VELUX verwerkt 100 jaar oud hout tot nieuwe dakramen

Nieuwe stap in circulaire economie

In samenwerking met grondstoffendelver A. van Liempd Sloopbedrijven geeft de VELUX Groep een tweede leven aan gebruikt hout. Woningcorporatie Woonbedrijf uit Eindhoven is de eerste die hier gebruik van maakt. Momenteel voorzien zij ruim 90 van hun sociale huurwoningen van deze, door FSC als Recycled hout gecertificeerde, nieuwe dakramen, een belangrijke stap in de richting van circulair bouwen. Het hout is gewonnen uit gesloopte Rotterdamse woningen uit 1910.

download
VELUX dakraam van reclaimed hout

Deze productinnovatie speelt in op het Rijksbrede programma circulaire economie. Doel van dit programma is om vóór 2050 een circulaire economie te realiseren. In Nederland zijn (sociale)woningcorporaties steeds vaker op zoek naar duurzame oplossingen en manieren om circulair te bouwen en te renoveren, zodat ze voldoen aan nieuwe bouwvoorschriften, zoals de nZEB (BENG) en duurzaamheidsvereisten, zoals BREEAM. Ronald Bal, Business Process Manager bij VELUX Nederland, zag een mogelijkheid om een dakraam te produceren van reclaimed hout die een bijdrage kan leveren aan het circulair bouwen programma. Aannemers, architecten en woningcorporaties die op zoek zijn naar duurzamere bouwmaterialen kunnen vanaf nu kiezen voor dakramen van reclaimed hout en hiermee bijdragen aan de nationale doelstellingen van een circulair gebouwde omgeving.

De VELUX dakramen van reclaimed hout zijn Forest Stewardship Council (FSC) gecertificeerd als 100% Recycled. De VELUX Groep is hiermee de eerste partij in Europa die dakramen van reclaimed hout produceert. Het hout is door A. van Liempd Sloopbedrijven ontgonnen uit de gebouwde omgeving, waarna het verzaagd en voorbereid is op het productieproces van een VELUX dakraam. Het geleverde hout wordt gelabeld met de houtherkomst en voorzien van het FSC Reclaimed certificaat (Post-consumer reclaimed material). “Het grootste voordeel van het hergebruiken van hout is dat we de levensduur en opslag van CO2 in het hout met 30 tot 40 jaar verlengen,” vertelt eigenaar en oprichter Arie van Liempd van A. van Liempd Sloopbedrijven.

Circulariteit is samenwerken
De Rijksoverheid wil een perspectief schetsen voor een toekomstbestendige, duurzame economie, ook voor volgende generaties. Het circulaire proces kan niet door slechts één partij worden uitgevoerd, daar is samenwerking voor nodig. “Vijf jaar geleden hebben wij een prototype van een reclaimed houten raam gemaakt, om te laten zien dat het mogelijk is om gebruikt hout te verwerken in een nieuw product. Nadat VELUX ons benaderde met de wens om reclaimed hout toe te passen in een dakraam hebben we dit samen gezamenlijk verder aangepakt,” vertelt Van Liempd. “Deze productinnovatie toont het enthousiasme en de overtuiging die we vanuit de VELUX Groep hebben om mee te denken over een duurzame toekomst en onze bereidheid om daadwerkelijk concrete stappen te zetten in het bijdragen hieraan,” zegt Ronald Bal van VELUX Nederland.

Hout uit Rotterdam naar Eindhoven
Tot nu toe zijn 100 dakramen geproduceerd met het hout dat ontgonnen is uit 100 jaar oude woningen in de Rotterdamse wijk Spangen. Momenteel worden er hiervan 93 geplaatst op de zolders van sociale huurwoningen van woningcorporatie Woonbedrijf in Eindhoven.

Kwaliteit op nummer één
Omdat naast het ontgonnen hout ook het VELUX dakraam wordt gelabeld met een unieke productiecode, kan iedere eindgebruiker online de herkomst van het hout uit hun eigen dakraam opzoeken. Het hout voldoet aan de hoogste kwaliteitseisen die de VELUX Groep stelt. “Het ontgonnen hout blijkt een goed vochtpercentage te hebben en is daarmee prima geschikt voor hergebruik. Daarnaast zit er geen verschil in de eigenschappen, kwaliteit of duurzaamheid van dit tuimelvenster, gemaakt van reclaimed hout, in vergelijking met een standaard VELUX tuimelvenster. Het enige verschil is dat we met het ontgonnen hout 30% nieuwe grondstoffen in de productie kunnen besparen,” aldus Ronald Bal.

