Koele verduisterde slaapkamer zorgt voor betere nachtrust en meer energie

Vroege zonsopkomst tijdens zomermaanden vraagt om extra verduistering

Terwijl veel mensen de aankomende zomer weer omarmen, is de vroege zonsopkomst die daarmee gepaard gaat een risico voor onze slaap. Door het vroege, eerste ochtendlicht groeit de kans dat ons lichaam te vroeg gewekt wordt. Verduisterende gordijnen kunnen uitkomst bieden. In steden met veel kunstlicht is een volledige verduistering van de slaapkamer het hele jaar door van belang.

Niet alleen voor fysiek herstel van het lichaam, maar ook voor ons mentale welzijn is een goede verhouding van voldoende daglicht overdag en duisternis belangrijk. Volledige duisternis 's nachts helpt ons om in de fase van diepe slaap te komen én blijven. Juist in deze fase herstelt ons brein zich ter voorbereiding op een nieuwe dag. Ervaringen die we overdag opdoen, verwerken we in onze slaap. Idealiter vormt deze diepe slaap 15-20% van de nachtrust van een volwassene.

Biologische klok
“Als het tijdens onze slaap volledig donker is, zijn we overdag gevoeliger voor daglicht en krijgen we meer energie,” legt Michel Sombroek, algemeen directeur van VELUX Nederland uit. “Dat komt omdat het contrast tussen daglicht en duisternis in harmonie is met onze biologische klok, die ons vertelt dat we overdag actief moeten zijn en ’s nachts rust moeten nemen. Hoe beter we die klok volgen, hoe frisser en fitter we overdag zijn.”

Een slaapkamer volledig verduisteren is extra belangrijk in de zomermaanden, wanneer de zon eerder op komt. In de stad is die uitdaging vaak nog groter. Daar is ook ’s nachts veel kunstverlichting – zoals straatlantaarns, etalages en reclameborden – die het extra moeilijk maakt om op tijd de slaap te vatten en niet te vroeg weer wakker te worden. Vooral straatverlichting dichtbij het raam kan een goede nachtrust danig verstoren.

Gordijnen voor totale duisternis
Oplossingen voor volledig verduistering zijn er gelukkig voldoende. Zo houden VELUX verduisterende plisségordijnen het licht van buiten het hele jaar door tegen. Maar ze creëren ook een eigen sfeer in huis. “Het is een misvatting dat gordijnen zwart moeten zijn,” aldus Sombroek. “Als de stof maar dik genoeg is, zorgen zelfs gordijnen met lichte kleuren voor een volledig verduisterend effect.”

Ventilatie en koeling
Niet alleen verduistering maar ook frisse lucht en koeling dragen in de zomermaanden bij aan een goede nachtrust, zo blijkt uit onderzoek. Simpele maatregelen zoals ’s avonds ramen en deuren tegen elkaar open zetten, kunnen al een groot verschil maken. Insectenhorren kunnen hierbij zorgen dat ongewenste gasten buiten blijven. Ook de temperatuur moet niet te hoog oplopen. Daardoor duurt de fase van diepe slaap korter en wordt je sneller wakker. Vooral voor ramen op het zuiden, is een goede zonwering overdag belangrijk om oververhitting te voorkomen. VELUX rolluiken houden overdag de warmte tegen en zorgen 's nachts voor een donkere kamer.

Tips voor een goede nachtrust tijdens warme zomermaanden
1. Zet bevroren flessen water voor het raam zodat de lucht nog koeler wordt
2. Plaats een ventilator voor je open raam zodat de koele nachtlucht van buiten sneller door je huis heen geblazen wordt
3. Sluit overdag alle ramen en deuren en zet 's avonds alles open als de zon weg is en de lucht al afgekoeld is
4. Zet ramen tegenover elkaar open
5. Zorg voor een dakraam boven je trapgat zodat de warmte naar buiten trekt
6. Doe gordijnen open na zonsondergang zodat frisse lucht de kamer in kan
7. Sluit overdag buitenzonweringen of gordijnen om de warmte van de zon tegen te houden
8. Zorg 's nachts voor goede verduistering

Al ruim 77 jaar creëert de VELUX Groep wereldwijd een betere leefomgeving voor mensen door te zorgen voor optimaal daglicht en frisse lucht door het dak. Ons productprogramma biedt daglichtoplossingen voor hellende en platte daken, zoals dakramen, lichtkoepels en modulaire lichtstraten. Daarnaast bestaat ons assortiment uit vele typen raamdecoratie, zonwering, rolluiken, installatieoplossingen en intelligente bedieningssystemen. Al deze producten helpen bij het creëren van een gezond en duurzaam binnenklimaat om in te werken, wonen of leren. Hieraan werken we wereldwijd met ongeveer 9.500 medewerkers in verkoop- en productiemaatschappijen in meer dan veertig landen. VELUX Nederland B.V. is een volledig autonome dochteronderneming van de VELUX Groep, die onderdeel is van de VKR Holding A/S, een naamloze vennootschap volledig in handen van non-profit stichtingen (de VELUX FOUNDATIONS) en familie. In 2017 had de VKR Holding een totale omzet van 2,5 miljard euro en de VELUX FOUNDATIONS keerden voor 168 miljoen euro aan liefdadigheidsdonaties uit. Kijk voor meer informatie op: www.velux.nl.