Nederlanders brengen te weinig tijd door in de buitenlucht

Onderzoek toont aan dat we een tekort hebben aan frisse lucht en daglicht

De verbinding tussen de moderne maatschappij en de natuurlijk omgeving verdwijnt. Want ook al komen we graag in de natuur, we doen het bijna niet. Zo geeft 83% van de Nederlanders aan dat ze graag meer tijd in de natuur zouden willen doorbrengen, terwijl meer dan de helft (54%) aangeeft dat ze in een week gemiddeld slechts één uur of minder per dag buiten zijn. Daarnaast gelooft 81% van de Nederlanders dat ze als kind meer tijd in de natuur doorbrachten dan kinderen vandaag de dag. Dit blijkt uit een wereldwijde studie van onderzoeksbureau YouGov in opdracht van de VELUX Groep. De studie werd uitgevoerd onder meer dan 16.853 volwassenen in 15 landen, waaronder Nederland, en onderzoekt wat de effecten zijn van vooral binnen leven op ons algemene welzijn in het kader van een verschuiving naar een steeds meer verstedelijkte bevolking.

De nieuwe wereldwijde campagne en film 'Haal de natuur weer in huis' van VELUX, die de risico's van een maatschappij met een tekort aan natuur in beeld brengt, weerspiegelt dit onderzoek.

Meer tijd in de buitenlucht: hoe doet de rest van de wereld het?
Uit het onderzoek blijkt dat naast het feit dat respondenten meer tijd in de natuur willen doorbrengen, 77% van mening is dat ze hun dagelijkse routine en levensstijl moeten aanpassen om dit mogelijk te maken. In Italië ligt dat aantal aanzienlijk hoger, daar is 88% van mening dat ze veranderingen moeten doorvoeren. Canada is het land met het hoogste percentage mensen die een uur of minder per dag in de natuur doorbrengen (69% in vergelijking met een wereldwijd gemiddelde van 52%).

“De komende generatie zal waarschijnlijk nog minder verbonden zijn met de natuur, tenzij wij onze manier van leven gaan verandering. Het binnenlaten van daglicht en frisse lucht in huis kan één van de vele manieren zijn om onze verbinding met de natuur te herstellen,” zegt Marthijn Reekers, architect Daglicht & Binnenklimaat bij VELUX Nederland.

Positief effect op welzijn
Toch is het belangrijk dat we naar buiten gaan; een ‘frisse neus halen’ en tijd doorbrengen in de natuur is erg gezond. Volgens studie van onderzoeksinstituut RAND Europe, draagt een verbinding met de natuurlijke omgeving namelijk bij aan een goede gezondheid en welzijn.

“De natuur kan het risico op ziektes die te maken hebben met chronische stress verminderen, maar biedt ook een aantal bijkomende voordelen, zoals het bevorderen van subjectief welzijn,” legt gedragswetenschapper Terry Hartig, van de Universiteit van Uppsala, Instituut voor Huisvesting en Stedelijk Onderzoek, uit. Hij heeft gedocumenteerd hoe blootstelling aan de natuur herstellend kan werken en mogelijk stress kan beperken en het welzijn kan verbeteren.

Meer informatie over de VELUX campagne ’Haal de natuur weer in huis’ is te vinden op www.letnaturebackin.com.

YouGov-enquête
Totaal aantal respondenten 16.853 volwassenen. Het veldwerk is gehouden tussen 15 april – 1 mei 2019. Het onderzoek is online uitgevoerd in Europa en Noord Amerika (Nederland, Duitsland, Frankrijk, België, Groot-Brittannië, VS, Canada, Denemarken, Tsjechië, Slowakije, Polen, Italië, Oostenrijk, Zwitserland en Spanje).

RAND Europa verkennende studie
In opdracht van de VELUX Groep onderzocht onafhankelijk onderzoeksinstituut RAND Europe of klinisch onderzoek een correlatie tussen de natuur en de geestelijke gezondheid en welzijn heeft geïdentificeerd. Dit werk bestond uit een beoordeling van de bestaande literatuur die het afgelopen jaar is gepubliceerd in de PubMed-database en Cochrane-reviews van de afgelopen vijf jaar. Tien systematische reviews bleken relevant en een aantal daarvan benadrukken een positieve link tussen natuur, blootstelling aan de natuur en geestelijke gezondheid. Gedurende het volledige onderzoeksproces heeft RAND Europe de volledige redactionele controle over en onafhankelijkheid behouden met betrekking tot de analyses die zijn uitgevoerd en gepresenteerd in dit rapport. Hun werk informeert het algemeen belang en mag niet worden opgevat als een commerciële goedkeuring. Lees het rapport op https://www.rand.org/pubs/research_reports/RR3122.html

Over RAND Europe
RAND Europe is een non-profit onderzoeksorganisatie die helpt bij het verbeteren van beleid en besluitvorming door onderzoek en analyse. Hun bevindingen en aanbevelingen zijn gebaseerd op strikt reviews van collega-onderzoekers en analyse, met als doel het algemene belang te laten profiteren van de impact en brede verspreiding van hun werk.

Al 78 jaar creëert de VELUX Groep wereldwijd een betere leefomgeving voor mensen door te zorgen voor optimaal daglicht en frisse lucht door het dak. Ons productprogramma biedt daglichtoplossingen voor hellende en platte daken, zoals dakramen, lichtkoepels en modulaire lichtstraten. Daarnaast bestaat ons assortiment uit vele typen raamdecoratie, zonwering, rolluiken, installatieoplossingen en intelligente bedieningssystemen. Al deze producten helpen bij het creëren van een gezond en duurzaam binnenklimaat om in te werken, wonen, leren of recreëren. Hieraan werken we wereldwijd met ongeveer 11.000 medewerkers in verkoop- en productiemaatschappijen in meer dan 40 landen. VELUX Nederland B.V. is een volledig autonome dochteronderneming van de VELUX Groep, die onderdeel is van de VKR Holding A/S, een naamloze vennootschap volledig in handen van non-profit stichtingen (de VELUX FOUNDATIONS) en familie. In 2018 had de VKR Holding een totale omzet van 2,6 miljard euro en de VELUX FOUNDATIONS keerden voor 118 miljoen euro aan liefdadigheidsdonaties uit. Kijk voor meer informatie op: www.velux.nl.