VELUX verhoogt standaard voor energie-efficiëntie in dakramen

Nieuwe glaseigenschappen zorgen in iedere situatie voor optimaal wooncomfort

Alle VELUX dakramen zijn vanaf 1 mei standaard uitgevoerd met gelamineerde veiligheidsbeglazing. De energie-efficiënte beglazing is ontwikkeld om aan de behoeften van gebruikers en de nieuwste regelgeving te voldoen. Het nieuwe glasprogramma is bestand tegen extreme weersinvloeden, vermindert contactgeluid en is Uv-bestendig. Hiermee voldoen VELUX dakramen aan de aankomende BENG-eisen en wordt het risico op aansprakelijkstelling voor aannemers vanuit de aanstaande Wet Kwaliteitsborging Bouw tot een minimum beperkt.

State-of-the art glasprogramma

VELUX dakramen brengen al bijna 80 jaar daglicht en frisse lucht in gebouwen. Beglazing is een van de belangrijkste onderdelen van een dakraam en bepaalt voor een groot deel de prestaties ervan. Door het nieuwe glasprogramma zijn alle VELUX glaselementen vanaf nu standaard voorzien van vier premium eigenschappen. De folie van de gelamineerde binnenruit houdt het glas bijeen wat zekerheid en veiligheid biedt. Een geharde buitenruit maakt het glas nog beter bestand tegen impact van buitenaf, zoals extreme weersinvloeden. De geluidsreductie van regencontact wordt bereikt door een folie die het geluid van regendruppels met wel 25% vermindert en verzacht. Een speciaal Uv-filter voorkomt verkleuring van het interieur.

Energie-efficiënt en veilig

Door de luchtdichtheid van het dakraam en de hoge thermische isolatie van de beglazing kunnen VELUX dakramen meegenomen worden in de totale energietransitie van een woning. De geharde buitenruit en gelamineerde binnenruit zorgen voor een extra veilig product voor bewoners wat het risico op aansprakelijkstelling voor aannemers, vanuit de Wet Kwaliteitsborging Bouw die vdie spoedig in werking zal treden, tot een minimum beperkt.

In Nederland is de NEN 2608; vlakglas voor gebouwen, weerstand tegen windbelasting, eisen en bepalingsmethode, van toepassing. Deze norm zegt dat een ruit na glasbreuk nog een restdraagvermogen moet hebben. Glas in dakramen hoeft logischerwijs geen restdraagvermogen te hebben, maar wel reststerkte, om de gevolgen van een eventuele glasbreuk zoveel mogelijk te beperken. Om hieraan te voldoen kiest de VELUX Groep in haar dakramen voor een gelamineerde binnenruit in het onderste glasblad van de twee- of drielaagse isolerende beglazing.
Peter van Dijk, technisch adviseur Kenniscentrum Glas

Verschillende mensen, plekken en behoeften

De wensen en behoeften van de gebruikers bepalen samen met de oriëntatie, ligging en situatie van een gebouw, de eisen waaraan beglazing moet voldoen en moeten daarom bij de keuze voor de juiste glastoepassing worden meegenomen.

De verschillende glaseigenschappen bieden oplossingen voor verschillende behoeften. In een gebied met veel (omgevings-)geluid, zorgt geluidreducerende beglazing voor rustige en stillere ruimtes. Beglazing met een lage U-waarde zorgt voor een hoge thermische isolatie en is aan te raden wanneer gekozen wordt voor een dakraam op de noordzijde van een gebouw. Worden de dakramen op het zuiden gepositioneerd en schijnt de zon er regelmatig op, dan is de keuze voor warmtewerende beglazing aan te bevelen. De temperatuur in de woning blijft dan aangenaam. Als het dakraam via opklimbaarheid bereikbaar is een VELUX inbraakwerend dakraam, dat in aanmerking komt voor het PolitieKeurmerk Veilig Wonen® essentieel. Door een bewuste keuze te maken in de beglazing in het VELUX dakraam vergroot je het wooncomfort van de gebruikers en de energieprestatie van een woning.
Jolanda de Gooijer, Product Group Manager van VELUX Nederland

Lees meer over het nieuwe glasprogramma op: https://www.velux.nl/beglazing

Al bijna 80 jaar creëert de VELUX Groep wereldwijd een betere leefomgeving voor mensen door te zorgen voor optimaal daglicht en frisse lucht door het dak. Ons productprogramma biedt daglichtoplossingen voor hellende en platte daken, zoals dakramen, lichtkoepels en modulaire lichtstraten. Daarnaast bestaat ons assortiment uit vele typen raamdecoratie, zonwering, rolluiken, installatieoplossingen en intelligente bedieningssystemen. Al deze producten helpen bij het creëren van een gezond en duurzaam binnenklimaat om in te werken, wonen, leren of recreëren. Hieraan werken we wereldwijd met ongeveer 11.500 medewerkers in verkoop- en productiemaatschappijen in meer dan 40 landen. VELUX Nederland B.V. is een volledig autonome dochteronderneming van de VELUX Groep, die onderdeel is van de VKR Holding A/S, een naamloze vennootschap volledig in handen van non-profit stichtingen (de VELUX FOUNDATIONS) en familie. In 2019 had de VKR Holding een totale omzet van 2,9 miljard euro en de VELUX FOUNDATIONS keerden voor 178 miljoen euro aan liefdadigheidsdonaties uit. Kijk voor meer informatie op: www.velux.nl.