Marcel van Hoef één van de winnaars internationale kunstcompetitie

VKR75 Painting competition levert hoogwaardige kunstwerken op

Een internationale jury bestaande uit professionele kunstkenners en vertegenwoordigers van de VELUX Groep en haar moederbedrijf de VKR Holding heeft de winnende schilderijen van de VKR75 Painting Competition gekozen. De competitie is uitgeschreven ter ere van het 75-jarig jubileum van de VELUX Groep. De Nederlandse kunstenaar Marcel van Hoef was één van de winnaars wiens schilderij een plekje krijgt op de herdenkingskalender.

Als onderdeel van de festiviteiten rondom het 75-jarig jubileum van de VELUX Groep is de internationale VKR75 Painting Competitition georganiseerd. Hierbij werden kunstenaars uit 21 verschillende landen gevraagd ‘het belang van ramen voor gebouwen en in het bijzonder daglicht door het dak’ tot uitdrukking te laten komen in een schilderij. Marcel van Hoef werd uit tientallen Nederlandse kunstenaars geselecteerd om namens Nederland mee te doen aan deze kunstcompetitie.

Uit alle deelnemers zijn door een internationale jury bestaande uit galeriehouders, kunsthistorici en vertegenwoordigers van de VKR Holding en VELUX Groep 12 winnende schilderijen geselecteerd die een plek krijgen op de jubileumkalender. Het schilderij van Marcel van Hoef behoort tot één van de winnaars. Daarnaast werd een speciale prijs uitgereikt aan Eva Navarro uit Spanje, wier schilderij als eerste prijswinnaar zal worden gereproduceerd tot een poster die cadeau zal worden gedaan aan medewerkers, klanten en zakenpartners van de verschillende VELUX organisaties.

Licht neemt een centrale plaats in binnen de thematiek van de schilderijen van Marcel van Hoef. Het thema van deze opdracht sloot daar naadloos op aan, waarop hij direct besloot om deel te nemen aan de competitie. “Ik was heel blij dat ik uit de inzendingen door VELUX Nederland geselecteerd ben om namens Nederland mee te doen aan deze competitie. Het schilderij dat ik heb gemaakt toont het atrium van een winkelcentrum. De ruimte roept vragen op over de dubbele ervaring van binnen en buiten en echt en onecht. Het binnenvallend daglicht domineert de ruimte en doorbreekt de strenge ordening van de architectuur. Dat vind ik interessant,” vertelt Marcel van Hoef.

Immaterieel spel van licht en schaduw
Van Hoef vervolgt: “Je kijkt eerder naar het immateriële spel van licht en schaduw, dan naar de concrete vorm van dingen. Het verbeeld eerder de ervaring van één specifiek ogenblik. Ik wil dat je als toeschouwer de zindering van het zomerse licht dat op de wolken in de koepel valt voelt en tegelijkertijd gelokt wordt door de gloed van het kunstlicht op de façades van de winkels en bars in de achtergrond. Dat de internationale jury mijn schilderij heeft geselecteerd voor de 12 werken die in de VELUX kalender worden opgenomen, zie ik als een erkenning van de kwaliteit van het werk. Verder is het natuurlijk geweldig dat mijn schilderij in de VELUX collectie is opgenomen en door de exposities en kalender een internationaal publiek bereikt.”

Michel Sombroek, algemeen directeur van VELUX Nederland over de competitie: “De VELUX Groep heeft een lange traditie als het gaat om kunst. Het begon allemaal met onze oprichter, Villum Kann Rasmussen, die de gevierde Deense Kunstenaar Richard Winther in 1958 vroeg een kunstwerk voor de bedrijfskerstkaart te maken. Een kunstcompetitie leek ons daarom de perfecte manier om het 75-jarig bestaan van de VELUX Groep te vieren en we kregen gelijk – de weergave van het belang van ramen in het werk van de kunstenaars was verbazingwekkend!”

Over Marcel van Hoef
Het werk van de Nederlandse kunstenaar Marcel van Hoef is te bekijken tijdens de expositie ‘Arts and Crafts’ van 5 juni 2016 t/m 26 juni 2016. Recente schilderijen van Marcel van Hoef worden gecombineerd met een grote collectie kunstwerken bestaand uit beelden in hout, steen, glas, keramiek en fotografie van vijf andere kunstenaars. Meer informatie over de expositie vindt u op www.marcelvanhoef.nl.

Al 75 jaar creëert de VELUX Groep wereldwijd een betere leefomgeving voor mensen door te zorgen voor daglicht en frisse lucht door het dak. Ons productprogramma biedt daglichtoplossingen voor hellende en platte daken, zoals dakramen, lichtkoepels en modulaire lichtstraten. Daarnaast bestaat het assortiment uit vele typen raamdecoratie, zonwering, rolluiken, installatieoplossingen en intelligente bedieningssystemen. Deze producten helpen bij het creëren van een gezond en duurzaam binnenklimaat om in te werken, wonen of leren. Hieraan werken we wereldwijd met ongeveer 9.500 medewerkers in verkoopmaatschappijen en productievestigingen in meer dan veertig landen. VELUX Nederland B.V. is een volledig autonome dochteronderneming van de VELUX Groep, die onderdeel is van de VKR Holding A/S, een naamloze vennootschap volledig in handen van stichtingen en familie. Kijk voor meer informatie op: www.velux.nl.