VELUX Nederland viert 25-jarig bestaan

Na de introductie van de nieuwe generatie VELUX dakramen in april had VELUX Nederland nu opnieuw iets te vieren. Op 1 juli 2013 was het precies 25 jaar geleden dat VELUX Nederland werd opgericht. De VELUX producten werden al sinds 1957 op de Nederlandse markt verkocht via BRAAT BOUWSTOFFEN N.V. en haar dochteronderneming Noralph B.V in Alphen aan den Rijn. Hierdoor had VELUX in 1988 als bouwmateriaal al een gevestigde naam op de Nederlandse markt. Vanaf 1991 zit VELUX Nederland in haar huidige bedrijfspand in De Meern.

"Mensen hebben daglicht en frisse lucht nodig om te groeien en te ontwikkelen. Dit fundamentele feit is de belangrijkste reden achter de groei van de VELUX organisatie sinds de oprichting en de ontwikkeling van het eerste VELUX dakraam. “Onze oprichter Villum Kann Rasmussen had een duidelijke visie en wilde daglicht en frisse lucht in woningen en het leven van mensen brengen. En vandaag de dag kunnen we zien dat de niet aflatende aandacht voor daglicht en frisse lucht nog steeds de kwaliteit van leven voor miljoenen mensen over de hele wereld verbetert," vertelt Michel Sombroek, algemeen directeur VELUX Nederland. “De nieuwe generatie VELUX dakramen die we begin dit jaar hebben gelanceerd, is dan ook niet alleen het resultaat van honderd manjaren toegewijde ontwikkeling in de laatste jaren. Het is ook het resultaat van 70 jaar continue experimenten met daglicht en frisse lucht onder het dak.”

Leefbare zolders creëren
Toen men in naoorlogs Europa geconfronteerd werd met een ernstig tekort aan woningen, werd de mogelijkheid om zolders tegen een betaalbare prijs om te toveren tot aantrekkelijke woonruimtes snel omarmt. De vraag naar verschillende daglichtoplossingen in verschillende landen en voor verschillende typen gebouwen, leidde tot een internationale uitbreiding van de VELUX Groep en een snelle productontwikkeling. Vandaag de dag biedt de VELUX Groep een breed scala daglichtoplossingen voor ieder dak ongeacht de dakhelling, de omvang, de functie van het gebouw en de bereikbaarheid van de ramen. De VELUX geschiedenis in Nederland begon in 1957 en op dit moment zijn er 62 mensen in dienst bij VELUX Nederland.

"De visie om te zorgen voor daglicht en frisse lucht in het leven van mensen is nog steeds springlevend. Door te luisteren naar dromen en behoeften van mensen zijn wij voortdurend bezig oplossingen te bedenken die de leefbaarheid van woningen verder verbeteren. Eén van mijn favoriete voorbeelden is het VELUX Cabrio balkonvenster dat twintig jaar geleden is ontwikkeld. Dit dakraam opende nieuwe mogelijkheden voor het leefbaar maken van zolderruimtes en zorgt op eenvoudige en betaalbare wijze voor een prachtig balkon," aldus Sombroek.

Vandaag de dag zijn de VELUX merknaam en het VELUX logo geregistreerde handelsmerken in 100 landen en is het merk VELUX één van de toonaangevende merken in de wereldwijde bouwmaterialenindustrie. Naast de kwaliteit, functionaliteit en het brede productassortiment worden VELUX producten ook erkend voor hun design. "De VELUX daglichtspot by Lovegrove, ontworpen door Ross Lovegrove, en de verduisterende rolgordijnen die we samen met Karim Rashid hebben ontwikkeld, zijn zeer populair en alom geprezen voor hun ontwerp. Begin dit jaar hebben we de VELUX modulaire lichtstraten voor commerciële gebouwen gelanceerd die we samen met het vooraanstaande Britse architectenbureau Foster + Partners hebben ontwikkeld en waarmee we een nieuwe standaard zetten voor lichtstraatoplossingen," zegt Sombroek.

VELUX daglichtspot by Lovegrove 280px.jpg

VELUX designcollectie Sensual metallic 280px.jpg

Ontwikkeling duurzaam wonen bevorderen
Net zoals Villum Kann Rasmussen het leven van mensen wilde verbeteren door het uitvinden van een nieuw dakraam, onderzoekt de VELUX Groep vandaag de dag nieuwe standaarden om duurzaam te leven in gebouwen. Sombroek vervolgt: "Wij streven een visie op duurzaam wonen in gebouwen na met de sterke overtuiging dat de kwaliteit van leven van het individu en de kwaliteit van het milieu nauw met elkaar verbonden zijn. We hebben een duidelijke missie om holistische gebouwoplossingen te bevorderen, waarbij een hoge energie-efficiëntie, het gebruik van hernieuwbare energiebronnen en een goed binnenklimaat hand in hand gaan.

De nieuwe generatie VELUX dakramen weerspiegelt deze visie door meer daglicht en meer comfort te bieden en door het energieverbruik te verminderen. Maar de visie op duurzaamheid gaat veel verder dan de dakramen zelf. "We experimenteren sinds 1995 met duurzame bouwconcepten tegen een concurrerende prijs, als de totale levenscyclus in aanmerking wordt genomen. We hebben daarvoor verschillende demonstratiewoningen ontworpen en gebouwd, die meer energie leveren dan ze verbruiken en een aangenaam binnenklimaat hebben. De duurzame oplossingen van morgen zijn er vandaag al, zowel op het gebied van individuele bouwdelen (dakramen in dit geval) en complete bouwconcepten," aldus Sombroek.

Bekijk de hele geschiedenis van de VELUX Groep hier.
Michel Sombroek, algemeen directeur en Ben Tuhumena, werknemer van het eerste uur onthullen samen het kunstwerk 'Seizoensverandering' gemaakt door Pia Rakel Sverrisdóttir, dat VELUX Nederland cadeau heeft gekregen van VELUX A/S ter ere van het 25-jarig jubileum.

Onthulling VELUX dakraam kunstwerk 280px.jpg

Onthulling VELUX dakraam kunstwerk 2 280px.jpg