Bijdragen aan circulaire economie
“Het renovatieproject van Woonbedrijf in Eindhoven is de eerste in een rij. Ook andere woningcorporaties in Nederland tonen interesse voor het gebruik van dit type dakraam. “Nu we reclaimed hout kunnen gebruiken voor productie, denken we het komende jaar serieus werk te kunnen maken van deze productinnovatie. Wij zijn ervan overtuigd dat dit type dakramen in de toekomst kan helpen met het hergebruiken van grondstoffen van bouwmaterialen, waarmee op een positieve manier een bijdrage kan worden geleverd aan de ontwikkeling van de circulaire economie. Een opgave die door alle partijen in de bouwkolom zal moeten worden ingevuld. Wij nemen hiermee onze verantwoordelijkheid en de eerste concrete stap,” zegt Ronald Bal.

Lees meer informatie over het product op: https://www.velux.nl/producten/velux-dakraam/velux-dakraam-van-reclaimed-hout

Al ruim 77 jaar creëert de VELUX Groep wereldwijd een betere leefomgeving voor mensen door te zorgen voor optimaal daglicht en frisse lucht door het dak. Ons productprogramma biedt daglichtoplossingen voor hellende en platte daken, zoals dakramen, lichtkoepels en modulaire lichtstraten. Daarnaast bestaat ons assortiment uit vele typen raamdecoratie, zonwering, rolluiken, installatieoplossingen en intelligente bedieningssystemen. Al deze producten helpen bij het creëren van een gezond en duurzaam binnenklimaat om in te werken, wonen, leren of recreëren. Hieraan werken we wereldwijd met ongeveer 10.200 medewerkers in verkoop- en productiemaatschappijen in meer dan veertig landen. VELUX Nederland B.V. is een volledig autonome dochteronderneming van de VELUX Groep, die onderdeel is van de VKR Holding A/S, een naamloze vennootschap volledig in handen van non-profit stichtingen (de VELUX FOUNDATIONS) en familie. In 2017 had de VKR Holding een totale omzet van 2,5 miljard euro en de VELUX FOUNDATIONS keerden voor 168 miljoen euro aan liefdadigheidsdonaties uit. Kijk voor meer informatie op: www.velux.nl.

Over A. van Liempd Sloopbedrijven
Slopen is slopen. Niets is minder waar. Slopen is een vak, aldus A. van Liempd Sloopbedrijven B.V. uit Sint-Oedenrode. Wij slopen niet, wij delven nieuwe grondstoffen. Dit is al meer dan 30 jaar onze slogan. Vanuit een duurzame blik, verantwoorde werkwijze en een sociale houding. Klantgericht, kwalitatief, professioneel en betrokken. Want circulair slopen? Dat begint met jaren ervaring, een vooruitstrevende én respectvolle visie.

Vooruitstrevend en duurzaam slopen bij ieder project. Dat staat voorop bij A. van Liempd sloopbedrijven. Want bij ons is circulair slopen goedkoper dan traditioneel slopen! Wij werken dag in dag uit aan maximale waarde creatie in onze projecten. Belangrijk hierin is het realiseren van maximaal hoogwaardig hergebruik van bouwmaterialen. Oftewel: materialen worden hergebruikt waarvoor ze in eerste instantie zijn gemaakt. Een kozijn als kozijn, een deur als een deur. We behandelen onze materialen alsof het nieuwe grondstoffen zijn en ieder product is uniek. Onze dochteronderneming Gebruiktebouwmaterialen.com neemt deze waarde creërende rol op zich en maakt ze daadwerkelijk liquide. Kijk voor meer informatie op: www.avanliempd.nl & www.gebruiktebouwmaterialen.com

Over Woonbedrijf
Als grootste woningcorporatie van Zuid-Nederland heeft Woonbedrijf de verantwoordelijkheid en het vermogen om te bouwen aan een duurzame leefomgeving. Dit begint bij onszelf, in onze eigen organisatie. In ons dagelijkse denken en doen, kiezen we telkens voor de meest duurzame oplossing. En dat voelt logisch, ook voor onze klanten en samenwerkingspartners. Kortom: duurzaamheid is voor ons gewoon de goede dingen doen. We hebben geïnvesteerd in opleiding en bewustwording van onze medewerkers. En zo is duurzaamheid onderdeel geworden van ons dagelijkse denken en doen, in alle lagen van onze organisatie. We kiezen steeds voor de meest duurzame oplossing. Het toepassen van de eerste VELUX dakramen van reclaimed hout in onze woningen in Tivoli in Eindhoven was daarmee voor ons een vanzelfsprekende stap. Onze ambitie is dat we binnen 10 jaar volledig circulair bouwen, onderhouden en slopen. We hebben er vertrouwen in dat we, als we zo samen kunnen werken, die ambitie gaan halen. Kijk voor meer informatie op: https://www.woonbedrijf.com/over-ons

Voor meer informatie over het VELUX dakraam van reclaimed hout kunt u contact opnemen met:

VELUX Nederland
Claudia van Veenendaal – Bleij, Manager PR
Mob: +31 62 7129 935
claudia.vanveenendaal@velux.nl

Voor meer informatie over circulair grondstoffen delven kunt u contact opnemen met:
A. van Liempd sloopbedrijvenBarthel van Dinther, Commercieel manager
Tel.: +31 (0)413 47 79 79
barthel@avanliempd.nl