Laatste kans voor registratie International VELUX Award 2012

Registreren kan nog tot 1 maart 2012!

Met als thema ‘Light of tomorrow’ daagt de International VELUX Award (IVA) architectuurstudenten wereldwijd uit om het gebruik van daglicht in de architectuur te verkennen en als bouwsteen in hun ontwerpen mee te nemen. De IVA wordt alweer voor de vijfde keer door de VELUX Groep georganiseerd. De winnaars van de IVA ’12 worden beloond met een totaal van 30.000 euro aan prijzengeld. Studenten die deel willen nemen kunnen zich nog tot 1 maart 2012 registreren.

Bij de toekomstige ontwikkeling van gebouwen is het belangrijk het energiegebruik en de uitstoot van CO2 te verminderen en daglicht als energiebron te gebruiken. Daarbij is de uitdaging voor architecten en lichtontwerpers om het effect van daglicht in hun ontwerp te optimaliseren. De International VELUX Award 2012 stimuleert niet alleen duurzame ideeën en oplossingen voor nieuwe gebouwen, maar ook voor de bestaande gebouwvoorraad in steden en woonwijken. De IVA is op zoek naar bijdragen die een duidelijke energiestrategie combineren met een specifieke focus op de gezondheid en het welzijn van mensen die wonen en werken in die gebouwen.

“Onze ambitie is het bevorderen van daglicht, frisse lucht en de kwaliteit van het leven. Daarom presenteren we om de twee jaar de International VELUX Award om studenten uit te dagen met ideeën te komen voor toekomstige duurzame architectuur. Wij maken hierbij gebruik van de 'nieuwsgierigheid en moed’ van de studenten om sociale, psychologische en milieuaspecten van zonlicht en daglicht te verkennen,” aldus Michel Kalis, Commercieel Directeur van VELUX Nederland B.V.

Internationale jury
De vakjury bestaat uit Alvaro Siza (Portugal), Brigitte Shim (Canada), Peter Stutchbury (Australië) en Francis Kéré (Burkina Faso, maar woonachtig in Duitsland) en Per Arnold Andersen (Denemarken vertegenwoordiger van de VELUX Groep). Alle juryleden richten zich op duurzame architectuur met betrokkenheid voor locale milieuproblematiek en klimatologische omstandigheden.

Nederlandse winnaars
Tijdens de vorige editie werden de drie winnende projecten gekozen uit 673 projecten van 280 architectuuropleidingen uit 55 verschillende landen. Joe Wu, een Chinese student aan de Technische Universiteit Delft was één van de prijswinnaars. Naast Joe behoorden zijn medestudenten van de TU Delft Yan Shi & Chung-Kai Yang en de Nederlandse Berte Daan tot de acht eervolle vermeldingen.

De IVA wordt georganiseerd in samenwerking met de International Union of Architects (UIA) en de European Association for Architectural Education (EAAE). Het totaal van 30.000 euro aan prijzengeld wordt uitgereikt aan student en docent tijdens een internationaal evenement ergens in Europa in oktober 2012. Studenten die het voornemen hebben om aan de IVA ’12 deel te nemen kunnen zich nog tot 1 maart 2012 registreren, waarna hun project uiterlijk 6 mei 2012 moet worden ingediend. Impressies van de ingezonden projecten van de IVA ’10 en meer actuele informatie zijn te vinden op www.velux.nl/iva.