Sunlighthouse wint milieu & energietechnologie prijs

Derde C02 neutrale project in Model Home 2020 nu al succes

De Meern, 6 april 2010. Sunlighthouse zal later dit jaar worden opgeleverd, maar is nu al uitgeroepen tot winnaar van de Austrian National Award for environment & energy technology 2010 in de categorie ‘special awards’. De prijs is een initiatief van de Oostenrijkse regering. Sunlighthouse kreeg de prijs vanwege het zeer innovatieve ontwerp, de hoge mate van vernieuwing en het marktpotentieel. Door het unieke ontwerp volgens de principes van Actief Huis ontstaat in de woning een ideale balans tussen energieontwerp, binnenklimaat en de omgeving, waarbij het wooncomfort en de gezondheid van de bewoners centraal staat. Bij de ontwikkeling van gebouwen is het belangrijk het energiegebruik en de uitstoot van CO2 van het gebouw te verminderen. Via het Model Home 2020 project wil de VELUX Groep een bijdrage leveren aan de ontwikkeling van nieuwe producten en bouwmethodieken waarbij ook het leefcomfort van de gebruikers wordt meegenomen. Tijdens dit project worden zes modelwoningen gebouwd. Sunlighthouse, de derde modelwoning, is nog in aanbouw, maar is nu al de winnaar van een prestigieuze energieprijs van de Oostenrijkse Ministeries van Milieu, Economie en Technologie. Energie+ woning Op 23 november vorig jaar werd het ontwerp van het Sunlighthouse gepresenteerd. Het hoofddoel van Sunlighthouse is om de totale energieconsumptie tot een minimum te beperken zonder afbreuk te doen aan het wooncomfort van de gebruiker. Uiteindelijk zal Sunlighthouse na 30 jaar voldoende schone energie gegenereerd hebben om de CO2 uitstoot die heeft plaatsgevonden tijdens de bouw en het gebruik van de woning te compenseren. Integrale samenwerking Sunlighthouse is een eengezinswoning ontworpen in een samenwerkingsverband tussen VELUX Oostenrijk, de afdeling Bouw en Milieu van de Danube University Krems en het Oostenrijkse IBO, Instituut voor Gezond en Ecologisch Bouwen. Het huis is ontworpen om te voldoen aan de hoogste architecturale en ecologische kwaliteiten. Een voorbeeldwoning waar de huidige technologische standaards worden gecombineerd met een doordacht concept. Een CO2-neutraal huis met uitstekende daglichtcondities, die geen koeling nodig heeft en zelfs energie produceert. Active House Ook in Nederland worden de Active House principes steeds vaker toegepast, zoals in een ontwerp dat door een projectteam is ingediend voor de ontwerpwedstrijd Duurzaam Drijvend Wonen uitgeschreven door het stadsdeel Oost-Watergraafsmeer in Amsterdam. Daarnaast worden de principes ook gebruikt in een ontwerp voor een duurzame woonark die is ontwikkeld door ABC Arkenbouw uit Urk. Over VELUX VELUX zorgt voor een aangenamere leefomgeving onder het dak door deze te voorzien van daglicht en frisse lucht. Naast een ruim aanbod van dakvensters en daglichtsystemen voor hellende daken biedt VELUX oplossingen voor platte daken. Het assortiment van VELUX bestaat bovendien uit vele typen raamdecoratie, buitenzonweringen, rolluiken, op afstand bedienbare intelligente producten en producten aangestuurd door zonne-energie. VELUX investeert uitgebreid in producten die bij een bijdrage kunnen leveren aan het terugdringen van energieverbruik in gebouwen. In zes modelwoningen in het Model Home 2020 project laat VELUX concreet zien hoe gebouwen energieneutraal en energieproducerend kunnen worden gebouwd met gebruik van daglicht en behoud van een comfortabel binnenklimaat. VELUX bezit productievestigingen in elf landen, verkoopmaatschappijen in bijna veertig landen en is één van de sterkste merken in de wereldwijde sector bouwmaterialen. Producten van VELUX zijn in vrijwel de gehele wereld verkrijgbaar. Kijk voor meer informatie op www.velux.nl/overvelux. -///- Noot voor de redactie Voor meer informatie of beeldmateriaal kunt u contact opnemen met: Claudia van Veenendaal PR Manager Tel: 030-6.629.679 E-mail: claudia.van.veenendaal@velux.nl Adres: Molensteijn 2 Postcode/Plaats: 3454 PT De Meern

Terug naar Persberichten overzichtKlik hier