Levensecht verbouwen met daglicht-app MyDaylight van VELUX

App visualiseert ontwerp voor verbouwing in 360˚ en virtual reality

Een hoger plafond, een dakkapel of extra (grote) ramen: slimme ingrepen leveren al snel meer daglicht op in huis en zijn daarmee een waardevolle investering. Het perfecte ontwerp voor een verbouwing is nu nog eenvoudiger zelf te maken met de speciale daglichtapp ‘MyDaylight’ van VELUX. Aan de hand van een digitale 360˚ simulatie of virtual reality toont de app levensecht hoe een kamer er na de verbouwing of renovatie uit komt te zien. MyDaylight is vanaf vandaag in het Nederlands gratis beschikbaar in de Apple en Google Play Store.

“Deze app is ideaal voor mensen die moeite hebben om hun ideeën voor een zolderverbouwing te vertalen naar een concreet ontwerp,” vertelt Jarl Langerak, directeur marketing & communicatie bij VELUX Nederland. Huiseigenaren kunnen met MyDaylight volop experimenteren met zaken als de grootte en positie van ramen. Binnen tien minuten zien ze hoe hun ontwerp uitpakt ten aanzien van het licht in huis. “Tijd en verbeelding zijn met deze app je enige grenzen als zelf-ontwerper,” aldus Langerak.

Levensechte weergave in tien minuten
Bijzonder aan de app is onder meer de nauwkeurigheid ervan. Parameters zoals de afmetingen van vloeren, de plafondhoogte, de helling van het dak, de plek en grootte van ramen en de inrichting van kamers zijn stuk voor stuk zeer precies instelbaar. De app toont voor elk ontwerp levensecht hoe het binnenvallende daglicht verandert.

De hoeveelheid daglicht in huis zou een centraal aandachtspunt moeten zijn voor iedereen die een woning koopt of renoveert, vindt Langerak. Interieurdesign gaat verder dan de juiste kleurtint voor muren kiezen of een trendy sofa kopen. Of een woning ook echt voelt als thuis – als een comfortabele plek waar je graag bent – hangt vooral van de hoeveelheid daglicht af.

Fysiek en spiritueel opladen
Ook trendvoorspeller Lidewij Edelkoort onderschrijft het belang van voldoende daglicht in huis. Zij legt uit dat het gebruik van licht al sinds mensenheugenis onderdeel is van een interieurontwerp. “Maar vandaag de dag is de behoefte aan natuurlijk licht misschien wel groter dan ooit,” aldus Edelkoort. “We beschouwen ons huis meer en meer als een heilige plek waar we onszelf weer opladen, zowel fysiek als spiritueel.” Over de app is ze lovend: “De uitspraak ‘laat er licht zijn’ krijgt hiermee een extra lading. Virtual reality zal een integraal onderdeel worden van onze keuzes ten aanzien van design.”

“Nu de dagen langer worden, merken mensen weer hoezeer daglicht bijdraagt aan een ruimtelijk gevoel in huis,” aldus Langerak. Die ruimtelijkheid heeft een rechtstreeks effect op ons comfort en welzijn. Een woning met meer natuurlijk licht heeft bovendien een hogere verkoopwaarde. “Wij juichen het toe als mensen zelf aan de slag willen met daglichtoplossingen,” aldus Langerak. “Met deze app kan iedereen zijn verbouwingsdromen visualiseren en waarmaken.”

De MyDaylight app is vanaf 1 maart gratis beschikbaar in de App Store en Google Play Store. Voor meer informatie: http://www.velux.nl/mydaylight.

Meer daglicht in vijf stappen
Creëer je eigen daglichtontwerp in nog geen 10 minuten en ervaar je toekomstige kamer via de volgende stappen.

1. Download de MyDaylight app.
2. Ontwerp je ruimte door gegevens in te voeren zoals de afmetingen van je vloer, de dakhelling en meubels.
3. Maak verschillende daglichtontwerpen door met de grootte en positie van de ramen te experimenteren.
4. Binnen enkele minuten is je persoonlijke daglichtsimulatie beschikbaar.
5. Met de simulatie op je telefoon kun je je zelf ontworpen ruimte zowel in 360° als in virtual reality ervaren. Met een VR-bril op krijg je het gevoel alsof je midden in de kamer staat die je net hebt gecreëerd. Niet helemaal tevreden? Geen probleem: je kunt eindeloos experimenteren met scenario's en ontwerpen en net zoveel simulaties maken als je wilt. Tijd en verbeelding zijn je enige grenzen.

Al meer dan 75 jaar creëert de VELUX Groep wereldwijd een betere leefomgeving voor mensen door te zorgen voor optimaal daglicht en frisse lucht door het dak. Ons productprogramma biedt daglichtoplossingen voor hellende en platte daken, zoals dakramen, lichtkoepels en modulaire lichtstraten. Daarnaast bestaat ons assortiment uit vele typen raamdecoratie, zonwering, rolluiken, installatieoplossingen en intelligente bedieningssystemen. Al deze producten helpen bij het creëren van een gezond en duurzaam binnenklimaat om in te werken, wonen of leren. Hieraan werken we wereldwijd met ongeveer 9.500 medewerkers in verkoop- en productiemaatschappijen in meer dan veertig landen. VELUX Nederland B.V. is een volledig autonome dochteronderneming van de VELUX Groep, die onderdeel is van de VKR Holding A/S, een naamloze vennootschap volledig in handen van non-profit stichtingen (de VELUX FOUNDATIONS) en familie. In 2016 had de VKR Holding een totale omzet van 2,4 miljard euro en de VELUX FOUNDATIONS keerden voor 155 miljoen euro aan liefdadigheidsdonaties uit. Kijk voor meer informatie op: www.velux.nl.