The Cube By VELUX

Een artistieke weergave van daglicht en frisse lucht tijdens het London Design Festival

Van 18 tot en met 26 september 2021 is het London Design Festival de thuisbasis van The Cube by VELUX, een toevluchtsoord waar bezoekers de spreekwoordelijke stekker uit het stopcontact kunnen trekken, tot rust kunnen komen en kunnen ontspannen door een perfecte combinatie van daglicht en frisse lucht.

The Cube by VELUX is ontworpen door het gerenommeerde Deense architectenbureau Henning Larsen en is te bezichtigen op het Observation Point op de South Bank in Londen. Als één van de tien belangrijkste bezienswaardigheden van het London Design Festival 2021 - dat door de hele stad plaatsvindt – is The Cube by VELUX de perfecte pitstop voor een 'Moment of Calm' in de drukke stad.

Binnen Henning Larsen delen we een wederzijdse interesse en geschiedenis met VELUX doordat we veel met daglicht werken. In Scandinavië, waar we gevestigd zijn, is daglicht een bron waar we heel bewust mee omgaan. Soms is er daglicht in overvloed, en soms is het schaars. Maar bovenal verandert het voortdurend! We zijn erg dankbaar een bijdrage te hebben mogen leveren aan The Cube by VELUX. Het was een perfecte kans om speels met daglicht om te gaan en een speciale ervaring voor de bezoekers te creëren.

Eva Ravnborg, Design Director bij Henning Larsen

De unieke installatie - tot leven gebracht door Formroom (Creative Design Agency) - heeft een mozaïek van VELUX dakramen. In combinatie met een door de Deense producer en DJ Kasper Bjørke op maat gemaakte soundtrack met natuurgeluiden - zoals wind en vogelgezang – zullen bezoekers zich nog meer verbonden voelen met de natuur als zij in The Cube by VELUX zijn, die de dakramen in de ruimte brengen. De geluidservaring bij The Cube by VELUX wordt mede mogelijk gemaakt door audiopartner Bang & Olufsen.

Door het produceren en het draaien van ambient muziek, ontdekte ik dat deze muziek een enorme etherische sfeer creëert die luisteraars in staat stelt contact te maken met een andere gemoedstoestand - zelfs wanneer ze zich in een openbare ruimte bevinden en zijn omringd door anderen. Ik hoop dan ook dat mensen die The Cube by VELUX bezoeken hetzelfde gevoel van kalmte en rust ervaren bij het luisteren naar de muziek als die ik voelde bij het produceren ervan.

Kasper Bjørke (Producer & DJ)

Voor mensen die het iconische jaarlijkse designevenement niet kunnen bijwonen, of waarvan hun reis wordt beperkt, is er een kans om The Cube by VELUX vanuit huis te beleven. Dit kan via een digitale ervaring op www.veluxcube.co.uk of door een virtuele ademsessie via het @VELUX Instagram-kanaal op zaterdag 18 september om 9.00 uur.

The Cube by VELUX is te vinden op Observation Point, 56 Upper Ground, Londen, SE1 9PP.

De openingstijden tijdens het festival zijn: maandag t/m vrijdag van 11.00 tot 19.00 uur, en zaterdag en zondag van 10.00 – 19.00 uur.

Boilerplate

Al bijna 80 jaar creëert de VELUX Groep wereldwijd een betere leefomgeving voor mensen door te zorgen voor optimaal daglicht en frisse lucht door het dak. Ons productprogramma biedt daglichtoplossingen voor hellende en platte daken, zoals dakramen, dakkapellen, lichtkoepels en modulaire lichtstraten. Daarnaast bestaat ons assortiment uit vele typen raamdecoratie, zonwering, rolluiken, installatieoplossingen en intelligente bedieningssystemen. Al deze producten helpen bij het creëren van een gezond en duurzaam binnenklimaat om in te werken, wonen, leren of recreëren. Hieraan werken we wereldwijd met ongeveer 11.500 medewerkers in verkoop- en productiemaatschappijen in meer dan 40 landen. VELUX Nederland B.V. is een volledig autonome dochteronderneming van de VELUX Groep, die onderdeel is van de VKR Holding A/S, een naamloze vennootschap volledig in handen van non-profit stichtingen (de VELUX FOUNDATIONS) en familie. In 2019 had de VKR Holding een totale omzet van 2,9 miljard euro en de VELUX FOUNDATIONS keerden voor 178 miljoen euro aan liefdadigheidsdonaties uit. Kijk voor meer informatie op: www.velux.nl.