Internationaal dreamteam kiest winnaars International VELUX Award 2018

Vier internationaal gerenommeerde architecten zullen plaatsnemen in de jury van de International VELUX Award 2018, de ontwerpwedstrijd die architectuurstudenten wereldwijd aanmoedigt om met daglicht te werken. Het thema van de International VELUX Award 2018 is “Light of Tomorrow”. De jury zal uit honderden daglichtprojecten vanuit de hele wereld de winnaars kiezen. Twee jaar geleden wonnen het Redistribution of Light-project uit Zuid-Korea en het Touch the Light-project uit China.

De leden van de jury zijn:

• Rafael Aranda, Carme Pigem of Ramon Vilalta van RCR Arquitectes, winnaar van de Pritzker Prize 2017, Spanje
  • Rick Joy, oprichter van Rick Joy Architects, Verenigde Staten
  • Li Hu, medeoprichter van OPEN Architecture, China
  • Sasa Begovic, medeoprichter en hoofdarchitect van 3LHD architects, Kroatië
  • Martin Pors Jepsen, vice-president van het VELUX innovatiecentrum, Denemarken

“We zijn verheugd dat deze gewaardeerde jury de projecten van betrokken studenten vanuit de hele wereld zal beoordelen. Ze zullen in juni 2018 eerst de regionale winnaars kiezen en vervolgens zullen ze de wereldwijde winnaar kiezen tijdens een live feedbacksessie in oktober 2018”, vertelt programmamanager Per Arnold Andersen van de VELUX Groep.

“Studenten zijn de toekomstige besluitvormers op architectenbureaus. Het is ons doel om hen middels de International VELUX Award bewust te maken van het belang van daglicht in gebouwen en om het belang van daglicht voor gezondheid, welzijn en plezier van mensen te erkennen. Daarnaast willen we de VELUX Groep presenteren als betrokken partner voor de toekomst,” legt Andersen uit.

Project insturen voor 1 april 2018

Om mee te doen aan de International VELUX Award 2018 dienen architectuurstudenten zich voor 1 april 2018 te registreren op iva.velux.com. De daglichtprojecten moeten voor 15 juni 2018 worden ingestuurd. De twee categorieën waarin projecten kunnen worden ingezonden zijn: 1) daglicht in gebouwen en 2) daglichtonderzoek. Elk project moet worden begeleid door een docent en zowel de winnende studenten als hun begeleider(s) ontvangen een geldprijs.

De International VELUX Award voor architectuurstudenten wordt sinds 2003 om het jaar georganiseerd in nauwe samenwerking met de International Union of Architects (UIA) en wordt erkend door: de European Assosciation for Architectural Education, het American Institute of Architecture Students, het Architectural Research Centers Consortium en de Association of Collegiate Schools of Architecture. In totaal hebben in de loop der tijd 4500 studententeams uit meer dan 80 landen meegedaan.

Over de jury

RCR Arquitectes Rafael Aranda, Pigem Carme en Ramon Vilalta uit Spanje, winnaars van de Pritzker Prize 2017, ontvingen als eerste architectentrio de hoogste onderscheiding in het werkveld. RCR heeft verschillende nationale en internationale wedstrijden gewonnen: ze ontwierpen onder andere de vuurtoren in Punta Aldea in 1988, het nieuwe hoofdkantoor van Meditel in Casablanca, The Edge Business Bay in Dubai, het Condal lineaire park, de rechtbank in Barcelona en recentelijk het Miró landhuis en museum in Mont-Roig del Camp. RCR Arquitectes heeft internationaal geëxposeerd bij onder andere de Salon International de l’Architecture III in Parijs, de Biënnale van Venetië, het MOMA in New York en de Toto Gallery in Tokio. Centraal thema in de ontwerpen van RCR is de reactie op het landschap door het onthullen van nieuwe dimensies in de topografie. Uit de keuze van materialen blijkt hun voorliefde voor licht, schaduw, aarde, water en lucht.

