03
oktober
2013
|
00:00
Europe/Amsterdam

VELUX Nederland participeert in nieuw platform over duurzaam wonen

Uit onderzoek blijkt dat Nederlanders graag duurzaam willen wonen

VELUX Nederland participeert in het nieuwe online platform Langlevejehuis.nl, dat zich richt op mensen die duurzaam willen wonen. Het platform is een initiatief van uitgever Sanoma en is tijdens de Woonbeurs, die op dit moment plaatsvindt in de RAI, officieel gelanceerd. Uit onderzoek onder 900 bezoekers van de website blijkt dat Nederlanders graag duurzaam willen wonen, vooral als er geld bespaard kan worden.
 
“Wij participeren in het platform omdat we huizenbezitters willen blijven inspireren en stimuleren om in hun woning te blijven investeren. Juist in deze moeilijkere tijden is het belangrijk je huis aan te pakken om duurzamer en comfortabelere te kunnen wonen en om energiekosten te besparen. Bij dit platform kunnen bewoners praktische informatie krijgen die op hun situatie is toegespitst,” aldus Michel Kalis, commercieel directeur van VELUX Nederland.
 
Dat de interesse in duurzaam wonen groot is (90%), blijkt uit het onderzoek onder 900 bezoekers van Langlevejehuis.nl. Maar liefst 97% ziet het belang om op deze manier een bijdrage te leveren aan een betere wereld. Maar het besparen van geld is voor mensen de grootste drijfveer. Bijna driekwart van de respondenten doet op dit moment al iets aan duurzaam wonen. Door te isoleren, ramen te voorzien van dubbelglas en zonnepanelen of een hr-ketel aan te schaffen. Tegelijkertijd geeft meer dan de helft aan nog te weinig van het onderwerp af weten om er echt mee aan de slag te kunnen gaan. Zo weet meer dan driekwart niet welk energielabel zijn of haar huis heeft, terwijl de meesten (meer dan 82%) wel weten dat een energielabel in de toekomst verplicht wordt.
 
  
Nuttig informatie en inspiratie
De interesse in niet al te ingewikkelde tips over duurzaam wonen is groot, zoals goed toepasbare en betaalbare adviezen, handige rekenmodellen, ervaringsverhalen en vooral luchtigheid en relativeringsvermogen. Die mist men op de huidige websites over duurzaam wonen.
 
“Bezoekers kunnen op Langlevejehuis.nl een test doen die ze helpt om in kaart te brengen waar hun grootste behoefte zit. Is hun huis bijvoorbeeld te koud, te donker of te bedompt, dan ontvangen ze een stappenplan boordevol weetjes, tips, actiepunten en oplossingen passend bij hun persoonlijke (woon)situatie, die ze een halfjaar lang kunnen volgen. Zo wordt het nemen van energiezuinige maatregelen in hapklare brokken aangeleverd, zodat zij het zo makkelijk mogelijk in de praktijk kunnen brengen,” vertelt Kalis.
 
De test en het stappenplan zijn ontwikkeld in samenwerking met Milieu Centraal. Partners van Lang Leve Je Huis zijn naast VELUX Nederland, Nuon, Liander, Solarlux en Sense for Life Kozijnen.


d