De Meern,
21
mei
2019
|
10:58
Europe/Amsterdam

Nederlanders brengen te weinig tijd door in de buitenlucht

Haal de natuur weer in huis met de nieuwe 'Breng buiten weer binnen' ontwerptips

Samenvatting

De relatie tussen de moderne maatschappij en de natuur verdwijnt. Want ook al komen we graag buiten in de natuur, we doen het bijna niet. Zo geeft 83% van de Nederlanders aan dat ze graag meer tijd in de natuur zouden willen doorbrengen, terwijl meer dan de helft (54%) aangeeft dat ze in een week gemiddeld slechts één uur of minder per dag buiten zijn. Daarnaast gelooft 81% van de Nederlanders dat ze als kind meer tijd in de natuur doorbrachten dan kinderen vandaag de dag. Dit blijkt uit wereldwijd onderzoek van de VELUX Groep, waarbij de effecten van binnen leven op ons algemene welzijn werden onderzocht. In het kader van dit onderzoek, introduceert VELUX de 'Breng buiten weer binnen' ontwerptips, zodat mensen hun leefruimtes in kunnen richten met de natuur in hun achterhoofd.

De nieuwe wereldwijde campagne 'Haal de natuur weer in huis', die de risico's van een maatschappij met een tekort aan natuur in beeld brengt, weerspiegelt het onderzoek. Langzaam maar zeker hebben we de natuur achter ons gelaten en zijn we meer naar binnen gegaan. We zijn een echte Indoor Generation geworden. Het onderzoek wordt geïllustreerd in een film geregisseerd door Martin de Thurah, die laat zien hoe kinderen van vorige generaties buiten speelden, terwijl de kinderen van vandaag veel meer geneigd zijn om binnen te blijven.

Breng buiten weer binnen
Met 'Haal de natuur weer in huis', introduceert VELUX ontwerptips op basis van het 'Breng buiten weer binnen' principe, zodat mensen hun leefruimtes in kunnen richten met de natuur in gedachten. Deze richtlijnen zijn in samenwerking met een team van experts en architecten ontwikkeld en toegepast. Met de 'Breng buiten weer binnen' ontwerpen van VELUX komt er overal in huis daglicht en frisse lucht binnen, inclusief de bijbehorende geluiden en geuren van de natuur.

“De relatie tussen natuur, architectuur en interieurontwerp bestaat al eeuwenlang. In veel woningen is die relatie tegenwoordig verstoord. Wij willen graag een inspiratiebron zijn zodat mensen hun huis zo in kunnen richten dat het voelt alsof de natuur dichtbij is,” licht Marthijn Reekers, architect Daglicht & Binnenklimaat bij VELUX Nederland toe.

Meer tijd in de buitenlucht: hoe doet de rest van de wereld het?
Uit het onderzoek van VELUX blijkt dat naast het feit dat respondenten meer tijd in de natuur willen doorbrengen, 77% van mening is dat ze hun dagelijkse routine en levensstijl moeten aanpassen om dit mogelijk te maken. In Italië ligt dat aantal aanzienlijk hoger, daar is 88% van mening dat ze veranderingen moeten doorvoeren. Canada is het land met het hoogste percentage mensen die een uur of minder per dag in de natuur doorbrengen (69% in vergelijking met een wereldwijd gemiddelde van 52%). Binnenshuis kijkt twee derde (66%) van de mensen graag door een raam naar het weer buiten.

Meer informatie over de VELUX campagne 'Haal de natuur weer in huis' is te vinden op www.letnaturebackin.com

Appendix

Ontwerptips om de natuur in huis te halen

1. Ontwerpen met een blik naar buiten
We hebben de neiging om ramen vanzelfsprekend te vinden. Maar vaak verliezen we elk gevoel van tijd en ruimte als we geen zicht hebben op buiten. Een raam betekent niet alleen zicht op de wereld, maar ook op de plek die jij daarin inneemt. We worden deel van de natuur als we de dag nacht zien worden, en de seizoenen zien veranderen. Kijkend naar de wolken en de lucht kom je in verbinding met de natuur. Een oerverbinding die er altijd al is geweest. Weet je nog dat je met je rug op het gras lag en de wolken aan je voorbij zag trekken? Of dat je 's nachts naar de sterren keek?

2. Ontwerpen met daglicht
Er kan niets op tegen daglicht. Zelfs het beste kunstlicht kan niet tippen aan de kracht en energie van daglicht. De zon is een krachtige en duurzame bron van licht en energie, dus ook goed voor je energierekening. Dankzij daglicht voelt je huis open en uitnodigend aan en heeft het een ruimtelijke uitstraling. Daglicht dat van bovenaf komt is een zeer efficiënte manier om daglicht diep in je woning te laten komen. 's Morgens al gelijk van voldoende daglicht in huis genieten, helpt om je bioritme in balans te houden. Dit is essentieel om je gezond en uitgerust te voelen!

3. Ontwerpen met natuurlijke ventilatie
Een ruimte vol frisse lucht is een ruimte gevuld met geluiden en geuren uit de natuur. Het ruisen van de bomen in de wind, het gekletter van de regen op het terras en het fluiten van de vogels. De geur van vers gemaaid gras en bloesem. De frisheid van de ochtend, de warmte van de middag en de koelte van de nacht. Het openen van ramen en deuren voor een natuurlijke luchtstroom is een eenvoudige manier om een gezond binnenklimaat te creëren. Frisse lucht is van essentieel belang voor onze gezondheid. We voelen ons er beter door en het maakt onze geest scherper.

Over VELUX Nederland

Al 78 jaar creëert de VELUX Groep wereldwijd een betere leefomgeving voor mensen door te zorgen voor optimaal daglicht en frisse lucht door het dak. Ons productprogramma biedt daglichtoplossingen voor hellende en platte daken, zoals dakramen, lichtkoepels en modulaire lichtstraten. Daarnaast bestaat ons assortiment uit vele typen raamdecoratie, zonwering, rolluiken, installatieoplossingen en intelligente bedieningssystemen. Al deze producten helpen bij het creëren van een gezond en duurzaam binnenklimaat om in te werken, wonen, leren of recreëren. Hieraan werken we wereldwijd met ongeveer 11.000 medewerkers in verkoop- en productiemaatschappijen in meer dan 40 landen. VELUX Nederland B.V. is een volledig autonome dochteronderneming van de VELUX Groep, die onderdeel is van de VKR Holding A/S, een naamloze vennootschap volledig in handen van non-profit stichtingen (de VELUX FOUNDATIONS) en familie. In 2018 had de VKR Holding een totale omzet van 2,6 miljard euro en de VELUX FOUNDATIONS keerden voor 118 miljoen euro aan liefdadigheidsdonaties uit. Kijk voor meer informatie op: www.velux.nl.