Nieuwe VELUX Solar Integrator integreert natuurlijk licht in zonnepaneeldaken

Het nieuwe gootstuksysteem VELUX Solar Integrator zorgt voor een naadloze integratie tussen VELUX dakramen en een geselecteerd aantal indak zonnepaneelsystemen. Hiermee biedt de VELUX Groep een esthetische oplossing voor het combineren van zonne-energieoplossingen en een comfortabel binnenklimaat in de waardevolle ruimten onder het hellende dak.

In 2018 zijn 74% van alle nieuwbouwwoningen voorzien van zonnepanelen op het dak1). Waar de combinatie van VELUX dakramen en opdak zonnepaneelsystemen al langer mogelijk is, was de integratie van indak zonnepaneelsystemen en dakramen tot nu toe niet altijd optimaal. Dit resulteert regelmatig in de keuze voor één van beide producten met het verlies van potentiële zonne-energieopbrengst of kostbare woonruimte onder het hellende dak tot gevolg. De VELUX Solar Integrator maakt door de naadloze integratie één geheel van VELUX dakramen en indak zonnepaneelsystemen, zodat deze concessies niet meer nodig zijn.

Optimale combinatie van wooncomfort en duurzaamheid

De VELUX Solar Integrator is een speciaal ontwikkeld gootstuk dat VELUX dakramen perfect aansluit op het indak zonnepaneel systeem van GSE, het energiedak van Homij en het Navitect II energiedak van EMERGO. Hierdoor wordt het dak optimaal gebruikt voor het opwekken van zonne-energie en zorgt het tegelijkertijd voor een comfortabele leefruimte onder dat dak. De groene energieproductie via de zonnepanelen en het toelaten van daglicht en frisse lucht door de dakramen biedt een natuurlijke oplossing voor een duurzaam en gezond binnen leven. De naadloze integratie van de dakramen en de zonnepanelen zorgt bovendien voor een esthetisch geheel op het dak. Zo wordt het beste van beide werelden gecombineerd, zowel van binnenuit als buitenaf.

"Uit onderzoek van Bouwkennis blijkt dat om de woningvoorraad te verduurzamen de meerderheid van de nieuwbouwwoningen nu al standaard voorzien wordt van zonnepaneelsystemen. Deze ontwikkeling zal naar verwachting door de aanstaande BENG-eisen verder toenemen. De VELUX Solar Integrator is een innovatieve oplossing om natuurlijke energieopbrengst te combineren met een optimaal gebruik van alle leefruimtes in huis. Hierdoor blijft een gezond binnenklimaat met veel natuurlijk licht en frisse lucht mogelijk wat erg belangrijk is, want gemiddeld brengen we 90% van onze tijd binnen door," zegt Jolanda de Gooijer, Product Group Manager bij VELUX Nederland.

Flexibele en robuuste installatie

Het nieuwe gootstuksysteem bedekt of blokkeert het zonnepaneel niet zodat een maximale energieopwekking gegarandeerd is. Het ontwerp van de unieke en innovatieve zijdelen biedt een zijdelingse flexibiliteit tot 25 mm. Hiermee wordt de perfecte positie van de zonnepanelen en het dakraam gewaarborgd. Een compleet zonnepaneeldak geïntegreerd met VELUX dakramen is bestand tegen extreme weersomstandigheden. De aansluiting van de VELUX Solar Integrator is succesvol getoetst in de grootste windtunnel van Europa, waarmee de windbestendigheid en waterdichtheid is gewaarborgd.

De VELUX Solar Integrator is flexibel op een geselecteerd aantal indak zonnepaneelsystemen toe te passen. Kijk voor verkrijgbaarheid, meer informatie en andere integratiemogelijkheden van VELUX dakramen en opdak zonnepaneelsystemen op: www.velux.nl/solarintegrator

1. Bron: BouwKennis - Kansen in de woningmarkt 2017-2018

Al 78 jaar creëert de VELUX Groep wereldwijd een betere leefomgeving voor mensen door te zorgen voor optimaal daglicht en frisse lucht door het dak. Ons productprogramma biedt daglichtoplossingen voor hellende en platte daken, zoals dakramen, lichtkoepels en modulaire lichtstraten. Daarnaast bestaat ons assortiment uit vele typen raamdecoratie, zonwering, rolluiken, installatieoplossingen en intelligente bedieningssystemen. Al deze producten helpen bij het creëren van een gezond en duurzaam binnenklimaat om in te werken, wonen, leren of recreëren. Hieraan werken we wereldwijd met ongeveer 11.000 medewerkers in verkoop- en productiemaatschappijen in meer dan 40 landen. VELUX Nederland B.V. is een volledig autonome dochteronderneming van de VELUX Groep, die onderdeel is van de VKR Holding A/S, een naamloze vennootschap volledig in handen van non-profit stichtingen (de VELUX FOUNDATIONS) en familie. In 2018 had de VKR Holding een totale omzet van 2,6 miljard euro en de VELUX FOUNDATIONS keerden voor 118 miljoen euro aan liefdadigheidsdonaties uit. Kijk voor meer informatie op: www.velux.nl.