Rick Joy Architects, opgericht in Tucson, Arizona, VS. Vanaf de allereerste opdracht die het bedrijf kreeg, is bijna elk project beloond met verschillende architectuurprijzen. Het oeuvre van Rick Joy Architects bestaat uit zowel particuliere als publieke opdrachten en staat internationaal hoog aangeschreven. Rick Joy heeft deelgenomen aan verschillende tentoonstellingen en wordt besproken in meer dan 150 publicaties wereldwijd. Daarnaast geeft hij regelmatig les in de Verenigde Staten en over de hele wereld, onder andere in Finland, Spanje, Australië, India, Zuid-Afrika, Canada, Nieuw-Zeeland en Chili. Joy staat bekend om het toepassen van lokale materialen en maakt altijd gebruik van de overvloedige aanwezigheid van de zon en lucht, waarbij hij speelt met licht en schaduw.

Li Hu, medeoprichter van OPEN, China, voormalig partner van Steven Holl Architects en directeur van Columbia University's Studio-X Beijing. Tijdens zijn samenwerking met Steven Holl was Li Hu verantwoordelijk voor een aantal invloedrijke stedelijke projecten in Azië, waaronder Linked Hybrid in Beijing, Vanke Centre in Shenzhen, Raffles City in Chengdu en het Sifang Art Museum in Nanjing. Projecten van OPEN, een samenwerkingsverband tussen Li Hu en zijn partner Huang Wenjing, zijn: Gehua Youth and Cultural Center, Garden School Beijing, Fangshan campus van Beijing No. 4 High School, Stepped Courtyards, HEX-SYS, Tsinghua Ocean Center, Pinghsan Performing Arts Center, Tank Shanghai en Dialogue by the Sea. In dit laatste project schijnt diffuus licht naar binnen waardoor er een multifunctionele galerieruimte ontstaat met een lichte en levendige sfeer. Tijd en natuurlijk daglicht stromen door de ruimte alsof het een gigantische zandloper is.

Sasa Begovic, medeoprichter en hoofdarchitect van 3LHD architects, Kroatië. Begovic geeft workshops en is gastdocent in Europa en de Verenigde Staten. Toonaangevende projecten van zijn bureau zijn Memorial Bridge in Rijeka, Sporthal Bale, de Kroatische paviljoens op de EXPO 2005 in Aichi, Japan en de EXPO 2008 in Zaragoza, Spanje, Riva waterkant in Split, Zagreb Danscentrum, Centar Zamet en Hotel Lone. Momenteel werkt 3LHD aan projecten in Zürich, Rovinj, Guangzhou, Dubrovnik en Zagreb. In onder andere Centar Zamet werkte 3LHD met holle, platte zeshoekige tegels die daglicht breken, zelfs op een bewolkte dag.

Martin Pors Jepsen, vicepresident van het VELUX innovatiecentrum in Denemarken. Martin Pors Jepsen heeft een master in zowel international business als moderne talen en hij heeft verschillende commerciële functies gehad bij de VELUX Groep, waaronder algemeen directeur van VELUX China en wereldwijde productmanager voor VELUX zonne-energie. Van 2010 tot 2016 was Martin Pors Jepsen algemeen directeur voor VELUX modulaire lichtstraten. Hij is ook assistent hoogleraar en curriculummanager aan de Copenhagen Business School.

Blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen op iva.velux.com of volg ons op facebook.com/internationalveluxaward.

Al meer dan 75 jaar creëert de VELUX Groep wereldwijd een betere leefomgeving voor mensen door te zorgen voor optimaal daglicht en frisse lucht door het dak. Ons productprogramma biedt daglichtoplossingen voor hellende en platte daken, zoals dakramen, lichtkoepels en modulaire lichtstraten. Daarnaast bestaat ons assortiment uit vele typen raamdecoratie, zonwering, rolluiken, installatieoplossingen en intelligente bedieningssystemen. Al deze producten helpen bij het creëren van een gezond en duurzaam binnenklimaat om in te werken, wonen of leren. Hieraan werken we wereldwijd met ongeveer 9.500 medewerkers in verkoop- en productiemaatschappijen in meer dan veertig landen. VELUX Nederland B.V. is een volledig autonome dochteronderneming van de VELUX Groep, die onderdeel is van de VKR Holding A/S, een naamloze vennootschap volledig in handen van non-profit stichtingen (de VELUX FOUNDATIONS) en familie. In 2016 had de VKR Holding een totale omzet van 2,4 miljard euro en de VELUX FOUNDATIONS keerden voor 155 miljoen euro aan liefdadigheidsdonaties uit. Kijk voor meer informatie op: www.velux.nl.