment uit vele typen raamdecoratie, zonwering, rolluiken, installatieoplossingen en intelligente bedieningssystemen. Al deze producten helpen bij het creëren van een gezond en duurzaam binnenklimaat om in te werken, wonen of leren. Hieraan werken we wereldwijd met ongeveer 9.500 medewerkers in verkoop- en productiemaatschappijen in meer dan veertig landen. VELUX Nederland B.V. is een volledig autonome dochteronderneming van de VELUX Groep, die onderdeel is van de VKR Holding A/S, een naamloze vennootschap volledig in handen van non-profit stichtingen (de VELUX FOUNDATIONS) en familie. In 2017 had de VKR Holding een totale omzet van 2,5 miljard euro en de VELUX FOUNDATIONS keerden voor 168 miljoen euro aan liefdadigheidsdonaties uit. Kijk voor meer informatie op: www.velux.nl.