Langste dagen van het jaar vragen extra aandacht binnenklimaat

Wooncomfort en nachtrust in gevaar door overdosis licht en warmte

De langste dagen van het jaar zijn potentieel tevens de gezondste: zon geeft energie en daglicht stimuleert ons immuunsysteem. Een teveel aan warmte en licht heeft ook nadelen, zoals een oncomfortabel hoge temperatuur in huis, een slechtere nachtrust, minder energie en een lagere productiviteit. Gelukkig zijn er voldoende oplossingen om de temperatuur en de hoeveelheid licht in huis te reguleren.

Uit de Healthy Homes Barometer, een jaarlijks onderzoek in opdracht van VELUX naar de houding en het gedrag van Europese burgers ten aanzien van wooncomfort, blijkt onder meer dat maar liefst 66% van alle Nederlanders niet onder optimale omstandigheden slaapt. Dat is zorgelijk veel, aangezien een goede nachtrust cruciaal is voor een productieve dag. Slecht slapen kan juist leiden tot verhoogde prikkelbaarheid en een futloos gevoel. Een gezond binnenklimaat verhoogt de kans op een goede nachtrust met 50 procent.

Tips voor een gezond huis
Vier tips voor een gezond binnenklimaat op de langste dag:

1. Houd overdag alle ramen en deuren dicht en sluit buitenzonweringen of rolluiken om de warmte buiten te houden. VELUX buitenzonweringen houden tot wel 73% van de zonnewarmte tegen voordat het de ramen bereikt.
  2. Zet ’s avonds ramen en deuren open, inclusief het dakraam op zolder. Dat zorgt voor een natuurlijke trek in huis die de warme en vochtige lucht snel verdrijft. Zorg wel voor goede insectenhorren om muggen en insecten buiten te houden.
  3. Laat kleding bij voorkeur buiten drogen. Zo loopt de luchtvochtigheid niet onnodig op.
  4. Zorg voor een goede verduistering zodra je gaat slapen. Je lichaam komt pas echt tot rust als het helemaal donker is. VELUX verduisterende rolgordijnen houden tot wel 99% van al het licht tegen.

Rolluiken en zonweringen
Oplossingen om de temperatuur en de hoeveelheid licht in huis te reguleren, zijn er gelukkig te over. Zo verminderen de buitenzonweringen van VELUX voor dakramen en lichtkoepels de hitte van de zon tot wel 90%, waarmee ze oververhitting van (zolder)kamers effectief helpen voorkomen. Bijzonder aan de zonwering is dat het screendoek transparant is. Daardoor komt het daglicht wél grotendeels de kamer binnen, waardoor het binnenklimaat comfortabel blijft en het uitzicht volledig vrij.

Ook rolluiken kunnen helpen om warme zonnestralen uit het huis te weren. Het VELUX rolluik biedt niet alleen tot wel 95% bescherming tegen de hitte, maar zorgt ook voor 100% verduistering. Bij een dakraam in de slaapkamer zorgt dit rolluik voor een goede nachtrust in een koele, donkere ruimte. Bij dakramen elders in huis doe je het rolluik naar beneden wanneer je naar je werk of op vakantie gaat, zodat de kamertemperatuur bij thuiskomst nog steeds comfortabel is.

Praktisch gemak
Wil je niet teveel gedoe met de montage van je rolluik of buitenzonwering? Kies dan altijd voor VELUX dakramen; die zijn daar al in de fabriek voorbereid waardoor de installatie altijd simpel en veilig is. Rolluiken of buitenzonweringen zijn zelfs van binnenuit te bevestigen. Alle buitenzonweringen en rolluiken zijn verkrijgbaar met handmatige, elektrische of zonne-energie aangedreven bediening. De buitenzonwering voor de VELUX lichtkoepel is hier zelfs speciaal voor ontwikkeld en past precies tussen het glaselement en de koepel. Deze buitenzonwering is alleen verkrijgbaar op zonne-energie en is met een afstandsbediening te bedienen vanaf iedere plek in huis.

Meer weten over automatische natuurlijke ventilatie, kijk dan op: https://www.velux.nl/producten/smart-home/velux-active

Al ruim 77 jaar creëert de VELUX Groep wereldwijd een betere leefomgeving voor mensen door te zorgen voor optimaal daglicht en frisse lucht door het dak. Ons productprogramma biedt daglichtoplossingen voor hellende en platte daken, zoals dakramen, lichtkoepels en modulaire lichtstraten. Daarnaast bestaat ons assortiment uit vele typen raamdecoratie, zonwering, rolluiken, installatieoplossingen en intelligente bedieningssystemen. Al deze producten helpen bij het creëren van een gezond en duurzaam binnenklimaat om in te werken, wonen of leren. Hieraan werken we wereldwijd met ongeveer 9.500 medewerkers in verkoop- en productiemaatschappijen in meer dan veertig landen. VELUX Nederland B.V. is een volledig autonome dochteronderneming van de VELUX Groep, die onderdeel is van de VKR Holding A/S, een naamloze vennootschap volledig in handen van non-profit stichtingen (de VELUX FOUNDATIONS) en familie. In 2017 had de VKR Holding een totale omzet van 2,5 miljard euro en de VELUX FOUNDATIONS keerden voor 168 miljoen euro aan liefdadigheidsdonaties uit. Kijk voor meer informatie op: www.velux.nl.