VELUX stoot minder koolstof uit dankzij samenwerking met Hydro

hyrdo

Utrecht, 6 oktober 2022 – VELUX Groep en Hydro zijn overeengekomen om samen de CO2-uitstoot per kilo aluminium te reduceren, wat bijdraagt aan de doelstelling van VELUX Groep om de uitstoot van de waardeketen tegen 2030 te halveren.

Het doel van de samenwerkingsovereenkomst is dat VELUX tegen 2030 minder dan 2,0 kg koolstof per kilogram aluminium zal uitstoten – dat is minder dan een vijfde van het Europese gemiddelde van 11,3 kg. De ambitieuze doelstelling omvat de volledige aluminium waardeketen en is gebaseerd op het gemiddelde van alle geëxtrudeerde aluminiumcomponenten die Hydro aan VELUX levert. VELUX verwacht dat de samenwerking reeds tegen het einde van 2022 zal resulteren in een CO2-reductie van 15.000 à 20.000 ton.

Aangezien meer dan 94 procent van de CO2-voetafdruk van VELUX Groep afkomstig is van materialen die in de producten worden verwerkt, is een samenwerking in de waardeketen van cruciaal belang om de scope 3-emissies tegen 2030 te halveren. (Deze doelstelling komt bovenop een doelstelling van 100 % reductie voor scope 1- en 2-emissies, eveneens tegen 2030.)

50 PROCENT MINDER TEGEN 2030
“Aangezien gebouwen verantwoordelijk zijn voor bijna 40 procent van de CO2-uitstoot, is het essentieel dat de materialen die erin worden verwerkt duurzamer worden. De beslissing om koolstofarm aluminium in onze producten op te nemen brengt ons een stap dichter bij het bereiken van de meest uitdagende duurzaamheidsdoelstelling van VELUX Groep, namelijk onze scope 3-emissies tegen 2030 met 50 procent verminderen”, zegt Tina Mayn, Executive Vice President, Producten en innovatie van VELUX Groep.

Dankzij het gebruik van de koolstofarme producten Hydro REDUXA® en Hydro CIRCAL® vermindert de CO2-uitstoot per kilo aluminium die voor de productie van VELUX dakvensters, platdakvensters en accessoires (rolluiken en zonwering) vereist is.

“Hydro REDUXA en Hydro CIRCAL zijn ontworpen om onze klanten te helpen hun duurzaamheidsdoelstellingen te bereiken. Consumenten en eindgebruikers van onmisbare bouwmaterialen zoals ramen zullen in de toekomst nog klimaatbewuster worden. Hydro en VELUX nemen daarom hun verantwoordelijkheid op voor de hele waardeketen. We zijn enthousiast over de intensievere samenwerking en kijken uit naar toekomstige ontwikkelingen”, zegt Paul Warton, Executive Vice President verantwoordelijk voor de business area Hydro Extrusions.

OVER DE SAMENWERKINGSOVEREENKOMST
Hydro REDUXA wordt gemaakt met behulp van hernieuwbare energiebronnen uit water, wind en zon, en op basis van superefficiënte elektrolysetechnologie. Hydro CIRCAL wordt ook geproduceerd met behulp van hernieuwbare elektriciteit. Het is bovendien gemaakt van minstens 75 procent gerecycleerd, post-consumer aluminium schroot. Hydro REDUXA® en Hydro CIRCAL stoten respectievelijk 4,0 kg en 2,3 kg CO2 uit per kilo aluminium.

VELUX Groep en Hydro hebben een overeenkomst om verder samen te werken en zo de koolstofemissiereducties in aluminium te optimaliseren.

Noot voor de redactie, niet voor publicatie

Over de VELUX Groep
Al 80 jaar zet de VELUX Groep zich in om de woonomgeving van mensen over de hele wereld te verbeteren door middel van daglicht en frisse lucht via het dak. Ons productprogramma bestaat onder meer uit dakramen en daklichten, stijlvolle jaloezieën, zonweringen en rolluiken, naast installatie- en Smart Home-oplossingen. Hiermee wordt een binnenklimaat gecreëerd waarin het prettig en gezond wonen, werken en leren is. We hebben ongeveer 11.500 medewerkers in dienst en verkoopkantoren- en fabrieken in meer dan 38 landen wereldwijd. De VELUX Groep is eigendom van VKR Holding A/S, een naamloze vennootschap die 100% eigendom is van diverse non-profit stichtingen (de VELUX FOUNDATIONS) en familie. In 2022 had de VELUX Groep een totale omzet van 2,99 miljard, behaalde VKR Holding een totale omzet van 4,29 miljard EU en doneerde de VELUX FOUNDATIONS 181 miljoen EU aan goede doelen. Voor meer informatie ga naar www.velux.nl