VELUX Nederland is ‘Fabrikant van de Toekomst ’

VELUX Nederland bekroond met Hibin Fabrikant van de Toekomst-award en overall publieksprijs

Met de 'take-back recyclingdienst' is VELUX Nederland door de vakjury op 8 juni uitgeroepen tot Fabrikant van de Toekomst 2021 in de categorie ‘Minder primaire grondstoffen’. Daarnaast werd vandaag bekend dat VELUX Nederland ook de ‘overall’ publieksprijs voor de Take-back Service in ontvangst mag nemen.

Om bouwafval tegen te gaan en dakramen van de afvalberg te redden, worden VELUX dakramen via de 'take-back service’ gescheiden ingezameld en gedemonteerd door bedrijven die veelal onder de Wet sociale werkvoorziening (Wsw) vallen of bedrijven die werken aan de re-integratie van gedetineerden. Met de hieruit ontstane grondstoffen zoals glas, hout, aluminium en kunststoffen, worden nieuwe producten gemaakt en realiseert VELUX een CO2 reductie van 28% per dakraam in vergelijking met bouw- en sloopafval in de laatste fase van de levenscyclus.

Duurzaamheid staat bij VELUX voorop en daarom zijn we dankbaar dat we – middels de Fabrikant van de Toekomst-award en -publieksprijs – op dit gebied worden erkend. Zo zijn we druk bezig met het op terugwerkende kracht compenseren van alle door VELUX gerealiseerde CO2 uitstoot door het planten van nieuwe bossen. Op deze manier kunnen we in 2041 - wanneer VELUX 100 jaar bestaat - zeggen dat we levenslang klimaatneutraal zijn. Verder ondernemen we flinke stappen om ons eigen productieproces te vergroenen. Met de 'take-back recyclingdienst VELUX dakramen' willen we voorkomen dat oude dakramen op de vuilstort belanden en willen we juist het hergebruik van grondstoffen, gewonnen uit ‘oude’ ramen, stimuleren.

Ronald Bal, ‎Sustainable Development Improvement Manager bij VELUX Nederland

Tijdens de Fabrikant van de Toekomst verkiezing werden fabrikanten beoordeeld op procesinnovaties in de categorieën Bouw- en renovatieopgave, Minder primaire grondstoffen, Data voor stroomlijning van de bouwsector en Hindervrije bouwlogistiek.

Lees hier meer over Fabrikant van de Toekomst.

Boilerplate

Al bijna 80 jaar creëert de VELUX Groep wereldwijd een betere leefomgeving voor mensen door te zorgen voor optimaal daglicht en frisse lucht door het dak. Ons productprogramma biedt daglichtoplossingen voor hellende en platte daken, zoals dakramen, dakkapellen, lichtkoepels en modulaire lichtstraten. Daarnaast bestaat ons assortiment uit vele typen raamdecoratie, zonwering, rolluiken, installatieoplossingen en intelligente bedieningssystemen. Al deze producten helpen bij het creëren van een gezond en duurzaam binnenklimaat om in te werken, wonen, leren of recreëren. Hieraan werken we wereldwijd met ongeveer 11.500 medewerkers in verkoop- en productiemaatschappijen in meer dan 40 landen. VELUX Nederland B.V. is een volledig autonome dochteronderneming van de VELUX Groep, die onderdeel is van de VKR Holding A/S, een naamloze vennootschap volledig in handen van non-profit stichtingen (de VELUX FOUNDATIONS) en familie. In 2019 had de VKR Holding een totale omzet van 2,9 miljard euro en de VELUX FOUNDATIONS keerden voor 178 miljoen euro aan liefdadigheidsdonaties uit. Kijk voor meer informatie op: www.velux.nl.