Zorg voor een gezond binnenklimaat tijdens de langste dag

Op het noordelijk halfrond is 21 juni de langste dag van het jaar. Op basis van de relatie tussen daglicht en gezondheid kan deze dag ook heel goed als de gezondste dag van het jaar worden beschouwd. Toch zorgen lange, warme dagen vaak voor een hogere temperatuur in huis, slechtere nachtrust, minder energie en een verminderde productiviteit. Juist op deze dagen is een gezond en prettig binnenklimaat belangrijk.

Uit de Healthy Homes Barometer, een jaarlijks onderzoek naar de houding en het gedrag van Europese burgers ten aanzien van wooncomfort, energieverbruik en milieu impact door adviesbureau Ecofys uit Berlijn en het Duitse onderzoeksinstituut Fraunhofer IBP in opdracht van de VELUX Groep, blijkt dat maar liefst 66% van alle Nederlanders thuis geen optimale slaapomstandigheden heeft. Een zorgelijk percentage, vooral omdat een goede nachtrust cruciaal is voor voldoende energie en productiviteit overdag. Een slechte nachtrust kan leiden tot een lagere productiviteit en een futloos gevoel. Deze negatieve gevolgen van een slechte nachtrust kunnen met 50 procent verkleind worden door meer aandacht te besteden aan een gezond binnenklimaat in de slaapkamer.

Volgens Per Arnold Andersen van het Knowledge Centre for Daylight, Indoor Climate and Energy van de VELUX Groep, versterkt een blootstelling aan meer daglicht en frisse lucht ons immuunsysteem en maakt het ons minder gevoelig voor ziektes. Daarnaast heeft blootstelling aan voldoende daglicht een positieve invloed op onze emotionele staat. In combinatie met een gezond binnenklimaat zorgen deze langere dagen er juist voor dat mensen positiever gestemd zijn en stijgt onze productiviteit en efficiëntie.

Gezond binnenklimaat juist belangrijk in de zomer
Voor een gezond binnenklimaat in woningen zijn een vijftal factoren essentieel volgens de onderzoekers van de Healthy Homes Barometer: goede slaapomstandigheden, voldoende natuurlijk licht, frisse lucht, een comfortabele binnentemperatuur en een gezonde luchtvochtigheid. Nederlandse woningen kampen voornamelijk met een gebrek aan voldoende frisse lucht (24 procent) en teveel vocht (22 procent). Te veel vocht zorgt voor benauwdheid en een bedompte geur, vaak veroorzaakt door een gebrek aan natuurlijke ventilatie en onvoldoende daglicht. Hierdoor ontstaat een risico op vocht gerelateerde ziekten zoals astma, allergieën, hoesten en een piepende ademhaling. In de zomer is daarnaast kans op oververhitting door te hoge binnentemperaturen bij.

Een gezond binnenklimaat in huis:
Eenvoudige en snelle acties om te zorgen voor een gezond binnenklimaat in huis zijn:

1. Houd overdag alle ramen en deuren dicht en sluit buitenzonweringen of rolluiken om de warmte buiten te houden. VELUX buitenzonweringen houden bijvoorbeeld tot wel 73% van de zonnewarmte tegen voordat het de ramen bereikt.
  2. Zet ’s avonds ramen en deuren open en vergeet hierbij niet het dakraam op zolder. Dan ontstaat een natuurlijke trek in huis, waardoor de koele avondlucht de warme en vochtige binnenlucht snel verdrijft. Zorg hierbij wel voor goede insectenhorren om muggen en insecten buiten te houden.
  3. Hang kleding waar mogelijk buiten te drogen zodat dit vocht niet in huis blijft hangen.
  4. Is het nog niet donker, zorg dan voor een goede verduistering. Een lichaam komt pas echt goed tot rust als het helemaal donker is. VELUX verduisterende rolgordijnen houden bijvoorbeeld tot wel 99% van al het licht tegen.

Over de Healthy Homes Barometer
De Healthy Homes Barometer is een jaarlijks onderzoek naar de houding en het gedrag van Europese burgers ten aanzien van wooncomfort, energieverbruik en milieu impact. In de eerdere edities van 2015 en 2016 is onderzocht hoe Europeanen de waarde van een gezond huis ervaren. De barometer van 2017 gaat nog een stap verder door de invloed te analyseren die woningen hebben op de gezondheid van Europeanen. Aan deze onderzoeken hebben meer dan 100.000 Europese huishoudens en meer dan 250.000 volwassenen deelgenomen. Het onderzoek is geïnitieerd door de VELUX Groep en uitgevoerd door adviesbureau Ecofys uit Berlijn, het Duitse onderzoeksinstituut Fraunhofer IBP en het Deense economisch adviesbureau Copenhagen Economics.

Al 75 jaar creëert de VELUX Groep wereldwijd een betere leefomgeving voor mensen door te zorgen voor daglicht en frisse lucht door het dak. Ons productprogramma biedt daglichtoplossingen voor hellende en platte daken, zoals dakramen, lichtkoepels en modulaire lichtstraten. Daarnaast bestaat het assortiment uit vele typen raamdecoratie, zonwering, rolluiken, installatieoplossingen en intelligente bedieningssystemen. Deze producten helpen bij het creëren van een gezond en duurzaam binnenklimaat om in te werken, wonen of leren. Hieraan werken we wereldwijd met ongeveer 9.500 medewerkers in verkoopmaatschappijen en productievestigingen in meer dan veertig landen. VELUX Nederland B.V. is een volledig autonome dochteronderneming van de VELUX Groep, die onderdeel is van de VKR Holding A/S, een naamloze vennootschap volledig in handen van stichtingen en familie. Kijk voor meer informatie op: www.velux.nl.