Zwitsers team winnaar International VELUX Award 2012

983 inzendingen record IVA 2012 voor architectuurstudenten

De spanning bereikte een hoogtepunt bij de presentatie van de vier winnaars en tien eervolle vermeldingen tijdens de uitreiking van de International VELUX Award 2012 in Porto, Portugal gisteravond. Een team van twee architectuurstudenten van ETHZ in Zürich, Zwitserland ontving de eerste prijs voor hun poëtische project "resonance, memory”.

Volgens de winnende studenten is het idee van hun project ontstaan door een sterk verlangen om architectuur verder te brengen dan de fysieke wereld en emoties op te wekken. Geïnspireerd door de vele wandelingen die de twee studenten uit China hebben ondernomen tijdens hun studie aan ETHZ, is de basis van het concept een hypothetische modderstroom die in de Zwitserse Alpen een klein dorp heeft bedolven. In het project wordt gewerkt met transparante thermoplastische kolommen die in de aarde worden neergezet als een metaforische voorstelling van het voormalige dorp. Zonlicht wordt via de kolommen doorgegeven aan de ondergrondse ruimten, waar ze als een poëtische herinnering de voormalige kamers in de begraven huizen verlichten.

“Tegenwoordig proberen steeds meer architecten buiten gebaande paden te denken, maar het thema van de International VELUX Award, “Light of tomorrow”, is precies het juiste onderwerp om terug te gaan naar de kern. Het is onze overtuiging dat hoe kunstmatiger onze wereld wordt, hoe meer we terug willen naar de natuur. Dus werkt het thema naar onze mening als een herinnering aan het feit dat we kunnen werken met zowel kunstmatig als natuurlijk licht en dat de twee kunnen samenwerken", zegt Bo Li, die het winnende concept samen met Ge Men ontwikkelde.

IVA2012 1e prijs 560px.jpg

“Het project is indrukwekkend omdat het zich op een zeer sprekende, krachtige en veel uitgebreidere wijze richt op drie verschillende schalen dan één van de overige inzendingen. Tegelijkertijd verbindt het ons aan de nagedachtenis van dingen die ooit waren. Het krachtige idee van herinneren en het onderbewustzijn zijn opgenomen in het project,” zegt juryvoorzitter Brigitte Shim in haar motivatie voor het winnende project.

Studenten uit Korea, Polen en China ontvangen 2e en 3e prijzen
Een team van vijf studenten van de Inje University in Korea ontving de tweede prijs voor hun fantasierijke en innovatieve project “The Mongolian dandelion seed impregnated with light”. Het concept wil Mongoolse nomaden gedurende de dag van schaduw voorzien en tijdens de nacht van licht en warmte. De jury kenmerkt het project als opmerkelijk, karakteristiek en mooi gepresenteerd.

IVA2012  2de prijs 560px.jpgEen team van studenten van de technische universiteit in Krakau, Polen ontving de derde prijs voor hun zeer conceptuele project “Light as a tool to break structure”. Ze delen deze derde plaats met een team van de Tongji University in China die de interactie tussen mensen en licht in gebouwen verkent in hun project “Privatization of sunshine”. Als aanvulling op de vier winnende projecten heeft de jury ook tien eervolle vermeldingen toegekend aan teams uit China (4 projecten), België (2 projecten), Portugal (1 project), Spanje (1 project), Roemenië (1 project) en Denemarken (1 project).

Groot forum voor verkennen van belangrijke zaken over licht
De jury vond de thema's in de 983 inzendingen uit 59 landen, die op veel verschillende manieren vragen oproepen over de rol van licht in de architectuur, zeer krachtig. “Als jury hebben we de kans gehad om een groot internationaal forum te bekijken met vragen en experimenten over een aantal zeer belangrijke lichtonderwerpen. Voor ons als architect, maar ook als mens belangrijk, omdat licht fundamenteel is voor iedereen en in veel opzichten tijdloos is. Ik denk dat het uitvinden, het opnieuw uitvinden en het herzien van licht wat blijkt uit de honderden inzendingen, één van de echt stimulerende elementen van deze wedstrijd is,” zegt juryvoorzitter Brigitte Shim.

De organisatoren van de VELUX Groep, zijn verheugd dat de kwaliteit van de projecten voor de International VELUX Award toeneemt.“Studenten hebben de mogelijkheid buiten de gebaande paden te denken. Ze kunnen experimenteren en vrij met het onderwerp “Light of tomorrow” aan het werk gaan. En we zien zeker grote experimenten en onderzoeken wanneer we de inzendingen doorkijken. Al met al een grote bron van inspiratie voor de toekomst,” zegt Per Arnold Andersen, architect en hoofd van de afdeling Daylight, Energy and Indoor Climate binnen de VELUX Groep en vertegenwoordiger van het bedrijf in de jury.

De International VELUX Award voor architectuurstudenten vindt om de twee jaar plaats, de volgende keer in 2014. Alle winnende projecten worden gepresenteerd in het IVA jaarboek en alle 983 vermeldingen worden weergegeven op iva.velux.com.

IVA2012 Winnaars 560px.jpg