Prijsuitreiking VELUX Trophy 2010 op 7 februari in het Bouwhuis

Integrale ontwerpen met optimale daglichttoetreding en wooncomfort beloond

De Meern, 6 januari 2011. Op maandag 7 februari 2011 vindt tijdens de Internationale Bouwbeurs in Utrecht de prijsuitreiking van de VELUX Trophy 2010 plaats. Sneeuw gooide op de eerder geplande datum in december roet in het eten, waarna organisator VELUX Nederland uit voorzorg de prijsuitreiking had uitgesteld. De VELUX Trophy wordt nu tijdens de Bouwbeurs voor het eerst uitgereikt in het Bouwhuis (Hal 7 stand E010). De Trophy gaat naar een woningbouw- of utiliteitsbouwproject waarin met VELUX producten optimale daglichttoetreding en een comfortabel binnenklimaat is gecreëerd. Daarnaast wordt getoonde expertise in samenwerken tussen architect, aannemer en bouwmaterialenhandelaar beloond. Het winnende project ontvangt een VELUX Trophy en een geldbedrag van 7.500 euro verdeeld over de deelnemende architect, aannemer en bouwmaterialenhandelaar. Beoordelingscriteria De jury bestaande uit Hans Ruijssenaars (Directeur Hans Ruijssenaars Architecten B.V.), Rob de Groot (Manager BouwGarant), Gert Smit (Voorzitter HIBIN) en Michel Sombroek (Algemeen Directeur van VELUX Nederland B.V.) heeft alle ingezonden projecten beoordeeld aan de hand van verschillende criteria. Zo wordt gekeken of de gerealiseerde daglichttoetreding en het binnenklimaat van het gebouw optimaal zijn, hoe de VELUX producten zijn toegepast en hoe de samenwerking tussen de verschillende partijen tijdens het project heeft plaatsgevonden. De 21 projecten die aan alle beoordelingscriteria voldeden, worden nu samen met de ‘Dakraamkunst’ schilderijen van de Vlaamse absurdist en cartoonist Luc Zeebroek, alias Kamagurka tentoongesteld in het Daglicht Advies Centrum van VELUX Nederland B.V. in De Meern. De VELUX Trophy wordt uitgereikt door Hans Ruijssenaars. Voorafgaand aan de prijsuitreiking geeft Atto Harsta (Directeur Aldus bouwinnovatie), een creatieve en strategisch ingestelde bouwvisionair die met beide benen op de bouwplaats staat, een lezing over ‘The art of Daylighting’. Hierin vertelt hij hoe u een duurzame verandering tot een werkelijk succes maakt. Zowel de lezing als de prijsuitreiking zijn vrij toegankelijk voor belangstellenden. Meer informatie over de VELUX Trophy en een mogelijkheid tot aanwezigheid staat op www.velux.nl/trophy.

Programma prijsuitreiking VELUX Trophy maandag 7 februari 2011: 13:00 Ontvangst in het Bouwhuis (Hal 7 stand E010) 13:10 - 13:15    Welkomstwoord                        door Michel Sombroek,                         Algemeen Directeur VELUX Nederland B.V. en juryoorzitter VELUX Trophy 13:15 - 14:00    Lezing: ‘The Art of Daylighting’                         door Atto Harsta                         Directeur Aldus bouwinnovatie, Oprichter en bestuurslid Stichting Living                        daylights, Voorzitter Booosting; Platform voor koplopers in bouwinnovatie 14:00 - 14:30    Prijsuitreiking VELUX Trophy 2010                         door Prof. Ir. M. Arch. Hans Ruijssenaars,                         Directeur Hans Ruijssenaars Architecten B.V. en jurylid VELUX Trophy 14:30 - 15:00    Borrel; toost op de winnaar

Over de VELUX Groep De VELUX Groep zorgt voor een aangenamere leefomgeving onder het dak door deze te voorzien van daglicht en frisse lucht. Naast een ruim aanbod van dakramen en daglichtsystemen voor hellende daken biedt het VELUX productprogramma oplossingen voor platte daken. Het assortiment van de Groep bestaat bovendien uit vele typen raamdecoratie, buitenzonweringen, rolluiken, op afstand bedienbare intelligente producten, producten aangestuurd door zonne-energie en zonnecollectoren. De VELUX Groep investeert uitgebreid in producten die bij een bijdrage kunnen leveren aan het terugdringen van het energieverbruik in gebouwen. In zes modelwoningen in het Model Home 2020 project wordt concreet getoond hoe gebouwen energieneutraal en energieproducerend kunnen worden gebouwd met gebruik van daglicht en behoud van een comfortabel binnenklimaat. De opgebouwde kennis uit het project wordt vertaald naar visualisatietools. De VELUX Groep bezit productievestigingen in elf landen, verkoopmaatschappijen in bijna veertig landen en is één van de sterkste merken in de wereldwijde sector bouwmaterialen. VELUX Nederland B.V. is een volledig autonome dochteronderneming van de VELUX Groep, onderdeel van de VKR Holding A/S. Kijk voor meer informatie op www.velux.nl.