Nederlanders brengen te weinig tijd buiten door

Natuur heeft positief effect op welzijn

De verbinding tussen de moderne maatschappij en de natuurlijk omgeving verdwijnt. Want ook al komen we graag in de natuur, we doen het bijna niet. Zo geeft 83% van de Nederlanders aan dat ze graag meer tijd in de natuur zouden willen doorbrengen, terwijl meer dan de helft (54%) aangeeft dat ze in een week gemiddeld slechts één uur of minder per dag buiten zijn. Dit blijkt uit wereldwijd onderzoek van onderzoeksbureau YouGov, in opdracht van de VELUX Groep. De studie werd uitgevoerd onder meer dan 16.853 volwassenen in 15 landen, waaronder Nederland, en onderzoekt wat de effecten zijn van vooral binnen leven op ons algemene welzijn in het kader van een verschuiving naar een steeds meer verstedelijkte bevolking. Een recente academische literatuurstudie beschrijft de effecten van blootstelling aan de natuur op de geestelijke gezondheid.

Het is belangrijk dat we naar buiten gaan; een ‘frisse neus halen’ en tijd doorbrengen in de natuur is namelijk erg gezond. Volgens studie van onderzoeksinstituut RAND Europe, ook in opdracht van de VELUX Groep, draagt een verbinding met de natuurlijke omgeving namelijk bij aan een goede gezondheid en welzijn. In de onafhankelijke verkenningsstudie is gekeken naar recente wetenschappelijke literatuur over het effect van blootstelling aan de natuur op onze mentale gesteldheid.

Belangrijkste resultaten

• "... er duiken steeds meer aanwijzingen op voor een positieve associatie tussen het verblijven in een natuurlijke omgeving of in contact komen met op de natuur gebaseerde interventies enerzijds en verbetering van de geestelijke gezondheid anderzijds."

• "... de meeste kwalitatieve studies hebben een verband aangetoond tussen interactie met de natuurlijke omgeving en verbeterde geestelijke gezondheid, hoewel niet causaal.

• "... in een van de reviews meldde ongeveer de helft van de publicaties dat natuurlijke elementen, zoals vegetatie, botanische tuinen, bloeiende weiden, groendaken en groene ruimten, een waargenomen herstellende waarde voor deelnemers hebben of voorspellen."

Positieve associatie tussen natuur en geestelijke gezondheid

Verschillende klinische en experimentele studies laten een positieve associatie zien tussen de natuur en de geestelijke gezondheid. Vernieuwende milieuonderzoeksstudies hebben onder meer gedocumenteerd hoe tijd doorbrengen in de natuur een positieve bijdrage kan leveren aan iemands gezondheid (Hartig et al. 2014: “Nature and Health” Annual Review of Republic Health Vol. 35, pp. 207-228).

Hoogleraar omgevingspsychologie en gedragswetenschapper Terry Hartig, van de Universiteit van Uppsala, Instituut voor Huisvesting en Stedelijk Onderzoek, is één van de pioniers in onderzoek naar het verband tussen natuur en gezondheid. “De natuur kan het risico op ziektes die te maken hebben met chronische stress verminderen, maar biedt ook een aantal bijkomende voordelen, zoals het bevorderen van subjectief welzijn,” legt Terry Hartig uit.

Bekijk het hele RAND Europe rapport op: https://www.rand.org/pubs/research_reports/RR3122.html.

Al 78 jaar creëert de VELUX Groep wereldwijd een betere leefomgeving voor mensen door te zorgen voor optimaal daglicht en frisse lucht door het dak. Ons productprogramma biedt daglichtoplossingen voor hellende en platte daken, zoals dakramen, lichtkoepels en modulaire lichtstraten. Daarnaast bestaat ons assortiment uit vele typen raamdecoratie, zonwering, rolluiken, installatieoplossingen en intelligente bedieningssystemen. Al deze producten helpen bij het creëren van een gezond en duurzaam binnenklimaat om in te werken, wonen, leren of recreëren. Hieraan werken we wereldwijd met ongeveer 11.000 medewerkers in verkoop- en productiemaatschappijen in meer dan 40 landen. VELUX Nederland B.V. is een volledig autonome dochteronderneming van de VELUX Groep, die onderdeel is van de VKR Holding A/S, een naamloze vennootschap volledig in handen van non-profit stichtingen (de VELUX FOUNDATIONS) en familie. In 2018 had de VKR Holding een totale omzet van 2,6 miljard euro en de VELUX FOUNDATIONS keerden voor 118 miljoen euro aan liefdadigheidsdonaties uit. Kijk voor meer informatie op: www.velux.nl.