Internationale Daylight Symposium dit jaar in Berlijn

“Healthy & Climate-Friendly Architecture – from knowledge to practice”

Daglicht is van vitaal belang voor onze gezondheid. Toch is het door onze moderne manier van leven iedere dag weer een uitdaging om voldoende daglicht en verbondenheid met de natuur te vinden, wat uiteindelijk kan leiden aan een tekort aan daglicht. Welke rol ligt er voor architecten nu we niet meer synchroon leven aan de cycli van het natuurlijke licht? Dit en andere onderwerpen zullen bediscussieerd worden tijdens het grootste forum ter wereld over daglicht en architectuur. Voor de zevende keer is de VELUX Groep gastheer van het internationale Daylight Symposium dat op 3 en 4 mei 2017 plaatsvindt in Café Moskau in Berlijn.

Het thema van het Daylight Symposium is dit jaar “Healthy & Climate-Friendly Architecture – from knowledge to practice”. Met de focus op het gebruik van daglicht om gebouwen te creëren die gezond en comfortabel zijn en de negatieve impact van gebouwen en activiteiten van mensen op de klimaatverandering te reduceren.

Het is cruciaal dat we nadenken over de manier waarop we het ontwerp van onze woningen, kantoren, scholen, openbare plaatsen en steden uitvoeren om de uitdagingen van de moderne samenleving, waar mensen tot 90% van hun leven binnenshuis besteden, aan te pakken. Hoe kunnen architectuur en daglicht samenwerken om onze zintuigen te stimuleren? Kunnen we een nieuw paradigma voor de architectuur creëren en een manier vinden om te leven aan de hand van inzichten uit onderzoeken op het gebied van verlichting, gezondheid en bouwkunde? Wat zijn de mechanismen om kennis over te dragen vanuit onderzoek naar de praktijk, en hoe kunnen deze worden versneld door middel van beleid?

Deze vragen zullen worden behandeld en besproken door middel van presentaties van wetenschappelijke onderzoeken, de ervaringen en standpunten van bouwkundigen, architecten en beleidsmakers - die een scala van aspecten in relatie tot het gebruik van daglicht, mensen, politiek en economie met u willen delen.

Keynote sprekers tijdens het symposium zijn onder andere:

• Stefan Behnisch, Behnisch Architecten, Duitsland; prijswinnend architect en ambassadeur voor duurzame ontwerpen.
  • Eén van de meest aansprekende personen van 2016 uit de Architectural League van New York, Omar Gandhi.·
  • Anne Lacaton en Jean Philippe Vassal, Lacation & Vassal, Frankrijk; prijswinnend architect die sociale aspecten toepast in architectuur, materialen hergebruikt en daglicht gebruikt om gezonde, functionele woongemeenschappen te ontwikkelen.
  • De Nederlandse Martine Knoop, Technische Universität Berlijn; was jarenlang werkzaam bij Philips en gastdocent aan de TU Eindhoven. Op dit moment heeft ze een leerstoel in Lighting Technology.
  • Marc Fontoynont, professor aan het Danish Building Research Institute, Aalborg University, Denemarken
  • James Carpenter, James Carpenter Design Associates, VS; prijswinnend architect en autoriteit op het gebied van glas en natuurlijk licht in ontwerpen.
  • Marilyne Andersen, hoogleraar Sustainable Construction Technologies en decaan bij de School of Architecture, Civil and Environmental Engineering of EPFL, Zwitserland en oprichter van het MIT Daylighting Lab.

Bekijk alle sprekers en het hele programma op: http://thedaylightsite.com/symposium/2017-2/programme/

De Key notes van het Daylight Symposium zijn op 3 en 4 mei via rrn livestream te volgen.

Al 75 jaar creëert de VELUX Groep wereldwijd een betere leefomgeving voor mensen door te zorgen voor daglicht en frisse lucht door het dak. Ons productprogramma biedt daglichtoplossingen voor hellende en platte daken, zoals dakramen, lichtkoepels en modulaire lichtstraten. Daarnaast bestaat het assortiment uit vele typen raamdecoratie, zonwering, rolluiken, installatieoplossingen en intelligente bedieningssystemen. Deze producten helpen bij het creëren van een gezond en duurzaam binnenklimaat om in te werken, wonen of leren. Hieraan werken we wereldwijd met ongeveer 9.500 medewerkers in verkoopmaatschappijen en productievestigingen in meer dan veertig landen. VELUX Nederland B.V. is een volledig autonome dochteronderneming van de VELUX Groep, die onderdeel is van de VKR Holding A/S, een naamloze vennootschap volledig in handen van stichtingen en familie. Kijk voor meer informatie op: www.velux.nl.