VELUX lanceert MyDaylight: eerste virtual reality app voor verbouwingsontwerp

Gebruik van cloud computing en virtual reality speltechnologie zorgt voor levensechte lichtbeleving

De VELUX Groep lanceert MyDaylight, ’s werelds eerste virtual reality app voor daglichtvisualiatie en renovatie-ontwerp. De app, die onder meer op speltechnologie werkt, stelt huiseigenaren in staat eenvoudig hun eigen renovatie- of verbouwingsproject te ontwerpen om het vervolgens direct te visualiseren en in 360 graden of virtual reality te beleven.

Met de app overbrugt VELUX de kloof tussen voorstellingsvermogen en implementatie. Gebruikers van de app kunnen verschillende daglichtontwerpen als in het echt met elkaar vergelijken door te experimenteren met de grootte en positie van ramen. De levensechte simulaties zijn binnen enkele minuten gereed.

Virtual reality daglicht vanuit de cloud
“Hoe daglicht zich binnenshuis manifesteert, hangt van oneindig veel variabelen af,” vertelt Jarl Langerak, directeur marketing & communicatie bij VELUX Nederland. “Denk aan de stand van de zon en de locatie van ramen. Deze app gebruikt een paar van die factoren en voert er in de cloud complexe lichtberekeningen mee uit. De uiteindelijke simulatie wordt direct naar je smartphone gestuurd.”

MyDaylight werkt op basis van zogenaamde cloud-gebaseerde virtual reality speltechnologie om een overweldigend gevoel van licht en ruimte te creëren. Nooit eerder werd deze geavanceerde, nieuwe technologie door een bedrijf ontwikkeld.

In virtual reality het (dag)licht zien
Dankzij de rekenkracht van de app kunnen huiseigenaren eindeloos met verschillende verbouwingsmogelijkheden experimenteren. Omdat het een mobiele app is, werkt hij bovendien altijd en overal. Daarmee komt VELUX tegemoet aan de groeiende trend onder consumenten om online te ontwerpen, browsen en winkelen.

“De zoektocht naar inspiratie verplaatst zich meer en meer naar de digitale snelweg,” aldus Langerak. “Huiseigenaren kunnen nu hun verbouwingsideeën verkennen waar ze ook zijn: in de bus, de trein of thuis op de bank.”

De MyDaylight app is vanaf 1 maart gratis beschikbaar in de App Store en Google Play Store. Kijk voor meer informatie op www.velux.nl/mydaylight.

Zo werkt MyDaylight
Nieuwsgierig geraakt? Creëer je eigen, op maat gemaakte daglichtontwerp in nog geen 10 minuten en ervaar je nieuwe kamer digitaal aan de hand van deze stappen.

1. Download de MyDaylight app.
2. Configureer je ruimte door gegevens in te voeren zoals afmetingen van de vloer, dakhelling en meubels.
3. Maak verschillende daglichtontwerpen door met de grootte en de positie van de ramen te experimenteren.
4. Binnen enkele minuten ontvang je een melding dat je persoonlijke daglichtsimulatie beschikbaar is.
5. Met de simulatie op je telefoon kun je de ruimte zowel in 360° als in VR ervaren. Met een VR-bril krijg je het gevoel alsof je midden in de kamer staat die je net hebt gecreëerd!

Je kunt eindeloos experimenteren met scenario's en ontwerpen en net zoveel simulaties maken als je wilt. Tijd en verbeelding zijn je enige grenzen.

Al meer dan 75 jaar creëert de VELUX Groep wereldwijd een betere leefomgeving voor mensen door te zorgen voor optimaal daglicht en frisse lucht door het dak. Ons productprogramma biedt daglichtoplossingen voor hellende en platte daken, zoals dakramen, lichtkoepels en modulaire lichtstraten. Daarnaast bestaat ons assortiment uit vele typen raamdecoratie, zonwering, rolluiken, installatieoplossingen en intelligente bedieningssystemen. Al deze producten helpen bij het creëren van een gezond en duurzaam binnenklimaat om in te werken, wonen of leren. Hieraan werken we wereldwijd met ongeveer 9.500 medewerkers in verkoop- en productiemaatschappijen in meer dan veertig landen. VELUX Nederland B.V. is een volledig autonome dochteronderneming van de VELUX Groep, die onderdeel is van de VKR Holding A/S, een naamloze vennootschap volledig in handen van non-profit stichtingen (de VELUX FOUNDATIONS) en familie. In 2016 had de VKR Holding een totale omzet van 2,4 miljard euro en de VELUX FOUNDATIONS keerden voor 155 miljoen euro aan liefdadigheidsdonaties uit. Kijk voor meer informatie op: www.velux.nl.