Verkooppercentage blank afgelakte dakramen drastisch gedaald

Witte dakramen blijken schot in de roos

Gebruiksgemak, comfort en energiezuinigheid zijn eigenschappen waarconsumenten tegenwoordig scherp op letten bij de aankoop van producten. Maarook het design en het aanzicht van een product zijn hierbij zeer belangrijk.Dat blijkt wel uit de verkoopaantallen van de nieuwe generatie VELUX dakramen inNederland. Slechts 5% van de verkochte dakramen zijn nog maar blank afgelakt,terwijl de rest allemaal in de standaard witte kleur wordt verkocht.

Uit marktonderzoek in 2012 bleek dat consumenten bijaanschaf van een nieuw dakraam de voorkeur gaven aan een kleur die meeraansluit op het interieur in huis, namelijk wit of crèmekleurig. Daarom beslootVELUX Nederland bij de introductie van de nieuwe generatie begin vorig jaar,alle dakramen standaard in een witte uitvoering te gaan leveren. En met succes.Veel klanten namen de voorkeurskleur van consumenten over. “We wisten uitonderzoek dat consumenten een voorkeur hadden voor een moderne ‘look and feel’en liever witte dakramen in huis wilden, maar dat we na een jaar nog zo weinigblank afgelakte dakramen zouden verkopen hadden we nu ook weer niet verwacht,”aldus Jarl Langerak, directeur marketing & communicatie van VELUXNederland.

Slaapkamer 280px.jpgGrenenhout met ThermoTechnology 280px.jpg
Dat aannemers en klusbedrijven bij het aanbieden vandakramen massaal over zouden stappen naar de witte kleur is best verrassend tenoemen. “De bouw is een traditionele bedrijfstak en na ruim 70 jaar met blankgelakte grenenhouten dakramen te hebben gewerkt, hadden we niet verwacht dat iedereenzo snel gewend zou zijn aan de nieuwe kleur dakramen. Maar in veel Nederlandseinterieurs bepalen de wit afgelakte VELUX dakramen ondertussen het beeld,”aldus Langerak.

Blank afgelakte dakramengewoon nog leverbaar
Toch zijn ernog steeds aannemers en consumenten die gecharmeerd zijn van het authentiekeblank afgelakte dakraam. Daarom is hetook nog steeds mogelijk de nieuwe generatie dakramen blank afgelakt tebestellen. “Vooral bij renovatieprojecten waarin ruimtes hun authenticiteitmoeten behouden is behoefte aan dakramen met een klassieke uitstraling, maarwel met deisolatie-eigenschappen van vandaag. Door de toevoeging van ThermoTechnologyisolatiemateriaal isoleert de nieuwe generatie VELUX dakramen wel 30 keer beterdan een oud dakraam en in bereikbaresituaties kan worden gekozen voor het Politiekeurmerk Veilig Wonen®dakraam met geïntegreerd sluitwerk. De nieuwe generatie biedt dus voor iederesituatie een passende oplossing,” aldus Langerak.
Woonzolder 280px.jpgWoonzolder 2 280px.jpg
Over de nieuwegeneratie
De nieuwe generatie VELUXdakramen brengt energie-efficiëntie, daglicht en wooncomfort naar nieuwe enhogere niveaus en zorgt voor een eenvoudiger en slimmer montageproces. Met deintroductie van de VELUX ThermoTechnology™zijn de isolerende eigenschappenverbeterd en daarnaast is het glasoppervlak tot wel 18 procent vergroot. Ditlevert gebouwen meer passieve zonnewarmtetoetreding op en bespaart daarmeeenergie. Al het door de VELUX Groep toegepaste hout in de nieuwegeneratie is afkomstig uit duurzaam beheerde bossen, waarmee de dakramen FSC® of PEFC™ gecertificeerd zijn. Daarnaast is de nieuwe generatie onderworpen aan uitvoerige tests om ervoorte zorgen dat zij aan de hoge en strenge VELUX prestatie- en kwaliteitseisenvoldoen.

?