VELUX Nederland stimuleert buiten spelen en sporten

Kinderen naar buiten voor schoolhandbaltoernooi HV Leidsche Rijn

Schoolkinderen uit groep 5, 6 en 7 streden afgelopen woensdag voor de eerste prijs op het VELUX schoolhandbaltoernooi van handbalvereniging Leidsche Rijn. Speciaal voor de Nationale Buitenspeeldag werd het toernooi dit jaar ook buiten gespeeld. VELUX Nederland wil zich inzetten voor frisse, duurzame, lichte en vooral gezonde leefomgeving én iedereen stimuleren meer naar buiten te gaan. Met het handbaltoernooi wordt een grote groep kinderen gestimuleerd dit in ieder geval één dag te doen.

Binnenleven steeds gewoner
Kinderen zitten gemiddeld 90% van hun tijd binnen; op school of thuis. Uit onderzoek blijkt dat de luchtkwaliteit op scholen regelmatig te wensen overlaat en dat ook kinderkamers vaker een ongezonde plek zijn om te verblijven. Een gebrek aan frisse lucht en natuurlijk licht kan op den duur nadelige gevolgen hebben voor de gezondheid van de kinderen.

“Buiten spelen en sporten zorgt ervoor dat kinderen frisse lucht binnenkrijgen en vitamine D opbouwen. Ze worden er vrolijk van, het stimuleert hun nachtrust en zorgt voor betere prestaties op school,” vertelt Marcel Vreeken van VELUX Nederland. “De luchtkwaliteit op scholen laat echter regelmatig te wensen over. Door te zorgen dat klaslokalen gezonde ruimtes zijn met voldoende daglicht en frisse lucht kunnen gezondheidsklachten zoals allergieën worden voorkomen.”

Nog niet zo heel lang geleden was het heel normaal om regelmatig buiten les te krijgen en speelden kinderen ook veel meer buiten.Van de kinderen in de basisschoolleeftijd sport op dit moment ruim 40 procent niet of niet regelmatig. "En dat terwijl het zo ontzettend belangrijk is voor opgroeiende kinderen. Om buiten-zijn en sporten te stimuleren hebben we dit initiatief omarmt,” aldus Vreeken.

Jaarlijks schoolhandbaltoernooi
Dit jaar streden maar liefst 400 kinderen in bijna 50 teams in Utrecht’s snelst groeiende wijk Leidsche Rijn om de eer en de mooie prijzen. “Door clinics en open trainingen te geven op basisscholen zijn bijna 1500 basisschoolleerlingen spelenderwijs in aanraking gekomen met handbal, waarvan veel mensen niet weten dat hij ook buiten wordt beoefend,” vertelt Lenneke van der Meer van HV Leidsche Rijn. “Door de steun van VELUX Nederland hebben we de mogelijkheid gehad om nog meer kinderen enthousiast te maken.”

Het toernooi op 13 juni werd bij de groepen 5/6 gewonnen door het team van de Achtbaan, gevolgd door de Kleine Dichter en Wilde Wingerd. Bij groep 7 was de winnaar de Driekoningen Groep C1 met de Achtbaan als tweede en de Koningin Beatrix school eindigde als derde. De sportiviteitsprijs werd toegekend aan het team van de Driekoningen groep C2.

Al ruim 77 jaar creëert de VELUX Groep wereldwijd een betere leefomgeving voor mensen door te zorgen voor optimaal daglicht en frisse lucht door het dak. Ons productprogramma biedt daglichtoplossingen voor hellende en platte daken, zoals dakramen, lichtkoepels en modulaire lichtstraten. Daarnaast bestaat ons assortiment uit vele typen raamdecoratie, zonwering, rolluiken, installatieoplossingen en intelligente bedieningssystemen. Al deze producten helpen bij het creëren van een gezond en duurzaam binnenklimaat om in te werken, wonen of leren. Hieraan werken we wereldwijd met ongeveer 9.500 medewerkers in verkoop- en productiemaatschappijen in meer dan veertig landen. VELUX Nederland B.V. is een volledig autonome dochteronderneming van de VELUX Groep, die onderdeel is van de VKR Holding A/S, een naamloze vennootschap volledig in handen van non-profit stichtingen (de VELUX FOUNDATIONS) en familie. In 2017 had de VKR Holding een totale omzet van 2,5 miljard euro en de VELUX FOUNDATIONS keerden voor 168 miljoen euro aan liefdadigheidsdonaties uit. Kijk voor meer informatie op: www.velux.nl.