Mondiale winnaars International VELUX Award 2016 bekend

's Werelds beste architectuurstudenten geëerd tijdens World Architecture Festival in Berlijn

De twee grote winnaars van de International VELUX Award 2016 voor architectuurstudenten zijn bekend.

De winnaar van de hoofdprijs in de categorie ‘Daylight in Buildings’ is geworden: 'Redistribution of Light' van Kwang Hoon Lee, Hyuk Sung Kwon en Yu Min Park uit Korea. Het project kijkt naar de semi-ondergrondse ruimtes in de stad Seoul, die in de jaren ‘70 als schuilkelders zijn ontstaan. Naarmate de bevolking groeide, werden de ruimtes omgetoverd tot illegale woningbouw. Ze worden gekenmerkt door kleine raampjes op ooghoogte die zeer weinig daglicht toelaten. Het project laat zien hoe overdag het binnenvallende daglicht en ’s nachts het kunstlicht in de smalle straten kan worden verbeterd.

De jury vond dit project zeer haalbaar. Het biedt een eenvoudige oplossing voor een echte uitdaging, gebruikmakend van een simpele ingreep als een kubisch prisma schuifraam. Het project is prachtig geïllustreerd en de presentatie van het idee en het gebruik van de glijdende prisma is overtuigend.

De hoofdprijs in de categorie ‘ Daylight Investigations’ ging naar: 'Touch the Light - Why we focus on the blind' van Jiafeng Li, Chenlu Wang, Guiding Yao, Jiebei Yang, Lushan Ao, Xiaoqi Chen en Jiawen Li uit China. Dit project kijkt naar Synesthesie, een neurologisch verschijnsel waarbij stimulatie van een zintuiglijk of cognitief pad leidt tot snelle, automatische en onwillekeurige ervaringen. Het idee van het project is om de manier waarop mensen meestal licht ervaren, met hun ogen, te veranderen in het voelen van licht met hun handen. Het laat mensen nadenken over hoe blinde mensen in staat zouden kunnen zijn om een wereld van licht te voelen en ook te genieten van de schoonheid van licht en schaduw, leesbaar in oppervlakken zoals braille.

De jury vond het een zeer intelligent project in de manier waarop het idee zich ontwikkelt; van het begrip dat het verlies van zicht de scherpte van andere zintuigen verhoogt, tot het zoeken naar een materiaal dat reageert op licht.

De International VELUX Award is bedoeld om architectuurstudenten te inspireren om daglicht te beschouwen als een basis bron voor gezondheid, welzijn en vreugde. De mondiale winnaars werden samen met de regionale winnaars gepresenteerd aan professionele architecten tijdens het gala van het World Architecture Festival (WAF) in Berlijn.

Over de International VELUX Award
Het globale thema van de International VELUX Award is Light of Tomorrow. Sinds de eerste editie in 2004 is de Award uitgegroeid tot de grootste competitie in zijn soort voor architecten die de gebouwen van onze toekomst zullen ontwerpen. Dit jaar ging de competitie op zoek naar de toekomst van daglicht in de gebouwde omgeving met inspirerende creatieve onderzoeken binnen de thema’s ‘Daylight in Buildings’ en ‘Daylight Investigations’.

De professionele jury bestaande uit Francesco Veenstra, Omar Gandhi, Christine Murray, Zbigniew Reszka en Per Arnold Andersen, hebben de winnaars geselecteerd uit bijna 600 projecten uit 57 landen. "De mondiale winnaars van de International VELUX Award 2016 bieden dynamische en creatieve oplossingen die het thema “Light of Tomorrow" goed weergeven en de grenzen van daglicht in de gebouwde omgeving verbreed. Architectuurstudenten blijven ons inspireren met hun waardering voor daglicht en inventieve ideeën om een betere leefomgeving, gezonde woningen en inspirerende werkplekken te creëren", zegt Per Arnold Andersen, hoofd van de International VELUX Award.

Bekijk alle projecten op: iva.velux.com.

Al 75 jaar creëert de VELUX Groep wereldwijd een betere leefomgeving voor mensen door te zorgen voor daglicht en frisse lucht door het dak. Ons productprogramma biedt daglichtoplossingen voor hellende en platte daken, zoals dakramen, lichtkoepels en modulaire lichtstraten. Daarnaast bestaat het assortiment uit vele typen raamdecoratie, zonwering, rolluiken, installatieoplossingen en intelligente bedieningssystemen. Deze producten helpen bij het creëren van een gezond en duurzaam binnenklimaat om in te werken, wonen of leren. Hieraan werken we wereldwijd met ongeveer 9.500 medewerkers in verkoopmaatschappijen en productievestigingen in meer dan veertig landen. VELUX Nederland B.V. is een volledig autonome dochteronderneming van de VELUX Groep, die onderdeel is van de VKR Holding A/S, een naamloze vennootschap volledig in handen van stichtingen en familie. Kijk voor meer informatie op: www.velux.nl.